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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 3

IIIª q. 38 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod in Baptismo Ioannis gratia daretur. Dicitur enim Marci I, fuit Ioannes in deserto baptizans, et praedicans Baptismum poenitentiae in remissionem peccatorum. Poenitentia autem et remissio peccatorum est per gratiam. Ergo Baptismus Ioannis gratiam conferebat.

IIIª q. 38 a. 3 arg. 2

Praeterea, baptizandi a Ioanne confitebantur peccata sua, ut habetur Matth. III et Marci I. Sed confessio peccatorum ordinatur ad remissionem, quae fit per gratiam. Ergo in Baptismo Ioannis gratia conferebatur.

IIIª q. 38 a. 3 arg. 3

Praeterea, Baptismus Ioannis propinquior erat Baptismo Christi quam circumcisio. Per circumcisionem autem remittebatur peccatum originale, quia, ut Beda dicit, idem salutiferae curationis auxilium circumcisio in lege contra originalis peccati vulnus agebat, quod nunc Baptismus agere revelatae gratiae tempore consuevit. Ergo multo magis Baptismus Ioannis remissionem peccatorum operabatur. Quod sine gratia fieri non potest.

IIIª q. 38 a. 3 s. c.

Sed contra est quod Matth. III dicitur, ego quidem baptizo vos in aqua in poenitentiam. Quod exponens Gregorius, in quadam homilia, dicit, Ioannes non in spiritu, sed in aqua baptizat, quia peccata solvere non valebat. Sed gratia est a spiritu sancto, et per eam peccata tolluntur. Ergo Baptismus Ioannis gratiam non conferebat.

IIIª q. 38 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, tota doctrina et operatio Ioannis praeparatoria erat ad Christum, sicut ministri et inferioris artificis est praeparare materiam ad formam, quam inducit principalis artifex. Gratia autem conferenda erat hominibus per Christum, secundum illud Ioan. I, gratia et veritas per Iesum Christum facta est. Et ideo Baptismus Ioannis gratiam non conferebat, sed solum ad gratiam praeparabat, tripliciter. Uno quidem modo, per doctrinam Ioannis, inducentem homines ad fidem Christi. Alio modo, assuefaciendo homines ad ritum Baptismi Christi. Tertio modo, per poenitentiam, praeparando homines ad suscipiendum effectum Baptismi Christi.

IIIª q. 38 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod in illis verbis, ut Beda dicit, potest intelligi duplex Baptismus poenitentiae. Unus quidem, quem Ioannes baptizando conferebat, qui scilicet Baptismus dicitur poenitentiae, etc., quia scilicet ille Baptismus erat quoddam inductivum ad poenitentiam, et quasi quaedam protestatio qua profitebantur homines se poenitentiam acturos. Alius autem est Baptismus Christi, per quem peccata remittuntur, quem Ioannes dare non poterat, sed solum praedicabat, dicens, ille vos baptizabit in spiritu sancto. Vel potest dici quod praedicabat Baptismum poenitentiae, idest, inducentem ad poenitentiam, quae quidem poenitentia ducit homines in remissionem peccatorum. Vel potest dici quod per Baptismum Christi, ut Hieronymus dicit, gratia datur, qua peccata gratis dimittuntur, quod autem consummatur per sponsum, initiatur per paranymphum, scilicet per Ioannem. Unde dicitur quod baptizabat et praedicabat Baptismum poenitentiae in remissionem peccatorum, non ideo quia hoc ipse perficeret, sed quia hoc inchoabat praeparando.

IIIª q. 38 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod illa confessio peccatorum non fiebat ad remissionem peccatorum statim per Baptismum Ioannis exhibendam, sed consequendam per poenitentiam consequentem, et Baptismum Christi, ad quem poenitentia illa praeparabat.

IIIª q. 38 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod circumcisio instituta erat in remedium originalis peccati. Sed Baptismus Ioannis ad hoc non erat institutus, sed solum erat praeparatorius ad Baptismum Christi, ut dictum est. Sacramenta autem ex vi institutionis suum habent effectum.

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Summe der Theologie

Dritter Artikel. In der Taufe des Johannes wurde keine Gnade verliehen.

a) Dies scheint aber. Denn: I. Mark. 1. heißt es: „Johannes war in der Wüste und predigte
die Taufe der Buße zur Vergebung der Sünden.“ Letztere aber ist durch
die Gnade. II. Die von Johannes getauften bekannten ihre Sünden; natürlich
um deren Verzeihung zu erhalten. III. Die Taufe des heiligen Johannes stand Christo näher wie die Beschneidung. Diese aber wirkte Vergebung der Erbsünde; nach Beda
(hom. in circumc.): „Der männliche Beistand heilgemäßer Gesundung gegen
die Erbsünde war im Alten Bunde durch die Beschneidung gegeben wie
nun, zur Zeit der geoffenbarten Gnade, durch die Taufe.“ Also um so
mehr hatte die Taufe des Johannes Vergebung der Sünden zur Folge. Auf der anderen Seite sagt Gregor der Große zu Matth. 3, 2. (hom. 7. in Evgl.): „Johannes taufte im Wasser, nicht im heiligen Geiste; weil er die Sünden nicht lösen konnte.“

b) Ich antworte, die ganze Wirksamkeit sei eine vorbereitende gewesen
zu Christo hin; wie die tieferstehende Kunst den Stoff vorbereitet für die
höhere. Die Gnade nun sollte den Menschen mitgeteilt werden durch Christum,
nach Joh. 1.: „Die Gnade und Wahrheit ist durch Christum gemacht,“
Und somit gab die Taufe des Johannes keine Gnade; aber sie bereitete
dazu vor in dreifacher Weise: 1. Durch die Lehre, die Johannes damit verband und die zum Glauben Christi führte; 2. dadurch daß er die Menschen
an den Ritus der Taufe Christi gewöhnte; 3. durch die Buße, vermittelst
deren die Menschen auf die Wirkung der Taufe Christi vorbereitete.

c) I. Nach Beda (cap. 2. in Marc.) kann unter dieser Taufe, die Johannes predigte, 1. die Taufe verstanden werden, die Johannes selbst erteilte und die da „Taufe der Buße“ genannt wird, weil sie zur Buße anleitete und gleichsam ein Bekenntnis der betreffenden Menschen war, sie bedürften der Buße; — 2. kann die Taufe Christi verstanden werden, die er selber, Johannes, nicht geben konnte, welche die Sünden nachließ und die Johannes predigte mit den Worten: „Jener wird euch taufen im heiligen Geiste.“ Oder man kann sagen, Johannes predigte die Taufe der Buße, weil sie zur Buße führte und der Buße folgt die Vergebung der Sünden. Oder mit Hieronymus (sup. Marc 1.): „Die Gnade wird durch die Taufe Christi gegeben, durch welche die Sünden nachgelassen werden; was aber der Bräutigam vollendete, das begann der Brautführer;“ indem Johannes nämlich vorbereitete durch seine Taufe die Menschen zum würdigen Empfange der Taufe Christi. II. Jenes Bekenntnis geschah nicht, um von Johannes die Verzeihung
der Sünden zu erhalten; sondern die letztere war gedankt der nachfolgenden
Buße oder der Taufe Christi, zu der Johannes vorbereitete. III. Die Beschneidung war eingesetzt als Heilmittel gegen die Erbsünde. Dazu aber war die Taufe des Johannes nicht eingesetzt, sondern
als Vorbereitung für die wahre Taufe.

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