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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 1

IIIª q. 90 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod poenitentiae non debent partes assignari. Sacramenta enim sunt in quibus divina virtus secretius operatur salutem. Sed virtus divina est una et simplex. Non ergo poenitentiae, cum sit sacramentum, debent partes assignari.

IIIª q. 90 a. 1 arg. 2

Praeterea, poenitentia est virtus, et est sacramentum. Sed ei inquantum est virtus, non assignantur partes, cum virtus sit habitus quidam, qui est simplex qualitas mentis. Similiter etiam ei poenitentiae inquantum est sacramentum, non videtur quod partes sint assignandae, quia Baptismo et aliis sacramentis non assignantur partes. Ergo poenitentiae nullae debent partes assignari.

IIIª q. 90 a. 1 arg. 3

Praeterea, poenitentiae materia est peccatum, ut supra dictum est. Sed peccato non assignantur partes. Ergo etiam nec poenitentiae sunt partes assignandae.

IIIª q. 90 a. 1 s. c.

Sed contra est quod partes sunt ex quibus perfectio alicuius integratur. Sed poenitentiae perfectio integratur ex pluribus, scilicet ex contritione, confessione et satisfactione. Ergo poenitentia habet partes.

IIIª q. 90 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod partes rei sunt in quas materialiter totum dividitur, habent enim se partes ad totum sicut materia ad formam; unde in II Physic. partes ponuntur in genere causae materialis, totum autem in genere causae formalis. Ubicumque igitur ex parte materiae invenitur aliqua pluralitas, ibi est invenire partium rationem. Dictum est autem supra quod in sacramento poenitentiae actus humani se habent per modum materiae. Et ideo, cum plures actus humani requirantur ad perfectionem poenitentiae, scilicet contritio, confessio et satisfactio, ut infra patebit, consequens est quod sacramentum poenitentiae habeat partes.

IIIª q. 90 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod quodlibet sacramentum habet simplicitatem ratione virtutis divinae, quae in eo operatur. Sed virtus divina, propter sui magnitudinem, operari potest et per unum et per multa, ratione quorum alicui sacramento possunt partes assignari.

IIIª q. 90 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod poenitentiae secundum quod est virtus, non assignantur partes, actus enim humani, qui multiplicantur in poenitentia, non comparantur ad habitum virtutis sicut partes, sed sicut effectus. Unde relinquitur quod partes assignentur poenitentiae inquantum est sacramentum, ad quod actus humani comparantur ut materia. In aliis autem sacramentis materia non sunt actus humani, sed aliqua res exterior, una quidem simplex, ut aqua vel oleum; sive composita, ut chrisma. Et ideo aliis sacramentis non assignantur partes.

IIIª q. 90 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod peccata sunt materia remota poenitentiae, inquantum scilicet sunt ut materia vel obiectum humanorum actuum, qui sunt propria materia poenitentiae prout est sacramentum.

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Summe der Theologie

Erster Artikel. Die Buße hat Teile.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Die Sakramente sind Werkzeuge für die verborgene Wirksamkeit der göttlichen Kraft zu Gunsten unserer Seele. Die göttliche Kraft aber ist eine ganz einfache. II. Die Buße als Tugend hat keine Teile; denn jede Tugend ist eine einfache Eigenschaft des Geistes. Als Sakrament hat sie auch keine Teile; denn man spricht bei keinem Sakramente von Teilen. Also hat sie überhaupt keine Teile. III. Die Materie der Buße ist die Sünde. Diese hat aber keine Teile. Auf der anderen Seite werden Teile einem Wesen zugeschrieben, das seine Vollständigkeit darauf begründet. Die Vollständigkeit der Buße aber setzt sich aus Mehrerem zusammen; nämlich aus der Reue, dem Bekenntnisse und der Genugthuung. Also hat sie Teile.

b) Ich antworte; die Teile eines Dinges sind jene, in welche dem bestimmbaren Elemente nach (materialiter) das Ganze zerlegt wird. Denn die Teile verhalten sich zum Ganzen wie das Bestimmbare zum formal Bestimmenden. Die Teile also stehen auf seiten des Materialen, das Ganze auf seiten der Formalursache. Wo demgemäß auf seiten des materialen, bestimmbaren Elementes eine Mehrheit besteht, da findet man auch das Fundament für Teile. Nun verhalten sich im Sakramente der Buße menschliche Thätigkeiten in der Weise der Materie. Da also mehrere menschliche Thätigkeiten erfordert werden für die Vollendung der Buße, so hat das Sakrament der Buße Teile.

c) I. Von seiten der darin wirkenden göttlichen Kraft wohnt jedemSakramente Einfachheit inne. Die göttliche Kraft aber kann wirken vermittelst von etwas Einigem und auch vermittelst einer Mehrheit; danach kann ein Sakrament Teile haben. II. Als Tugend hat die Buße keine Teile. Denn die menschlichen Thätigkeiten, deren es in der Buße mehrere giebt, sind nicht Teile im Zustande der Buße, sondern Wirkungen. Als Sakrament nur hat sie Teile. Dies ist bei den anderen Sakramenten nicht der Fall, weil da eine außen befindliche Sache Materie ist, sei es eine natürlich einfache wie Wasser und Öl; oder eine künstlich zusammengesetzte wie der Chrisam. Bei der Buße aber sind die menschlichen Thätigkeiten selber Materie. III. Die Sünden sind die entfernte Materie der Buße; insoweit sie nämlich Gegenstand oder Materie sind der menschlichen Thätigkeit, die da im eigentlichen Sinne die Materie der Buße als eines Sakramentes ist.

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