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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 2

Iª q. 51 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod Angeli non assumant corpora. In opere enim Angeli nihil est superfluum; sicut neque in opere naturae. Sed superfluum esset quod Angeli corpora assumerent, Angelus enim non indiget corpore, cum eius virtus omnem virtutem corporis excedat. Ergo Angelus non assumit corpus.

Iª q. 51 a. 2 arg. 2

Praeterea, omnis assumptio ad aliquam unionem terminatur, quia assumere dicitur quasi ad se sumere. Sed corpus non unitur Angelo ut formae, sicut dictum est. Ex eo autem quod unitur sibi ut motori, non dicitur assumi, alioquin sequeretur quod omnia corpora mota ab Angelis, essent ab eis assumpta. Ergo Angeli non assumunt corpora.

Iª q. 51 a. 2 arg. 3

Praeterea, Angeli non assumunt corpora de terra vel aqua, quia non subito disparerent; neque iterum de igne, quia comburerent ea quae contingerent; neque iterum ex aere, quia aer infigurabilis est et incolorabilis. Ergo Angeli corpora non assumunt.

Iª q. 51 a. 2 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, XVI de Civ. Dei, quod Angeli in assumptis corporibus Abrahae apparuerunt.

Iª q. 51 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod quidam dixerunt Angelos nunquam corpora assumere, sed omnia quae in Scripturis divinis leguntur de apparitionibus Angelorum, contigisse in visione prophetiae, hoc est secundum imaginationem. Sed hoc repugnat intentioni Scripturae. Illud enim quod imaginaria visione videtur, est in sola imaginatione videntis, unde non videtur indifferenter ab omnibus. Scriptura autem divina sic introducit interdum Angelos apparentes, ut communiter ab omnibus viderentur; sicut Angeli apparentes Abrahae, visi sunt ab eo et tota familia eius, et a Loth, et a civibus Sodomorum. Similiter Angelus qui apparuit Tobiae, ab omnibus videbatur. Ex quo manifestum fit huiusmodi contigisse secundum corpoream visionem, qua videtur id quod positum est extra videntem, unde ab omnibus videri potest. Tali autem visione non videtur nisi corpus. Cum igitur Angeli neque corpora sint, neque habeant corpora naturaliter sibi unita, ut ex dictis patet, relinquitur quod interdum corpora assumant.

Iª q. 51 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod Angeli non indigent corpore assumpto propter seipsos, sed propter nos; ut familiariter cum hominibus conversando, demonstrent intelligibilem societatem quam homines expectant cum eis habendam in futura vita. Hoc etiam quod Angeli corpora assumpserunt in veteri testamento, fuit quoddam figurale indicium quod verbum Dei assumpturum esset corpus humanum, omnes enim apparitiones veteris testamenti ad illam apparitionem ordinatae fuerunt, qua filius Dei apparuit in carne.

Iª q. 51 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod corpus assumptum unitur Angelo, non quidem ut formae, neque solum ut motori; sed sicut motori repraesentato per corpus mobile assumptum. Sicut enim in sacra Scriptura proprietates rerum intelligibilium sub similitudinibus rerum sensibilium describuntur, ita corpora sensibilia divina virtute sic formantur ab Angelis, ut congruant ad repraesentandum Angeli intelligibiles proprietates. Et hoc est Angelum assumere corpus.

Iª q. 51 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod, licet aer, in sua raritate manens, non retineat figuram neque colorem; quando tamen condensatur, et figurari et colorari potest, sicut patet in nubibus. Et sic Angeli assumunt corpora ex aere, condensando ipsum virtute divina, quantum necesse est ad corporis assumendi formationem.

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Die Engel können Körper annehmen.

a) Dagegen spricht: I. Die Kraft des Engels überragt jede körperliche Kraft. Also wäre es überflüssig für ihn, sich als Werkzeuges eines Körpers zu bedienen. In der Natur aber besteht nichts Überflüssiges. II. Jedes Annehmen eines Körpers findet seinen Abschluß in der Vereinigung mit diesem Körper. Der Engel aber ist mit keinem Körper vereint als dessen innerlich bestimmende Wesensform wie die menschliche Seele. (Art. 1.) Er ist weiter nicht mit einem Körper vereint als mit dem Gegenstande etwa, den er bewegt; sonst müßte er alle Körper annehmen, die von ihm aus bewegt werden. Also nimmt kein Engel einen Körper an. III. Die Engel nehmen keine Körper an aus Erde oder Wasser, denn ein solcher Körper würde nicht allsogleich im Augenblicke verschwinden; nicht aus Feuer, denn sie würden damit, was sie berührten, verbrennen; nicht ausLuft, denn Luft kann keine Figur und keine Farbe festhalten; — also keinen. Auf der anderen Seite sagt Augustin; die Engel seien mit angenommenen Körpern dem Abraham erschienen. (16. de Civ. 29.)

b) Ich antworte: Einige sagten, daß die Engel niemals Leiber annehmen; sondern was derartiges in der Schrift erzählt werde, sei eine Folge der Einbildungskraft, nämlich gemäß prophetischen Gesichten, die in der Einbildungskraft ihren Sitz haben. Das ist gegen die Absicht der Schrift. Denn was in dieser letzteren Weise gesehen wird, das schaut nur jener, der die Erscheinung in seiner Einbildungskraft hat. Die heilige Schrift aber spricht von Engeln, die allen ohne Unterschied erschienen sind; wie die Engel, welche Abraham erschienen, gesehen worden sind von ihm und von seiner ganzen Familie, von Loth und der ganzen Stadt Sodoma. Auch der Engel des Tobias ward von allen gesehen. Daraus ist aber klar, daß der Engel gesehen wurde, wie etwas, das außerhalb des Sehenden besteht. Das ist aber nur ein Körper. Also da die Engel keine Körper sind und mit keinem Körper in ihrer Natur geeinigt, nehmen sie Körper manchmal an.

c) I. Die Engel bedürfen des Annehmens eines Körpers nicht wegen ihrer, sondern unsertwegen; damit sie mit uns vertraulicher umgehen können, und so uns gleichsam durch die That zeigen, welche Gesellschaft wir im Himmel haben werden. Daß sie im Alten Testamente Körper annahmen. geschah, damit dies eine Figur und ein Zeichen sei für die heilige Menschwerdung des göttlichen Wortes. Darauf bezogen sich all diese Erscheinungen im Alten Testamente. II. Der Engel ist mit dem Körper vereint, nicht als dessen Form und nicht als dessen Beweger; sondern um eine, nur dem rein vernünftigen Erkennen zugängliche Eigentümlichkeit ihrer Substanz oder ihres Wissens in sinnlicher Weise darzustellen. III. Die Luft kann ganz wohl verdichtet werden und Figur und Farbe annehmen, wie dies in den Wolken erscheint. Ünd so nehmen die Engel Körper an; sis verdichten kraft göttlicher Macht die Luft, wie weit es zur Herstellung der Form und Figur eines Körpers erfordert wird.

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