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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 5

IIIª q. 89 a. 5 arg. 1

Ad quintum sic proceditur. Videtur quod opera mortificata per peccatum per poenitentiam non reviviscant. Sicut enim per poenitentiam subsequentem remittuntur peccata praeterita, ita etiam per peccatum sequens mortificantur opera prius in caritate facta. Sed peccata dimissa per poenitentiam non redeunt, ut supra dictum est. Ergo videtur quod etiam opera mortificata per caritatem non reviviscant.

IIIª q. 89 a. 5 arg. 2

Praeterea, opera dicuntur mortificari ad similitudinem animalium quae moriuntur, ut dictum est. Sed animal mortuum non potest iterum vivificari. Ergo nec opera mortificata possunt iterum per poenitentiam reviviscere.

IIIª q. 89 a. 5 arg. 3

Praeterea, opera in caritate facta merentur gloriam secundum quantitatem gratiae vel caritatis. Sed quandoque per poenitentiam homo resurgit in minori gratia vel caritate. Ergo non consequetur gloriam secundum merita priorum operum. Et ita videtur quod opera mortificata per peccatum non reviviscant.

IIIª q. 89 a. 5 s. c.

Sed contra est quod, super illud Ioel II, reddam vobis annos quos comedit locusta, dicit Glossa, non patiar perire ubertatem quam cum perturbatione animi amisistis. Sed illa ubertas est meritum bonorum operum, quod fuit perditum per peccatum. Ergo per poenitentiam reviviscunt opera meritoria prius facta.

IIIª q. 89 a. 5 co.

Respondeo dicendum quod quidam dixerunt quod opera meritoria per peccatum sequens mortificata non reviviscunt per poenitentiam sequentem, considerantes quod opera illa non remanent, ut iterum vivificari possent. Sed hoc impedire non potest quin vivificentur. Non enim habent vim perducendi in vitam aeternam, quod pertinet ad eorum vitam, solum secundum quod actu existunt, sed etiam postquam actu esse desinunt secundum quod remanent in acceptatione divina. Sic autem remanent, quantum est de se, etiam postquam per peccatum mortificantur, quia semper Deus illa opera, prout facta fuerunt, acceptabit, et sancti de eis gaudebunt, secundum illud Apoc. III, tene quod habes, ne alius accipiat coronam tuam. Sed quod isti qui ea fecit non sint efficacia ad ducendum ad vitam aeternam, provenit ex impedimento peccati supervenientis, per quod ipse redditur indignus vita aeterna. Hoc autem impedimentum tollitur per poenitentiam, inquantum per eam remittuntur peccata. Unde restat quod opera prius mortificata per poenitentiam recuperant efficaciam perducendi eum qui fecit ea in vitam aeternam, quod est ea reviviscere. Et ita patet quod opera mortificata per poenitentiam reviviscunt.

IIIª q. 89 a. 5 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod opera peccati per poenitentiam abolentur secundum se, ita scilicet quod ex eis ulterius, Deo indulgente, nec macula nec reatus inducitur. Sed opera ex caritate facta non abolentur a Deo, in cuius acceptatione remanent, sed impedimentum accipiunt ex parte hominis operantis. Et ideo, remoto impedimento quod est ex parte hominis, Deus implet ex parte sua illud quod opera merebantur.

IIIª q. 89 a. 5 ad 2

Ad secundum dicendum quod opera in caritate facta non mortificantur secundum se, sicut dictum est, sed solum per impedimentum superveniens ex parte operantis. Animalia autem moriuntur secundum se, inquantum privantur principio vitae. Et ideo non est simile.

