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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 1

IIIª q. 89 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod per poenitentiam virtutes non restituantur. Non enim possent virtutes amissae per poenitentiam restitui nisi poenitentia virtutes causaret. Sed poenitentia, cum sit virtus, non potest esse causa omnium virtutum, praesertim cum quaedam virtutes sint naturaliter priores poenitentia, ut supra dictum est. Ergo per poenitentiam non restituuntur.

IIIª q. 89 a. 1 arg. 2

Praeterea, poenitentia in quibusdam actibus poenitentis consistit. Sed virtutes gratuitae non causantur ex actibus nostris, dicit enim Augustinus, in libro de Lib. Arbit., quod virtutes Deus in nobis sine nobis operatur. Ergo videtur quod per poenitentiam non restituantur virtutes.

IIIª q. 89 a. 1 arg. 3

Praeterea, habens virtutem sine difficultate et delectabiliter actus virtutum operatur, unde philosophus dicit, in I Ethic., quod non est iustus qui non gaudet iusta operatione. Sed multi poenitentes adhuc difficultatem patiuntur in operando actus virtutum. Non ergo per poenitentiam restituuntur virtutes.

IIIª q. 89 a. 1 s. c.

Sed contra est quod, Luc. XV, pater mandavit quod filius poenitens indueretur stola prima, quae, secundum Ambrosium, est amictus sapientiae, quam simul consequuntur omnes virtutes, secundum illud Sap. VIII, sobrietatem et iustitiam docet, prudentiam et virtutem, quibus in vita nihil est utilius hominibus. Ergo per poenitentiam omnes virtutes restituuntur.

IIIª q. 89 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod per poenitentiam, sicut dictum est supra, remittuntur peccata. Remissio autem peccatorum non potest esse nisi per infusionem gratiae. Unde relinquitur quod per poenitentiam gratia homini infundatur. Ex gratia autem consequuntur omnes virtutes gratuitae, sicut ex essentia animae fluunt omnes potentiae, ut in secunda parte habitum est. Unde relinquitur quod per poenitentiam omnes virtutes restituantur.

IIIª q. 89 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod eodem modo poenitentia restituit virtutes per quem modum est causa gratiae, ut iam dictum est. Est autem causa gratiae inquantum est sacramentum, nam inquantum est virtus, est magis gratiae effectus. Et ideo non oportet quod poenitentia, secundum quod est virtus, sit causa omnium aliarum virtutum, sed quod habitus poenitentiae simul cum habitibus aliarum virtutum per sacramentum causetur.

IIIª q. 89 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod in sacramento poenitentiae actus humani se habent materialiter, sed formalis vis huius sacramenti dependet ex virtute clavium. Et ideo virtus clavium effective causat gratiam et virtutes, instrumentaliter tamen. Sed actus primus poenitentis se habet ut ultima dispositio ad gratiam consequendam, scilicet contritio, alii vero sequentes actus poenitentiae procedunt iam ex gratia et virtutibus.

IIIª q. 89 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod, sicut supra dictum est, quandoque post primum actum poenitentiae, qui est contritio, remanent quaedam reliquiae peccatorum, scilicet dispositiones ex prioribus actibus peccatorum causatae, ex quibus praestatur difficultas quaedam poenitenti ad operandum opera virtutum, sed quantum est ex ipsa inclinatione caritatis et aliarum virtutum, poenitens opera virtutum delectabiliter et sine difficultate operatur; sicut si virtuosus per accidens difficultatem pateretur in executione actus virtutis propter somnum aut aliquam corporis dispositionem.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Erster Artikel. Durch die Buße werden die Tugendm wieder hergestellt.

a) Dies ist nicht so. Denn: I. Die Buße verursacht keine Tugenden; also kann sie dieselben nicht wiederherstellen; zumal der Glaube, die Hoffnung und die Liebe früher sind wie die Buße. II. Die Buße besteht in einigen menschlichen Thätigkeiten. Die Tugenden aber „wirkt Gott in uns ohne uns“ (Aug. 2. de lib. arbitr. 18.). III. Wer im Besitze der Tugenden ist, handelt mit Freude ihnen gemäß (1 Ethic. 8.): „Es giebt keinen gerechten, der nicht Freude hätte über sein gerechtes Wirken.“ Viele Büßer aber haben Schierigkeit im Wirken des Guten. Auf der anderen Seite sagt Ambrosius zu Luk. 15.: „Das erste Kleid (des zurückgekehrten verlorenen Sohnes) sei die Weisheit und dieser folgen alle Tugenden;“ nach Sap. 8.: „Die Weisheit lehrt die Nüchternheit und Gerechtigkeit, die Klugheit und die Kraft; und nichts ist nützlicher dem Menschen wie dies.“

b) Ich antworte; durch die Buße werden die Sünden nachgelassen. Dies kann aber nicht sein ohne das Einflößen der Gnade. Der Gnade nun folgen alle Tugenden wie aus dem Wesen der Seele folgen alle Seelenvermögen. Also stellt die Buße wieder her die Tugenden.

c) I. In derselben Weise, nämlich als Sakrament, wie die Buße die Gnade verursacht, stellt sie die Tugenden wieder her. Als Tugend ist die Buße vielmehr eine Wirkung der Gnade. Der Zustand der Buße als Tugend wird zugleich mit den Zuständen aller anderen Tugenden durch das Bußsalrament verursacht. II. Die menschlichen Thätigkeiten im Sakramente der Buße sind wie die Materie, wie das bestimmbare Moment; die bestimmende formale Kraft kommt von der Schlüsselgewalt. Letztere also verursacht in wirkender Weise, aber als Werkzmg, die Gnade und die Tugenden. Der erste Akt, nämlich die Reue, steht da wie die letzte materiale Vorbereitung zum Erlangen derGnade; die anderen Bußakte gehen bereits aus von der Gnade und den Tugenden. III. Nach dem ersten Bußakte, der Reue nämlich, bleiben zuweilen noch einige Reste der Sünden, nämlich Verfassungen in den Vermögen, welche von den früheren Sündenakten her verursacht worden sind. Und diese bieten dem büßenden eine gewisse Schwierigkeit beim Wirken des Guten. Mit Rücksicht auf die Hinneigung, welche von der heiligen Liebe und den anderen Tugenden ausgeht, wirkt aber der büßende die Tugendakte mit Freuden und ohne Schwierigkeit. Es ist dies, wie wenn ein Künstler von außen her, wie durch Schlaf, Krankheit ein Hindernis erführe für sein künstlerisches Wirken.

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