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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 6

IIIª q. 50 a. 6 arg. 1

Ad sextum sic proceditur. Videtur quod mors Christi nihil operata fuerit ad nostram salutem. Mors enim est privatio quaedam, est enim privatio vitae. Sed privatio, cum non sit res aliqua, non habet aliquam virtutem agendi. Ergo non potuit aliquid operari ad nostram salutem.

IIIª q. 50 a. 6 arg. 2

Praeterea, passio Christi operata est ad nostram salutem per modum meriti. Sic autem non potuit operari mors Christi, nam in morte separatur anima a corpore, quae est merendi principium. Ergo mors Christi non est operata aliquid ad nostram salutem.

IIIª q. 50 a. 6 arg. 3

Praeterea, corporale non est causa spiritualis. Sed mors Christi fuit corporalis. Non ergo potuit esse causa spiritualis nostrae salutis.

IIIª q. 50 a. 6 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in IV de Trin., una mors nostri salvatoris, scilicet corporalis, duabus mortibus nostris, idest animae et corporis, saluti fuit.

IIIª q. 50 a. 6 co.

Respondeo dicendum quod de morte Christi dupliciter loqui possumus, uno modo, secundum quod est in fieri; alio modo, secundum quod est in facto esse. Dicitur autem mors esse in fieri, quando aliquis per aliquam passionem, vel naturalem vel violentam, tendit in mortem. Et hoc modo, idem est loqui de morte Christi et de passione ipsius. Et ita, secundum hunc modum, mors Christi est causa salutis nostrae, secundum illud quod de passione supra dictum est. Sed in facto esse mors consideratur secundum quod iam facta est separatio corporis et animae. Et sic nunc loquimur de morte Christi. Hoc autem modo mors Christi non potest esse causa salutis nostrae per modum meriti, sed solum per modum efficientiae, inquantum scilicet nec per mortem divinitas separata est a carne Christi, et ideo quidquid contigit circa carnem Christi, etiam anima separata, fuit nobis salutiferum virtute divinitatis unitae. Consideratur autem proprie alicuius causae effectus secundum similitudinem causae. Unde, quia mors est quaedam privatio vitae propriae, effectus mortis Christi attenditur circa remotionem eorum quae contrariantur nostrae saluti, quae quidem sunt mors animae et mors corporis. Et ideo per mortem Christi dicitur esse destructa in nobis et mors animae, quae est per peccatum, secundum illud Rom. IV, traditus est, scilicet in mortem, propter delicta nostra; et mors corporis, quae consistit in separatione animae, secundum illud I Cor. XV, absorpta est mors in victoria.

IIIª q. 50 a. 6 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod mors Christi est operata salutem nostram ex virtute divinitatis unitae, et non ex sola ratione mortis.

IIIª q. 50 a. 6 ad 2

Ad secundum dicendum quod mors Christi, secundum quod consideratur in facto esse, etsi non fuerit ad nostram salutem operata per modum meriti, fuit tamen operata per modum efficientiae, ut dictum est.

IIIª q. 50 a. 6 ad 3

Ad tertium dicendum quod mors Christi fuit quidem corporalis, sed corpus illud fuit instrumentum divinitatis sibi unitae, operans in virtute eius etiam mortuum.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Sechster Artikel. Der Tod Christi hat gewirkt für unser Heil.

a) Er hat gar nichts beigetragen zu unserem Heile. Denn: I. Der Tod ist ein Mangel; kein Mangel aber hat Wirksamkeit. II. Das Leiden hat gewirkt in der Weise des Verdienens. Der Tod
aber konnte nichts bei Gott verdienen, insofern er die Trennung der Seele
bedingt, die das Princip des Verdienens ist. III. Etwas Körperliches wirkt nichts Geistiges. Der Tod Christi aber
war etwas Körperliches. Auf der anderen Seite sagt Augustin (4. de Trin. 3.): „Der eine Tod des Herrn war für unseren zweifachen Tod, den der Seele und des Leibes, heilsam.“

b) Ich antworte, der Tod könne betrachtet werden, 1. soweit er im Werden begriffen und 2. insoweit er eingetreten ist. Im ersten Sinne heißt vom Tode Christi sprechen dasselbe wie von seinem Leiden sprechen, insoweit das Leiden zum Tode führte. Und so war der Tod des Herrn Ursache unseres Heiles wie das Leiden (Kap. 49.). Im zweiten Sinne kann der Tod nicht Ursache unseres Heiles sein in der Weise des Verdienens, sondern nur in der Weise der einwirkenden Ursache, insofern nämlich die Gottheit nicht getrennt wurde vom Fleische. Was also geschah mit dem von der Seele getrennten Leib des Herrn, das Alles war für uns heilsam kraft der Gottheit. Nun wird die Art und Weise einer Wirkung beurteilt gemäß der Ähnlichkeit mit der Ursache. Weil also der Tod ein Mangel ist. deshalb ist seine Wirkung die Entfernung alles dessen, was unserem Heile entgegensteht; und dies ist der Tod des Leibes und der Tod der Seele. Und demgemäß wird gesagt, durch den Tod Christi sei zerstört worden in uns der Tod der Seele, die Sünde, nach Röm. 4.: „Er ward hingegeben (in den Tod) wegen unserer Sünden;“ und der Tod des Leibes, nach 1. Kor. 15.: „Verschlungen ist der Tod im Siege.

c) I. Kraft der mit ihm vereinigten Gottheit hat der tote Leib Jesu zu unserem Heile gewirkt; nicht für sich allein betrachtet. II. Der Tod Christi, als vollendet, hat als wirkende Ursache zu
unserem Heile beigetragen. III. Der Leib Christi war das Werkzeug der Gottheit und insoweit
wirksam mit Rücksicht auf unsere Seelen.

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