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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 1

IIIª q. 35 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod nativitas naturae conveniat magis quam personae. Dicit enim Augustinus, in libro de fide ad Petrum, natura aeterna atque divina non posset concipi et nasci ex humana natura, nisi secundum veritatem humanae naturae. Sic igitur naturae divinae convenit concipi et nasci ratione humanae naturae. Multo magis igitur convenit humanae naturae.

IIIª q. 35 a. 1 arg. 2

Praeterea, secundum philosophum in V Metaphys., nomen naturae a nascendo sumptum est. Sed denominationes fiunt secundum similitudinis convenientiam. Ergo videtur quod nativitas magis pertineat ad naturam quam ad personam.

IIIª q. 35 a. 1 arg. 3

Praeterea, illud proprie nascitur quod per nativitatem incipit esse. Sed per nativitatem Christi non incoepit esse persona Christi, sed eius natura humana. Ergo videtur quod nativitas proprie pertineat ad naturam, non ad personam.

IIIª q. 35 a. 1 s. c.

Sed contra est quod dicit Damascenus, in III libro, nativitas hypostasis est, non naturae.

IIIª q. 35 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod nativitas potest attribui alicui dupliciter, uno modo, sicut subiecto; alio modo, sicut termino. Sicut subiecto quidem attribuitur ei quod nascitur. Hoc autem proprie est hypostasis, non natura. Cum enim nasci sit quoddam generari, sicut generatur aliquid ad hoc quod sit, ita nascitur aliquid ad hoc quod sit. Esse autem proprie rei subsistentis est, nam forma quae non subsistit, dicitur esse solum quia ea aliquid est. Persona autem, vel hypostasis, significatur per modum subsistentis, natura autem significatur per modum formae in qua aliquid subsistit. Et ideo nativitas, tanquam subiecto proprie nascendi, attribuitur personae vel hypostasi, non naturae. Sed sicut termino, attribuitur nativitas naturae. Terminus enim generationis, et cuiuslibet nativitatis, est forma. Natura autem per modum formae significatur. Unde nativitas dicitur via in naturam, ut patet per philosophum, II Physic., terminatur enim naturae intentio ad formam, seu naturam speciei.

IIIª q. 35 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod, propter identitatem quae in divinis est inter naturam et hypostasim, quandoque natura ponitur pro persona vel hypostasi. Et secundum hoc dicit Augustinus naturam divinam esse conceptam et natam, quia scilicet persona filii est concepta et nata secundum humanam naturam.

IIIª q. 35 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod nullus motus seu mutatio denominatur a subiecto quod movetur, sed a termino motus, a quo speciem habet. Et propter hoc nativitas non denominatur a persona quae nascitur, sed a natura ad quam nativitas terminatur.

IIIª q. 35 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod natura, proprie loquendo, non incipit esse sed magis persona incipit esse in aliqua natura. Quia, sicut dictum est, natura significatur ut quo aliquid est, persona vero significatur ut quae habet esse subsistens.

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Summe der Theologie

Erster Artikel. Die Art und weise wie die Geburt zukommt der menschlichen Natur in Christo und der Person in Ihm.

a) Diese Geburt kommt der Natur in Christo mehr zu wie der Person. Denn: I. Augustin sagt (de fide ad Petr. 2.): „Die ewige und göttliche
Natur kann nicht empfangen oder geboren werden aus der menschlichen außer
gemäß der Wahrhaftigkeit der menschlichen Natur.“ Wenn also der göttlichen Natur es zukommt geboren und empfangen zu werden einzig auf
Grund der menschlichen, so kommt dies um so mehr der menschlichen zu. II. „Der Name Natur kommt von nasci, vom Geborenwerden,“
sagt Aristoteles (5 Metaph.). Benennungen aber richten sich nach der Zukömmlichkeit und Ähnlichkeit im thatsächlichen Bestande der Dinge. Also
bezieht sich die Geburt mehr auf die Natur wie auf die Person. III. Jenes wird geboren, was kraft der Geburt anfängt zu sein.
Dies aber ist die menschliche Natur in Christo. Auf der anderen Seite sagt Damascenus (3. de orth. fide 2.): „Die Person wird geboren, nicht die Natur.“

b) Ich antworte; in doppelter Weise kann es jemandem zukommen, geboren zu werden: 1. Mit Rücksicht auf das Subjekt; und so ist das was geboren wird, so recht eigentlich die Person. Denn da Geborenwerden ein gewisses Entstehen ist, so wird, wie etwas deshalb entsteht, damit es sei, so es geboren, damit es sei. Sein nun gehört im eigentlichsten Sinneeinem Dinge an, insoweit es ein Fürsichbestehen hat; denn eine Wesensform, die kein selbständiges Fürsichbestehen hat, besitzt auch kein eigentliches Sein, sondern durch sie ist etwas. Die Person aber wird bezeichnet als das eigentlich Fürsichbestehende; die Natur als das, wodurch etwas Sein hat. Also ist es eigentlich die Person als Subjekt, von der das Geborenwerden ausgesagt wird. 2. Mit Rücksicht auf den Abschluß des Geborenwerdens jedoch kommt dieses der Natur zu. Denn der Abschluß oder terminus alles Entstehens ist die zu erzeugende Form oder Natur. Deshalb wird von Aristoteles gesagt, die Geburt sei der Weg zum Bestehen einer Natur (2 Physic). Denn sobald die betreffende Natur besteht, ist das Geborenwerden abgeschlossen.

c) I. Weil dem thatsächlichen Sein nach in Gott Person und Natur zusammenfällt, wird da oft „Natur“ gesetzt für „Person“. Und danach sagt Augustin, die göttliche Natur sei empfangen und geboren, weil die Person des Sohnes geboren und empfangen ist nach der menschlichen Natur. II. Jede Bewegung oder Änderung wird benannt nach dem Abschlusse,
von wo die Bewegung oder Änderung ihren Gattungscharakter empfängt;
nicht vom Subjekte, was der Bewegung als Träger dient. Und danach
spricht Aristoteles. III. Die Natur fängt nicht an, zu sein; sondern die Person fängt
an, zu sein in einer Natur. Denn die Natur wird bezeichnet als das,
wodurch etwas ist; die Person als das was ist.

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