• Accueil
  • Œuvres
  • Introduction Instructions Collaboration Sponsors / Collaborateurs Copyrights Contact Mentions légales
Bibliothek der Kirchenväter
Recherche
DE EN FR
Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 4

IIIª q. 88 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod ingratitudo ratione cuius sequens peccatum facit redire peccata prius dimissa, sit speciale peccatum. Retributio enim gratiarum pertinet ad contrapassum, quod requiritur in iustitia, ut patet per philosophum, in V Ethic. Sed iustitia est specialis virtus. Ergo ingratitudo est speciale peccatum.

IIIª q. 88 a. 4 arg. 2

Praeterea, Tullius, in II Rhetoric., ponit quod gratia est specialis virtus. Sed ingratitudo opponitur gratiae. Ergo ingratitudo est speciale peccatum.

IIIª q. 88 a. 4 arg. 3

Praeterea, specialis effectus a speciali causa procedit. Sed ingratitudo habet specialem effectum, scilicet quod facit aliqualiter redire peccata prius dimissa. Ergo ingratitudo est speciale peccatum.

IIIª q. 88 a. 4 s. c.

Sed contra est. Id quod sequitur omnia peccata, non est speciale peccatum. Sed per quodcumque peccatum mortale aliquis efficitur Deo ingratus, ut ex praemissis patet. Ergo ingratitudo non est speciale peccatum.

IIIª q. 88 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod ingratitudo peccantis quandoque est speciale peccatum; quandoque non, sed est circumstantia generaliter consequens omne peccatum mortale quod contra Deum committitur. Peccatum enim speciem recipit ex intentione peccantis, unde, ut philosophus dicit, in V Ethic., ille qui moechatur ut furetur, magis est fur quam moechus. Si igitur aliquis peccator in contemptum Dei et suscepti beneficii aliquod peccatum committit, illud peccatum trahitur ad speciem ingratitudinis, et haec ingratitudo peccantis est speciale peccatum. Si vero aliquis intendens aliquod peccatum committere, puta homicidium aut adulterium, non retrahatur ab hoc propter hoc quod pertinet ad Dei contemptum, ingratitudo non erit speciale peccatum, sed traheretur ad speciem alterius peccati sicut circumstantia quaedam. Ut autem Augustinus dicit, in libro de natura et gratia, non omne peccatum est ex contemptu, et tamen in omni peccato Deus contemnitur in suis praeceptis. Unde manifestum est quod ingratitudo peccantis quandoque est speciale peccatum, sed non semper.

IIIª q. 88 a. 4 ad 1

Et per hoc patet responsio ad obiecta. Nam primae rationes concludunt quod ingratitudo secundum se sit quaedam species peccati. Ultima autem ratio concludit quod ingratitudo secundum quod invenitur in omni peccato, non sit speciale peccatum.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Vierter Artikel. Der hier behandelte Undank ist nicht immer eine specielle Sünde.

a) Es ist dieser Undank immer eine eigene besondere Sünde. I. Die Danksagung gehört zur Gerechtigkeit; diese aber ist eine specielle Tugend. II. Cicero stellt die Danksagung (de inv.) als eine besondere Tugend auf. Also ist Undank eine specielle Sünde. III. Der Undank hat eine specielle Wirkung; er läßt zurückkehren die früheren Sünden. Also ist er als Ursache eine eigene specielle Sünde. IV. Auf der anderen Seite begleitet er alle Todsünden.

b) Ich antworte; wenn der Sünder in specieller besonderer Absicht Gott verachtet und seine Wohlthat, so ist der Undank eine eigene Sünde, da der Gattungscharakter einer Sünde von der Absicht oder dem Zwecke abhängt: „Wer stiehlt, um unkeusch zu sein, ist vielmehr unkeusch wie Dieb,“ heißt es 5 Ethic. 2. Wenn aber jemand von einer anderen Sünde, wie vom Morde, Ehebruche, die er beabsichtigt, nicht sich zurückziehen läßt durch die Erwägung, welchen Dank er Gott schuldet; so ist der Undank keine eigeneSünde; sondern ein Umstand, der hinzutritt. Denn „nicht jede Sünde wird aus Verachtung gegen Gott begangen, aber in jeder Sünde wird Gott verachtet“ (Aug. de nat. et grat. 29.).

c) I., II. und III. Das bettifft den Undank als specielle Sünde. IV. Das ist der Umstand des Undankes, der in jeder Sünde sich findet.

  Imprimer   Rapporter une erreur
  • Afficher le texte
  • Référence bibliographique
  • Scans de cette version
Les éditions de cette œuvre
Summa theologiae
Traductions de cette œuvre
Summe der Theologie

Table des matières

Faculté de théologie, Patristique et histoire de l'Église ancienne
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Mentions légales
Politique de confidentialité