Edition
ausblenden
Summa theologiae
Articulus 4
IIIª q. 51 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod Christus non fuerit in sepulcro solum una die et duabus noctibus. Dicit enim ipse, Matth. XII, sicut fuit Ionas in ventre ceti tribus diebus et tribus noctibus, ita filius hominis erit in corde terrae tribus diebus et tribus noctibus. Sed in corde terrae fuit in sepulcro existens. Non ergo fuit in sepulcro solum una die et duabus noctibus.
IIIª q. 51 a. 4 arg. 2
Praeterea, Gregorius dicit, in homilia paschali, quod sicut Samson abstulit media nocte portas Gazae, ita Christus media nocte, auferens portas Inferni, resurrexit. Sed postquam resurrexit, non fuit in sepulcro. Ergo non fuit in sepulcro duabus noctibus integris.
IIIª q. 51 a. 4 arg. 3
Praeterea, per mortem Christi lux praevaluit tenebris. Sed nox ad tenebras pertinet, dies autem ad lucem. Ergo convenientius fuit quod corpus Christi fuerit in sepulcro duabus diebus et una nocte, quam e converso.
IIIª q. 51 a. 4 s. c.
Sed contra est quod, sicut Augustinus dicit, in IV de Trin., a vespere sepulturae usque ad diluculum resurrectionis triginta sex horae sunt, idest, nox tota cum die tota et nocte tota.
IIIª q. 51 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod ipsum tempus quo Christus in sepulcro mansit, effectum mortis eius repraesentat. Dictum est enim supra quod per mortem Christi liberati sumus a duplici morte, scilicet a morte animae et a morte corporis. Et hoc significatur per duas noctes quibus Christus in sepulcro permansit. Mors autem eius, quia non fuit ex peccato proveniens sed ex caritate suscepta, non habuit rationem noctis, sed diei. Et ideo significatur per diem integram qua Christus fuit in sepulcro. Et sic conveniens fuit quod Christus una die et duabus noctibus esset in sepulcro.
IIIª q. 51 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod, sicut Augustinus dicit, in libro de consensu Evang., quidam, modum Scripturae nescientes, noctem voluerunt animadvertere tres illas horas, a sexta usque ad nonam, quibus sol obscuratus est; et diem, tres horas alias quibus iterum terris est redditus, idest a nona usque ad eius occasum. Sequitur enim nox futura sabbati, qua cum suo die computata, erunt iam duae noctes et duo dies. Post sabbatum autem, sequitur nox primae sabbati, idest illucescentis diei dominici, in qua tunc dominus resurrexit. Et ita adhuc non constabit ratio trium dierum et trium noctium. Restat ergo ut hoc inveniatur illo Scripturarum usitato loquendi modo quo a parte totum intelligitur, ita scilicet quod unam noctem et unam diem accipiamus pro uno die naturali. Et sic primus dies computatur ab extrema parte sui, qua Christus in sexta feria est mortuus et sepultus; secunda autem dies est integra cum viginti quatuor horis nocturnis et diurnis; nox autem sequens pertinet ad tertium diem. Sicut enim primi dies, propter futurum hominis lapsum, a luce in noctem; ita isti, propter hominis reparationem, a tenebris computantur in lucem.
IIIª q. 51 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod, sicut Augustinus dicit, in IV de Trin., Christus in diluculo resurrexit, in quo aliquid lucis apparet, et adhuc tamen aliquid remanet tenebrarum noctis, unde de mulieribus dicitur, Ioan. XX, quod cum tenebrae adhuc essent, venerunt ad monumentum. Ratione ergo harum tenebrarum, Gregorius dicit Christum media nocte surrexisse, non quidem divisa nocte in duas partes aequales, sed infra illam noctem. Illud enim diluculum et pars noctis et pars diei dici potest, propter communicantiam quam habet cum utroque.
IIIª q. 51 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod in tantum lux in morte Christi praevaluit, quod significatur per unam diem, quod tenebras duarum noctium, idest duplicis mortis nostrae, removit, ut dictum est.
