• Start
  • Werke
  • Einführung Anleitung Mitarbeit Sponsoren / Mitarbeiter Copyrights Kontakt Impressum
Bibliothek der Kirchenväter
Suche
DE EN FR
Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

Edition ausblenden
Summa theologiae

Articulus 3

IIIª q. 35 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod secundum temporalem nativitatem Christi beata virgo non possit dici mater eius. Ut enim supra dictum est, beata virgo Maria nihil active in generatione Christi operata est, sed solam materiam ministravit. Sed hoc non videtur sufficere ad rationem matris, alioquin, lignum diceretur mater lecti aut scamni. Ergo videtur quod beata virgo non possit dici mater Christi.

IIIª q. 35 a. 3 arg. 2

Praeterea, Christus ex beata virgine miraculose natus est. Sed miraculosa generatio non sufficit ad rationem maternitatis vel filiationis, non enim dicimus Hevam fuisse filiam Adae. Ergo videtur quod nec Christus debeat dici filius beatae virginis.

IIIª q. 35 a. 3 arg. 3

Praeterea, ad matrem pertinere videtur decisio seminis. Sed, sicut Damascenus dicit, in III libro, corpus Christi non seminaliter, sed conditive a spiritu sancto formatum est. Ergo videtur quod beata virgo non debeat dici mater Christi.

IIIª q. 35 a. 3 s. c.

Sed contra est quod dicitur Matth. I, Christi generatio sic erat. Cum esset desponsata mater Iesu Maria Ioseph, et cetera.

IIIª q. 35 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod beata virgo Maria est vera et naturalis mater Christi. Sicut enim supra dictum est, corpus Christi non est de caelo allatum, sicut Valentinus haereticus posuit, sed de virgine matre sumptum, et ex purissimis sanguinibus eius formatum. Et hoc solum requiritur ad rationem matris, ut ex supra dictis patet. Unde beata virgo vere est mater Christi.

IIIª q. 35 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod, sicut supra dictum est, paternitas seu maternitas et filiatio non competunt in quacumque generatione sed in sola generatione viventium. Et ideo, si aliqua inanimata ex aliqua materia fiant, non propter hoc consequitur in eis relatio maternitatis et filiationis, sed solum in generatione viventium, quae proprie nativitas dicitur.

IIIª q. 35 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod, sicut Damascenus dicit, in III libro, nativitas temporalis, qua Christus est natus propter nostram salutem, est quodammodo secundum nos, quoniam natus est homo ex muliere, et tempore conceptionis debito, super nos autem, quoniam non ex semine, sed ex sancto spiritu et sancta virgine, super legem conceptionis. Sic igitur ex parte matris nativitas illa fuit naturalis, sed ex parte operationis spiritus sancti fuit miraculosa. Unde beata virgo est vera et naturalis mater Christi.

IIIª q. 35 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod, sicut supra dictum est, resolutio seminis feminae non pertinet ad necessitatem conceptus. Et ideo resolutio seminis non ex necessitate requiritur ad matrem.

Übersetzung ausblenden
Summe der Theologie

Dritter Artikel. Gemäß der zeitlichen Geburt Christi wird Maria die Mutter Christi genannt.

a) Es geschieht dies mit Unrecht. Denn: I. Maria hat nur den Stoff geboten und nichts wirksam beigetragen
zur Geburt Christi. Könnte sie also auf Grund dessen als Mutter Christi
bezeichnet werden, so hieße ebenso gut das Holz: Mutter des Tisches oder
des Bettes. II. Christus ist durch ein Wunder von Maria geboren worden. Dies
genügt aber nicht, damit sie Mutter Christi sei; ebensowenig wie man Eva
als Tochter Adams bezeichnen kann. III. Den Charakter der Mutterschaft macht aus das Ausscheiden des
Samens. Ein solches fand aber nach Damascenus (2. de orth. fide 2.)
bei Maria nicht statt, sondern der heilige Geist allein formte da. Auf der anderen Seite steht die Autorität der Schrift bei Matth. 1, 17.

b) Ich antworte, Maria sei die wahre und natürliche Mutter Christi. Denn nicht ward der Leib Christi vom Himmel her herbeigebracht, wie der Häretiker Valentinus meinte, sondern aus dem reinsten Blute der Jungfrau geformt. Und dies allein macht den Charakter der Mutterschaft aus (Kap. 31, Art. 5.).

c) I. Vaterschaft, Mutterschaft etc. wird bloß bei lebenden Wesen ausgesagt; das Erzeugen lebender Wesen heißt Geburt. II. „Die zeitliche Geburt Christi,“ so Damascenus (3. de orth. fide 7.),
„ist einerseits gemäß uns, weil Er als Mensch aus einem Weibe geboren
worden und zu der für die Empfängnis gesetzten Zeit; sie ist über uns
erhaben, weil Er nicht aus einem “Samen, sondern aus dem heiligen Geiste
und der Jungfrau über alles natürliche Gesetz hinaus empfangen ward.“ III. Die Auflösung des weiblichen Samens gehört nicht notwendig
zur Empfängnis und somit nicht zum Charakter der Mutterschaft.

  Drucken   Fehler melden
  • Text anzeigen
  • Bibliographische Angabe
  • Scans dieser Version
Editionen dieses Werks
Summa theologiae
Übersetzungen dieses Werks
Summe der Theologie

Inhaltsangabe

Theologische Fakultät, Patristik und Geschichte der alten Kirche
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Impressum
Datenschutzerklärung