• Accueil
  • Œuvres
  • Introduction Instructions Collaboration Sponsors / Collaborateurs Copyrights Contact Mentions légales
Bibliothek der Kirchenväter
Recherche
DE EN FR
Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 2

IIIª q. 73 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod Eucharistia non sit unum sacramentum, sed plura. Dicitur enim in collecta, purificent nos, quaesumus, domine, sacramenta quae sumpsimus, quod quidem dicitur propter Eucharistiae sumptionem. Ergo Eucharistia non est unum sacramentum, sed plura.

IIIª q. 73 a. 2 arg. 2

Praeterea, impossibile est, multiplicato genere, non multiplicari speciem, sicut quod unus homo sit plura animalia. Sed signum est genus sacramenti, ut supra dictum est. Cum igitur in Eucharistia sint plura signa, scilicet panis et vini, videtur consequens esse quod sint plura sacramenta.

IIIª q. 73 a. 2 arg. 3

Praeterea, hoc sacramentum perficitur in consecratione materiae, sicut dictum est. Sed in hoc sacramento est duplex materiae consecratio. Ergo est duplex sacramentum.

IIIª q. 73 a. 2 s. c.

Sed contra est quod apostolus dicit, I Cor. X, unus panis et unum corpus multi sumus, omnes qui de uno pane et uno calice participamus. Ex quo patet quod Eucharistia sit sacramentum ecclesiasticae unitatis. Sed sacramentum similitudinem gerit rei cuius est sacramentum. Ergo Eucharistia est unum sacramentum.

IIIª q. 73 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dicitur V Metaphys., unum dicitur non solum quod est indivisibile vel quod est continuum, sed etiam quod est perfectum, sicut cum dicitur una domus, et unus homo. Est autem unum perfectione ad cuius integritatem concurrunt omnia quae requiruntur ad finem eiusdem, sicut homo integratur ex omnibus membris necessariis operationi animae, et domus ex partibus quae sunt necessariae ad inhabitandum. Et sic hoc sacramentum dicitur unum. Ordinatur enim ad spiritualem refectionem, quae corporali conformatur. Ad corporalem autem refectionem duo requiruntur, scilicet cibus, qui est alimentum siccum; et potus, qui est alimentum humidum. Et ideo etiam ad integritatem huius sacramenti duo concurrunt, scilicet spiritualis cibus et spiritualis potus, secundum illud Ioan. VI, caro mea vere est cibus, et sanguis meus vere est potus. Ergo hoc sacramentum multa quidem materialiter est, sed unum formaliter et perfective.

IIIª q. 73 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod in collecta eadem et pluraliter dicitur primo, purificent nos sacramenta quae sumpsimus; et postea singulariter subditur, hoc tuum sacramentum non sit nobis reatus ad poenam, ad ostendendum quod hoc sacramentum quodammodo est multa, simpliciter autem unum.

IIIª q. 73 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod panis et vinum materialiter quidem sunt plura signa, formaliter vero et perfective unum, inquantum ex eis perficitur una refectio.

IIIª q. 73 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod ex hoc quod est duplex consecratio huius sacramenti, non potest plus haberi nisi quod hoc sacramentum materialiter est multa, ut dictum est.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Dieses Sakrament ist ein einziges Sakrament.

a) Es sind mehrere. Denn: I. In der Kollekte heißt es: „Es mögen uns reinigen die Sakramente, welche wir genommen haben.“ II. Wird die „Art“ vervielfacht, so ist es unmöglich, daß die Gattung nicht vervielfacht werde; wie nicht mehrere sinnbegabte Wesen ein einziger Mensch sein können. Nun ist die allgemeine „Art“ für die Begriffsbestimmung eines Sakramentes die, daß es ein „Zeichen“ ist. Da also in der Eucharistie zwei Zeichen sind: Brot und Wein, so sind da zwei Sakramente. III. Die Eucharistie wird vollendet in der Konsekration der Materie. Hier besteht aber eine doppelte Materie. Auf der anderen Seite heißt es 1. Kor. 10.: „Ein Brot und ein Körper sind wir alle, so viele wir sind, die wir an dem einen Brote und dem einen Kelche teilnehmen.“ Also ist die Eucharistie das Sakrament oder das äußere Zeichen der kirchlichen Einheit. Nun muß das Sakrament als Zeichen ähnlich sein dem, was durch dasselbe bezeichnet wird. Also ist die Eucharistie nur ein Sakrament.

b) Ich antworte; nach 9 Metaph. wird als etwas Eines bezeichnet nicht nur das, was unteilbar ist oder ununterbrochen miteinander zusammenhält, sondern auch was vollendet ist; wie das Haus, wie ein und derselbe Mensch. Nun ist Jenes etwas Eines in der Vollendung, zu dessen Vervollständigung alle Teile oder alle jene Dinge zusammentreten, die zu dem Zwecke desselben erfordert werden. So wird der Mensch etwas Eines aus allen Gliedern, die notwendig sind für die zweckgemäße Thätigkeit der Seele; — und das Haus wird etwas Eines aus allen Teilen, die notwendig sind, damit es bewohnt werde. Und danach ist dieses Sakrament etwas Eines; denn es hat zum Zwecke die geistige Nahrung, welche der körperlichen gleichförmig ist. Zur körperlichen Erquickung nun gehört Speise als trockene und Trank als feuchte Nahrung. Und so machen zwei Dinge: geistige Speise und geistiger Trank, dieses Sakrament zu etwas Vollständigem. Deshalb heißt es Joh. 6.: „Mein Fleisch ist wahrhaft eine Speise und mein Blut wahrhaft ein Trank.“ Mehreres also ist dieses Sakrament dem bestimmbaren Stoffe nach, materialiter; etwas Eines aber der bestimmenden Vollendung nach, formaliter et perfective.

c)I. In dieser selben Kollekte folgt dann die Einzahl: „Dieses Dein Sakrament sei uns nicht Verschuldung.“ Daraus geht hervor, daß dasselbe nach einer gewissen Seite hin, dem Stoffe nach nämlich, Mehreres ist; schlechthin aber etwas Eines. II. Aus Brot und Wein wird als aus mehreren Zeichen vollendet eine Nahrung. III. Daraus folgt nur, daß dieses Sakralnent der bestimmbaren Materie nach Mehreres ist.

  Imprimer   Rapporter une erreur
  • Afficher le texte
  • Référence bibliographique
  • Scans de cette version
Les éditions de cette œuvre
Summa theologiae
Traductions de cette œuvre
Summe der Theologie

Table des matières

Faculté de théologie, Patristique et histoire de l'Église ancienne
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Mentions légales
Politique de confidentialité