IIIª q. 89 a. 5 ad 3

Ad tertium dicendum quod ille qui per poenitentiam resurgit in minori caritate, consequetur quidem praemium essentiale secundum quantitatem caritatis in qua invenitur, habebit tamen gaudium maius de operibus in prima caritate factis quam de operibus quae in secunda fecit. Quod pertinet ad praemium accidentale.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Fünfter Artikel. Die durch die Sünde ertöteten Werke leben Kraft der Buße wieder auf.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Wie durch die Buße nachgelassen werden die vergangenen Sünden, so werden durch die Sünde ertötet die vorausgegangenen guten Werke. Die Sünden aber, welche die Buße getilgt hat, kehren nicht wieder (vgl. Kap. 88, Art. 1. und 2.). Also die guten Werke, welche die Sünde ertötet hat, leben nicht wieder auf. II. Nach der Ähnlichkeit mit den sinnbegabten Wesen spricht man von ertöteten guten Werken. Die lebenden sinnbegabten Wesen aber sterben wohl, leben jedoch nicht wieder auf. Also leben auch die guten Werke durch die Buße nicht wieder auf. III. Die vorausgegangenen guten Werke verdienen die ewige Herrlichkeit gemäß dem Umfange der Gnade und Liebe. Bisweilen aber steht der Mensch durch die Buße auf in minderer Gnade und Liebe. Also erreicht er nicht die Herrlichkeit gemäß dem Verdienste der früheren Werke; und so leben diese nicht wieder auf. Auf der anderen Seite sagt zu Joel 2. (Reddam vobis) die Glosse „Ich werde nicht dulden, daß ihr jene Frucht verliert, die ihr in der Verwirrung des Geistes preisgegeben habt.“ Jene Frucht aber ist das Verdienst der guten Werke, welches verloren worden ist durch die Sünde. Also durch die Buße leben wieder auf die guten Werke.

b) Ich antworte; manche meinten, die erwähnten Werke könnten durch die Buße nicht wieder aufleben, weil ja jene Werke eben verloren sind. Jedoch ist das kein angemessener Grund. Denn jene Werke haben nicht die Kraft zum ewigen Leben zu führen (was heißen will, es seien lebendige Werke), einzig insoweit sie thatsächliches Sein haben, sondern auch, nachdem sie ihr thatsächliches Sein verloren haben, vor Gott, insoweit Gott sie angenommen hat. Und so bleiben sie, an und für sich, auch nachdem die Sünde sie ertötet hat; weil Gott diese Werke so, wie sie geschehen sind, immer annehmen wird und weil die heiligen darüber sich freuen werden, nach Apok. 3.: „Halte fest, was du hast, damit nicht ein anderer deine Krone empfange.“ Daß diese Werke aber für jenen, der sie gemacht, nicht wirksam sind, um ihn in das ewige Leben zu führen, das kommt vom Hindemisse der hinzutretenden Sünde, wodurch er sich selber des ewigen Lebens unwürdig macht. Wird nun ein solches Hindernis durch die Buße entfernt, so folgt, daß diese Werke wieder aufleben d. h. jenen, der sie gethan, wieder zum ewigen Leben führen.

c) I. Die Werke der Sünde werden durch die Buße an und für sich, gemäß ihrem ganzen Wesen, getilgt; so zwar, daß mit der Gnade Gottes aus denselben weder ein Flecken noch eine Verschuldung sich ergiebt. Die Werke aber, die in der Liebe gethan sind, verschwinden nicht an und für sich; sie bleiben stehen vor Gott, der sie angenommen; — wohl aber stellt sich ihnen von seiten des Sünders ein Hindernis entgegen, welches ihrer Wirkung gegenübersteht. Ist dieses Hindernis entfernt, von seiten des Menschen durch die Buße, so haben die genannten Werke vor Gott wieder ihre Wirkung. II. Die genannten Werke sterben nicht an sich ab, sondern finden nur ein Hindernis für ihre Folgen. Die sinnbegabten Wesen aber sterben an und für sich; denn sie ermangeln des Lebensprincips. III. Wer mit einer geringeren Gnade aufsteht, erhält dem Umfange dieser letzteren Gnade gemäß den Lohn dessen Substanz nach, nämlich den wesentlichen Lohn. Er wird aber eine höhere Freude haben über die Werke, die er während der ersten Liebe gethan als über jene, welche er während der zweiten Liebe verübte; und das gehört zum hinzutretenden, dem accidentellen Lohn.

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