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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 6

IIIª q. 85 a. 6 arg. 1

Ad sextum sic proceditur. Videtur quod poenitentia sit prima virtutum. Quia super illud Matth. III, poenitentiam agite, dicit Glossa, prima virtus est per poenitentiam punire veterem hominem et vitia odire.

IIIª q. 85 a. 6 arg. 2

Praeterea, recedere a termino prius esse videtur quam accedere ad terminum. Sed omnes aliae virtutes pertinere videntur ad accessum ad terminum, quia per omnes homo ordinatur ad bonum agendum. Poenitentia autem videtur ordinari ad recessum a malo. Ergo poenitentia videtur prior esse omnibus aliis virtutibus.

IIIª q. 85 a. 6 arg. 3

Praeterea, ante poenitentiam est peccatum in anima. Sed simul cum peccato nulla virtus animae inest. Ergo nulla virtus est ante poenitentiam, sed ipsa videtur esse prima, quae aliis aditum aperit excludendo peccatum.

IIIª q. 85 a. 6 s. c.

Sed contra est quod poenitentia procedit ex fide, spe et caritate, sicut iam dictum est. Non ergo poenitentia est prima virtutum.

IIIª q. 85 a. 6 co.

Respondeo dicendum quod in virtutibus non attenditur ordo temporis quantum ad habitus, quia, cum virtutes sint connexae, ut in secunda parte habitum est, omnes simul incipiunt esse in anima. Sed dicitur una earum esse prior altera ordine naturae, qui consideratur ex ordine actuum, secundum scilicet quod actus unius virtutis praesupponit actum alterius virtutis. Secundum hoc ergo dicendum est quod actus quidam laudabiles etiam tempore praecedere possunt actum et habitum poenitentiae, sicut actus fidei et spei informium, et actus timoris servilis. Actus autem et habitus caritatis simul sunt tempore cum actu et habitu poenitentiae, et cum habitibus aliarum virtutum, nam, sicut in secunda parte habitum est, in iustificatione impii simul est motus liberi arbitrii in Deum, qui est actus fidei per caritatem formatus, et motus liberi arbitrii in peccatum, qui est actus poenitentiae. Horum tamen duorum actuum primus naturaliter praecedit secundum, nam actus poenitentiae virtutis est contra peccatum ex amore Dei, unde primus actus est ratio et causa secundi. Sic igitur poenitentia non est simpliciter prima virtutum, nec ordine temporis nec ordine naturae, quia ordine naturae simpliciter praecedunt ipsam virtutes theologicae. Sed quantum ad aliquid est prima inter ceteras virtutes ordine temporis, quantum ad actum eius qui primus occurrit in iustificatione impii. Sed ordine naturae videntur esse aliae virtutes priores, sicut quod est per se prius est eo quod est per accidens, nam aliae virtutes per se videntur esse necessariae ad bonum hominis, poenitentia autem supposito quodam, scilicet peccato praeexistenti; sicut etiam dictum est circa ordinem sacramenti poenitentiae ad alia sacramenta praedicta.

IIIª q. 85 a. 6 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod Glossa illa loquitur quantum ad hoc quod actus poenitentiae primus est tempore inter actus aliarum virtutum.

IIIª q. 85 a. 6 ad 2

Ad secundum dicendum quod in motibus successivis recedere a termino est prius tempore quam pervenire ad terminum; et prius natura quantum est ex parte subiecti, sive secundum ordinem causae materialis. Sed secundum ordinem causae agentis et finalis, prius est pervenire ad terminum, hoc enim est quod primo agens intendit. Et hic ordo praecipue attenditur in actibus animae, ut dicitur in II physicorum.

IIIª q. 85 a. 6 ad 3

Ad tertium dicendum quod poenitentia aperit aditum virtutibus expellendo peccatum per virtutem fidei et caritatis, quae sunt naturaliter priores. Ita tamen aperit eis aditum quod ipsae simul intrant cum ipsa, nam in iustificatione impii simul cum motu liberi arbitrii in Deum et in peccatum, est remissio culpae et infusio gratiae, cum qua simul infunduntur omnes virtutes, ut in secunda parte habitum est.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Sechster Artikel. Die Buße ist nicht die erste unter allen Tugenden.

