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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summa theologiae

Articulus 2

IIIª q. 48 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod passio Christi non causaverit nostram salutem per modum satisfactionis. Eiusdem enim videtur esse satisfacere cuius est peccare, sicut patet in aliis poenitentiae partibus; eiusdem enim est conteri et confiteri cuius est peccare. Sed Christus non peccavit, secundum illud I Pet. II, qui peccatum non fecit. Ergo ipse non satisfecit propria passione.

IIIª q. 48 a. 2 arg. 2

Praeterea, nulli satisfit per maiorem offensam. Sed maxima offensa fuit perpetrata in Christi passione, quia gravissime peccaverunt qui eum occiderunt, ut supra dictum est. Ergo videtur quod per passionem Christi non potuit Deo satisfieri.

IIIª q. 48 a. 2 arg. 3

Praeterea, satisfactio importat aequalitatem quandam ad culpam, cum sit actus iustitiae. Sed passio Christi non videtur esse aequalis omnibus peccatis humani generis, quia Christus non est passus secundum divinitatem, sed secundum carnem, secundum illud I Pet. IV, Christo igitur passo in carne; anima autem, in qua est peccatum, potior est quam caro. Non ergo Christus sua passione satisfecit pro peccatis nostris.

IIIª q. 48 a. 2 s. c.

Sed contra est quod ex persona eius dicitur in Psalmo, quae non rapui, tunc exsolvebam. Non autem exsolvit qui perfecte non satisfecit. Ergo videtur quod Christus patiendo satisfecerit perfecte pro peccatis nostris.

IIIª q. 48 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod ille proprie satisfacit pro offensa qui exhibet offenso id quod aeque vel magis diligit quam oderit offensam. Christus autem, ex caritate et obedientia patiendo, maius aliquid Deo exhibuit quam exigeret recompensatio totius offensae humani generis. Primo quidem, propter magnitudinem caritatis ex qua patiebatur. Secundo, propter dignitatem vitae suae, quam pro satisfactione ponebat, quae erat vita Dei et hominis. Tertio, propter generalitatem passionis et magnitudinem doloris assumpti, ut supra dictum est. Et ideo passio Christi non solum sufficiens, sed etiam superabundans satisfactio fuit pro peccatis humani generis, secundum illud I Ioan. II, ipse est propitiatio pro peccatis nostris, non pro nostris autem tantum, sed etiam pro totius mundi.

IIIª q. 48 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod caput et membra sunt quasi una persona mystica. Et ideo satisfactio Christi ad omnes fideles pertinet sicut ad sua membra. Inquantum etiam duo homines sunt unum in caritate, unus pro alio satisfacere potest, ut infra patebit. Non autem est similis ratio de confessione et contritione, quia satisfactio consistit in actu exteriori, ad quem assumi possunt instrumenta; inter quae computantur etiam amici.

IIIª q. 48 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod maior fuit caritas Christi patientis quam malitia crucifigentium. Et ideo plus potuit Christus satisfacere sua passione quam crucifixores offendere occidendo, in tantum quod passio Christi sufficiens fuit, et superabundans, ad satisfaciendum pro peccatis crucifigentium ipsum.

IIIª q. 48 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod dignitas carnis Christi non est aestimanda solum secundum carnis naturam, sed secundum personam assumentem, inquantum scilicet erat caro Dei, ex quo habebat dignitatem infinitam.

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Christus that für uns genug und verursachte so unser Heil.

a) Dies wird bestritten. Denn: I. Der nämliche muß genugthun, der da sündigt; wie der nämliche bereuen und bekennen muß seine Sünde. Christus aber „beging keine Sünde“
(1. Petr. 2.). II. Keinem wird genuggethan dadurch daß man ihn schwerer beleidigt.
Die Sünde der Kreuziger Christi aber war die schwerste. Also durch das
Leiden des Herrn konnte Gott nicht genuggethan werden. III. Die Genugthuung als Akt der Gerechtigkeit bedingt ein gewisses
Gleichsein der Sünde und der Strafe, so daß Beides sich deckt. Das
Leiden Christi aber kommt in dieser Weise nicht gleich allen Sünden der
Menschen. Denn nach der Gottheit hat der Herr nicht gelitten (1. Petr. 4.),
sondern nur dem Fleische nach; die Seele aber, wo die Sünde ihren Sitz
hat, überwiegt das Fleisch. Also hat Christus nicht genuggethan für unser
aller Sünden. Auf der anderen Seite steht Ps. 68, 5.: „Was ich nicht geraubt hatte, das habe ich bezahlt.“ Nicht aber bezahlt, wer nicht vollkommen genugthut. Also hat Christus durch sein Leiden vollkommen für uns genuggethan.

b) Ich antworte, jener thue genug für eine Beleidigung, der dem beleidigten etwas darbietet, was dieser ebenso oder in höherem Grade liebt als er haßt die Beleidigung. Christus aber hat dadurch daß Er aus Liebe und Gehorsam litt etwas Größeres Gott dargeboten als die Vergeltung für die Beleidigung des gesamten Menschengeschlechts verlangte: 1. Auf Grund der Größe der Liebe, kraft deren Er litt; 2. auf Grund des Wertes seines Lebens, das Er einsetzte als Genugthuung und welches das Leben eines Gottes zugleich und eines Menschen war; 3. auf Grund der allumfassenden Größe des Schmerzes (Kap. 46, Art. 6.). Und sonach war das Leiden Christi nicht nur eine die gleiche Geltung beanspruchende, sondern eine überfließende Genugthuung, nach 1. Joh. 2.: „Er ist die Sühne für unsere Sünden; nicht aber bloß für unsere, sondern für die der ganzen Welt.“

c) I. Das Haupt und die Glieder sind gleichsam eine einzige mystische, d. h. in der Liebe geeinigte, Person, und so gehört die Genugthuung Christi allen gläubigen Christi an. Auch von zwei Menschen, die in Liebe eins sind, kann der eine für den anderen genugthun. Das gilt aber nicht vom Bereuen und Bekennen. Denn die Genugthuung ist eine äußere Thätigkeit, zu welcher Werkzeuge genommen werden können; und unter diese rechnet man die Freunde. II. Größer war die heilige Liebe Christi wie die Bosheit der Kreuziger; und somit konnte Christus mehr genugthun, wie diese beleidigen dadurch daß sie kreuzigten. Die Genugthuung Christi war genügend und übergenügend auch für die Sünden derer, die Ihn töteten. III. Die Würde des Fleisches in Christo ist in Christo nicht allein
an sich zu schätzen; sondern sie hängt ab vom Werte der Person, mit der
dieses Fleisch vereinigt worden. Es war das Fleisch Gottes und sein Wert
deshalb ohne Grenzen.

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