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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 8

IIIª q. 67 a. 8 arg. 1

Ad octavum sic proceditur. Videtur quod ille qui suscipit aliquem de sacro fonte, non obligetur ad eius instructionem. Quia nullus potest instruere nisi instructus. Sed etiam quidam non instructi sed simplices admittuntur ad aliquem de sacro fonte suscipiendum. Ergo ille qui suscipit baptizatum, non obligatur ad eius instructionem.

IIIª q. 67 a. 8 arg. 2

Praeterea, filius magis a patre instruitur quam ab alio extraneo, nam filius habet a patre, esse et nutrimentum et disciplinam, ut philosophus dicit, VIII Ethic. Si ergo ille qui suscipit baptizatum, tenetur eum instruere, magis esset conveniens quod pater carnalis filium suum de Baptismo suscipiat quam alius. Quod tamen videtur esse prohibitum, ut habetur in decretis, XXX, qu. I, cap. pervenit et dictum est.

IIIª q. 67 a. 8 arg. 3

Praeterea, plures magis possunt instruere quam unus solus. Si ergo ille qui suscipit aliquem baptizatum, teneretur eum instruere, magis deberent plures suscipere quam unus solus. Cuius contrarium habetur in decreto Leonis Papae, non plures, inquit, ad suscipiendum de Baptismo infantem quam unus accedant, sive vir sive mulier.

IIIª q. 67 a. 8 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in quodam sermone paschali, vos ante omnia, tam viros quam mulieres, qui filios in Baptismate suscepistis, moneo ut vos cognoscatis fideiussores apud Deum exstitisse pro illis quos visi estis de sacro fonte suscipere.

IIIª q. 67 a. 8 co.

Respondeo dicendum quod unusquisque obligatur ad exequendum officium quod accipit. Dictum est autem quod ille qui suscipit aliquem de sacro fonte, assumit sibi officium paedagogi. Et ideo obligatur ad habendam curam de ipso, si necessitas immineret, sicut eo tempore et loco in quo baptizati inter infideles nutriuntur. Sed ubi nutriuntur inter Catholicos Christianos, satis possunt ab hac cura excusari, praesumendo quod a suis parentibus diligenter instruantur. Si tamen quocumque modo sentirent contrarium, tenerentur secundum suum modum saluti spiritualium filiorum curam impendere.

IIIª q. 67 a. 8 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod, ubi immineret periculum, oporteret esse aliquem doctum in divinis, sicut Dionysius dicit, qui baptizandum de sacro fonte susciperet. Sed ubi hoc periculum non imminet, propter hoc quod pueri nutriuntur inter Catholicos, admittuntur quicumque ad hoc officium, quia ea quae pertinent ad Christianam vitam et fidem, publice omnibus nota sunt. Et tamen ille qui non est baptizatus non potest suscipere baptizatum, ut est declaratum in Concilio Maguntino, licet nonbaptizatus possit baptizare, quia persona baptizantis est de necessitate sacramenti, non autem persona suscipientis, sicut dictum est.

IIIª q. 67 a. 8 ad 2

Ad secundum dicendum quod, sicut est alia generatio spiritualis a carnali, ita etiam debet esse alia disciplina, secundum illud Heb. XII, patres quidem carnis nostrae habuimus eruditores, et reverebamur eos. Non multo magis obtemperabimus patri spirituum, et vivemus? Et ideo alius debet esse pater spiritualis a patre carnali, nisi necessitas contrarium exigat.

IIIª q. 67 a. 8 ad 3

Ad tertium dicendum quod confusio disciplinae esset nisi esset unus principalis instructor. Et ideo in Baptismo unus debet esse principalis susceptor. Alii tamen possunt admitti quasi coadiutores.

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Summe der Theologie

Achter Artikel. Die Verpflichtung des Paten, seinen Patling im christlichen Leben zu unterrichten.

a) Eine solche Verpflichtung besteht nicht. Denn: I. Ganz ununterrichtete Personen werden manchmal zugelassen zur Patenschaft, die also nicht leisten können, wozu sie die Mittel nicht in sich haben. II. Der eigene Vater dem Fleische nach kann mit grösserer Leichtigkeit sein Kind unterrichten wie jeder andere. Wäre also dies die Verpflichtung des Paten, so würde man am besten den eigenen Vater als Paten zulassen. Dies ist aber verboten, nach decret. 30. qu. 1. cap. Pervenit. III. Mehrere sind geeigneter, um zu unterrichten wie einer allein. Es würde also im genannten Falle besser sein, mehrere zu Paten zu nehmen. Dies wird aber verboten von Leo dem Grossen: „Nicht mehrere sollen Patenstelle vertreten bei einer Taufe; sondern nur eine Person: sei es ein Mann oder eine Frau“ (c. 101 de cons. dist. 4.). Auf der anderen Seite sagt Augustin (7. serm. in dom. in Albis): „Euch vor allem, Männer wie Frauen, die ihr Patenstelle vertreten habt beim Taufen, erma ne ich, daß ihr euch wohl zu Gemüte führt, wie ihr nun Bürgschaft geleistet habt bei Gott für euere Patlinge.“

b) Ich antworte, nimmt jemand eine Aufgabe an, so müsse er sie erfüllen. Nun will der Pate Erzieher sein des Kindes, bei dem er Patenstelle vertritt. Also liegt ihm, falls die Notwendigkeit drängt, die Verpflichtung ob, für den ihm anvertrauten zu sorgen; wie dies zumal der Fall ist, wenn die gläubigen unter den ungläubigen wohnen. Leben aber ihre Patlinge unter Christen, so sind die Paten mehr entschuldigt; denn sie können voraussetzen, daß die Eltern für die Erziehung ihrer Kinder sorgen werden. Vernehmen sie jedoch das Gegenteil, so sind sie verpflichtet, für das geistige Wohl ihrer Patenkinder nach Kräften Sorge zu tragen.

c) I. Wo die Notwendigkeit erscheint, müsste man einen unterrichteten Menschen zum Paten nehmen. Wo aber wie jetzt die Kinder unter Katholiken leben, werden beliebige Personen dafür genommen; denn, was zum Glauben und christlichen Leben gehört, wird öffentlich bekannt gemacht. Jedoch ist im Konzil von Mainz (cap. In bapt. de cons. dist. 6.) erklärt, daß, wenn auch ein ungetaufter im Notfalle taufen, trotzdem ein ungetaufter nicht Pate sein kann; denn die Person des taufenden ist notwendig mit dem Sakramente verbunden, nicht aber die des Paten. II. Wie die geistige Wiedergeburt verschieden ist von der leiblichen Geburt, so muss auch da eine andere Erziehung sein, nach Hebr. 12.: „Wir hatten zu Erziehern die Väter unseres Fleisches und verehrten sie; wie werden wir jetzt nicht um so mehr gehorchen dem Vater der Geister?“ Also der geistige Vater muss ein anderer sein wie der leibliche; es müsste denn die Notwendigkeit das Gegenteil fordern. III. Verwirrung gäbe es, wenn nicht ein Haupterzieher bestände. Und so darf in der Taufe nur ein Hauptpate sein; andere könnrn zugelassen werden wie als Helfer und Beistände.

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