Übersetzung
ausblenden
Summe der Theologie
Vierter Artikel. Die Zeit, welche Christus im Grabe zugebracht.
a) Christus war nicht bloß einen Tag und zwei Nächte im Grabe. Denn: I. Matth. 12. sagt Er selbst: „Wie Jonas war im Bauche des Fisches drei Tage und drei Nächte, so wird der Menschensohn sein im Herzen der Erde drei Tage und drei Nächte.“ II. Gregor sagt (hom. pasch. 21. in Evgl.): „Wie in der Mitternacht Samson die Thore Gazas davontrug, so hat Christus in der Mitternacht die Thore der Hölle davongetragen, indem Er auferstand.“ Also war Er nicht zwei ganze Nächte im Grabe. III. Durch den Tod Christi hat das Licht Gewalt bekommen über die Finsternisse. Also hätte Christus zwei Tage vielmehr im Grabe bleiben sollen und eine Nacht. Auf der anderen Seite sagt Augustin (4. de Trin. 6): „Vom Abende des Begrabenwerdens bis zur Morgenröte der Auferstehung sind sechsunddreißig Stunden verflossen d. i. eine ganze Nacht mit einem ganzen Tage und einer ganzen Nacht.“
b) Ich antworte; die Zeit daß Jesus im Grabe blieb, stelle vor die Wirkung seines Todes. Nun sind wir durch den Tod Christi befreit worden von einem doppelten Tode: dem der Seele und dem des Leibes; und das wird bezeichnet durch die zwei Nächte, die Er im Grabe zubrachte. Sein Tod selber, der nicht aus der Sünde, sondern aus der heiligen Liebe kam, hat nicht den Charakter der Nacht, sondern des Tages; und dies wird bezeichnet durch den ganzen Tag, den Er im Grabe zubrachte.
c) I. Augustin sagt (3. de cons. EvgI.): „Manche, welche die Redeweise der Schrift nicht verstehen, wollten als Nacht anrechnen jene drei Stunden, in denen „Finsternisse waren über der ganzen Erde;“ und als Tag rechnen sie jene anderen drei Stunden, in welchen der Herr nach seinem Tode am Kreuze hing, wo das Licht wieder leuchtete bis zum Sonnenuntergange. Darauf käme die Nacht des folgenden Sabbath und wenn mit dieser der Tag des Sabbath gezählt wird, so wären zwei Tage und zwei Nächte. Dann folgt die Nacht des folgenden Sonntags, in welcher der Herr auferstand. Es werden sich auch da noch immer nicht drei Tage und drei Nächte ergeben. Es bleibt also übrig, daß wir auf die Redeweise der Schrift achten, wonach unter dem Teile das Ganze verstanden wird.“ Und so würde der erste Tag sein (wenn wir Tag und Nacht im natürlichen Verständnisse als einen Tag nehmen) der letzte Teil des Freitag; der zweite Tag ist ganz mit vierundzwanzig Stunden von Tag und Nacht; und die folgende Nacht gehört zum dritten Tage. „Denn wie die ersten Tage wegen des zukünftigen Abfallens des Menschen vom Lichte, vom Tage aus gerechnet werden bis zur Nacht hin; so fangen diese an, von der Finsternis aus gerechnet zu werden und enden im Tage, im Lichte“ (Aug. 4. de Trin. 6.). II. Nach Augustin (l. c.) stand Christus bei der ersten Morgenröte auf, wo etwas Licht erscheint und doch noch viel Finsternis von der Nacht her übrig bleibt. Daher heißt es Joh. 20. von den Frauen: „Als noch Finsternis war, kamen sie zum Grabe.“ Und mit Rücksicht darauf sagtGregor, Christus sei um Mitternacht auferstanden; d. h. nicht gerade in der Mitte der Nacht genau, sondern als noch es Nacht war; — denn jenes Morgengrauen kann Tag genannt werden oder auch Nacht, da es mit Beidem etwas gemein hat. III. Das Licht hat soweit vorgewaltet im Tode Christi, daß es das Dunkel zweier Nächte, nämlich unseres doppelten Todes entfernte.