a) Dies scheint aber. Denn: I. Zu Matth. 3. (poenitentiam agite) sagt die Glosse: „Die erste Tugend besteht darin, durch die Buße zu vertilgen den alten Menschen und die Laster zu hassen.“ II. Vom einen Endpunkte sich entfernen, ist früher wie herantreten an den anderen Endpunkt. Alle anderen Tugenden aber sind dahin gerichtet, daß der Mensch mehr herantritt an das Gute; durch die Buße allein entfernt er sich vom Bösen. Also ist die Buße die erste unter allen Tugenden. III. Vor der Reue oder Buße ist in der Seele die Sünde und damit zugleich findet sich keine Tugend in der Seele. Keine Tugend also ist vor der Buße in der Seele. Somit ist sie die erste Tugend und öffnet den anderen die Thore der Seele. Auf der anderen Seite geht die Buße aus vom Glauben, von der Hoffnung und der Liebe, wie eben gesagt worden. Also ist sie nicht die erste unter den Tugenden.

b) Ich antworte, unter den Tugenden als Zuständen existiere keine geordnete Reihenfolge gemäß der Zeit; denn alle fangen zugleich an (I., II. Kap. 65, Art. 1.). Die eine ist da früher wie die andere einzig der Natur des inneren Wesenscharakters nach, insofern nämlich die Thätigkeit der einen Tugend zur Voraussetzung hat die Thätigkeit der anderen. Der Zeit nach also nur können manche lobwerte Thätigkeiten vorausgehen der Thätigkeit und dem Zustande der Reue oder Buße; wie z. B. der Akt des von der Liebe nicht geformten Glaubens und der ebenso beschaffenen Hoffnung und der Akt der knechtischen Furcht. Der Akt und Zustand der heiligen Liebe aber ist zugleich der Zeit nach mit dem Akte und Zustande der Buße und mit den Zuständen der anderen Tugenden. Denn nach I. , II. Kap. 113, Art. 3 und 4 ist in der Rechtfertigung des gottlosen zugleich die Bewegung zu Gott hin, die ein Akt des durch die Liebe geformten Glaubens ist; und die Bewegung des Abscheues zur Sünde hin, die da ist ein Akt der Buße. Von diesen beiden Akten aber geht der erstere seinem ganzen Wesenscharakter nach voraus dem zweiten; denn auf Grund der Liebe verabscheut der Mensch die Sünde. So ist also schlechthin, weder der Zeit noch der Abhängigkeit im Wesenscharakter nach, die Buße die erste unter allen Tugenden; denn in letzterer Beziehung gehen ihr voraus die theologischen Tugenden. Nur unter einem besonderen Gesichtspunkte ist sie der Zeit nach die erste unter den übrigen Tugenden; insoweit nämlich ihre Thätigkeit zuerst auftritt bei der Rechtfertigung desgottlosen. Der natürlichen Abhängigkeit im Wesenscharakter nach sind früher die übrigen Tugenden; wie das, was an und für sich, auf Grund des eigenen Wesens, besteht früher ist als das, was nur bedingungsweise oder unter einem gewissen Gesichtspunkte besteht. Denn die übrigen Tugenden sind an und für sich notwendig für das Heil des Menschen; die Buße aber nur unter einer gewissen Voraussetzung, nämlich daß der Mensch in Sünden gefallen ist.

c) I. Der Akt oder die Thätigkeit der Buße ist der Zeit nach an erster Stelle unter den moralischen Tugenden. II. Der Zeit nach und vom beweglichen Subjekte aus ist das Weggehen vom einen Endpunkte früher wie das Herantreten an den anderen, also gemäß der materialen oder bestimmbaren Ursache. Wird die wirkende oder die Zweckursache erwogen, so beabsichtigt die einwirkende Ursache zuerst, an den anderen Endpunkt zu kommen; und somit ist da das Herantreten an diesen früher. Und diese letztere Ordnung tritt in den Vordergrund bei den Akten der Seelenkräfte. III. Die Buße öffnet wohl den Tugenden das Thor der Seele, weil sie die Sünde austreibt durch die Tugenden des Glaubens, der Hoffnung und der Liebe, die der inneren Natur des Wesenscharakters nach früher sind. Sie öffnet aber so, daß die anderen Tugenden zugleich mit ihr eintreten. Denn zugleich mit der freien Willensbewegung zu Gott hin und von der Sünde ab ist der Nachlass der Sünden und die Verleihung der Gnade und die Einprägung aller Tugenden (I., II. Kap. 65, Art. 3.).

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