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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 4

IIIª q. 65 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod omnia sacramenta sunt de necessitate salutis. Id enim quod non est necessarium, videtur esse superfluum. Sed nullum sacramentum est superfluum, quia Deus nihil facit frustra. Ergo omnia sacramenta sunt de necessitate salutis.

IIIª q. 65 a. 4 arg. 2

Praeterea, sicut de Baptismo dicitur, nisi quis renatus fuerit ex aqua et spiritu sancto, non potest introire in regnum Dei, ita de Eucharistia dicitur, Ioan. VI, nisi manducaveritis carnem filii hominis et biberitis eius sanguinem, non habebitis vitam in vobis. Ergo, sicut Baptismus est sacramentum necessitatis, ita et Eucharistia.

IIIª q. 65 a. 4 arg. 3

Praeterea, sine sacramento Baptismi potest aliquis salvus fieri, dummodo non contemptus religionis, sed necessitas sacramentum excludat, ut infra dicetur. Sed in quolibet sacramento contemptus religionis impedit hominis salutem. Ergo, pari ratione, omnia sacramenta sunt de necessitate salutis.

IIIª q. 65 a. 4 s. c.

Sed contra est quod pueri salvantur per solum Baptismum, sine aliis sacramentis.

IIIª q. 65 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod necessarium respectu finis, de quo nunc loquimur, dicitur aliquid dupliciter. Uno modo, sine quo non potest esse finis, sicut cibus est necessarius vitae humanae. Et hoc est simpliciter necessarium ad finem. Alio modo dicitur esse necessarium id sine quo non habetur finis ita convenienter, sicut equus necessarius est ad iter. Hoc autem non est simpliciter necessarium ad finem. Primo igitur modo necessitatis sunt tria sacramenta necessaria. Duo quidem personae singulari, Baptismus quidem simpliciter et absolute; poenitentia autem, supposito peccato mortali post Baptismum. Sacramentum autem ordinis est necessarium Ecclesiae, quia, ubi non est gubernator, populus corruet, ut dicitur Proverb. XI. Sed secundo modo sunt necessaria alia sacramenta. Nam confirmatio perficit Baptismum quodammodo; extrema unctio poenitentiam; matrimonium vero Ecclesiae multitudinem per propagationem conservat.

IIIª q. 65 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod ad hoc quod aliquid non sit superfluum, sufficit necessarium primo vel secundo modo. Et sic sunt necessaria sacramenta, ut dictum est.

IIIª q. 65 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod illud verbum domini est intelligendum de spirituali manducatione, et non de sola sacramentali, ut Augustinus exponit, super Ioannem.

IIIª q. 65 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod, licet omnium sacramentorum contemptus sit saluti contrarius, non tamen est contemptus sacramenti ex hoc quod aliquis non curat accipere sacramentum quod non est de necessitate salutis. Alioquin qui non accipiunt ordinem, et qui non contrahunt matrimonium, contemnerent huiusmodi sacramenta.

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Summe der Theologie

Vierter Artikel. Nicht alle Sakramente sind gleich notwendig zum Heile.

a) Alle Sakramente sind dies. Denn: I. Was nicht notwendig ist, das ist überflüssig. Kein Sakrament aber ist überflüssig. II. Wie von der Taufe es heißt (Joh. 3.): „Wer nicht wiedergeboren wird aus dem Wasser und dem heiligen Geiste, kann nicht eintreten in das Reich Gottes,“ so heißt es von der Eucharistie (Joh. 6.): „Wer mein Fleisch nicht ißt und mein Blut nicht trinkt, wird nicht das Leben haben.“ Beide Sakramente also sind gleich notwendig. III. Ohne die Taufe kann jemand selig werden, „wenn nur nicht die Verachtung der Religion, sondern einzig die Notwendigkeit dieses Sakrament ausschließt“ (vgl. unten Kap. 68, Art. 1 und 2.). In jedem Sakramente aber ist die Verachtung der Religion ein Hindernis des Heils. Also sind alle Sakramente gleichmäßig notwendig. Auf der anderen Seite werden die Kinder selig nur durch die Taufe und ohne die anderen Sakramente.

b) Ich antworte, notwendig nenne man mit Rücksicht auf den Zweck 1. alles das, ohne was der Zweck nicht erreicht werden kann, wie z. B. die Speise notwendig ist für das menschliche Leben; das ist schlechthin notwendig zum Zwecke. Man nennt 2. notwendig mit Rücksicht auf den Zweck alles das, ohne was man denselben in nicht so zukömmlicher Weise haben kann, wie ein Pferd notwendig ist zur Reise. In der ersten Weise, also schlechthin, sind unter den Sakramenten notwendig: 1. Für die eigene Person die Taufe und zwar bedingungslos; 2. die Buße unter der Voraussetzung daß man in eine schwere Sündegefallen ist; 3. für die ganze Kirche die Priesterweihe; denn „wo niemand regiert, geht das Volk zu Grunde“ (Prov. ll.). In der zweiten Weise sind die anderen Sakramente notwendig. Denn die Firmung ist gewissermaßen eine weitere Vollendung des getauften; die letzte Ölung vollendet das Werk des Bußsakramentes; die Ehe bewahrt der Kirche die Vielheit der gläubigen vermittelst der Fortpflanzung.

c) I. Alle Sakramente sind notwendig in der einen oder der anderen der genannten Weisen. II. Jenes Wort des Herrn ist zu verstehen vom geistigen Essen und nicht allein vom sakramentalen, wie Augustin sagt (tract. 26. in Joan.). III. Wohl ist die Verachtung aller Sakramente dem Heile zuwider. Dies ist aber noch keine Verachtung eines Sakramentes, wenn man nicht Sorge trägt, es zu empfangen; soweit es nämlich nicht zum Heile schlechthin notwendig ist. Sonst würden alle, die nicht die Priesterweihe oder das Sakrament der Ehe empfangen, diese beiden Sakramente verachten.

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