Edition
Masquer
Summa theologiae
Articulus 3
Iª q. 52 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod plures Angeli possint simul esse in eodem loco. Plura enim corpora non possunt esse simul in eodem loco, quia replent locum. Sed Angeli non replent locum, quia solum corpus replet locum, ut non sit vacuum, ut patet per philosophum, in IV Physic. Ergo plures Angeli possunt esse in uno loco.
Iª q. 52 a. 3 arg. 2
Praeterea, plus differt Angelus et corpus quam duo Angeli. Sed Angelus et corpus sunt simul in eodem loco, quia nullus locus est qui non sit plenus sensibili corpore, ut probatur in IV Physic. Ergo multo magis duo Angeli possunt esse in eodem loco.
Iª q. 52 a. 3 arg. 3
Praeterea, anima est in qualibet parte corporis, secundum Augustinum. Sed Daemones, licet non illabantur mentibus, illabuntur tamen interdum corporibus, et sic anima et Daemon sunt simul in eodem loco. Ergo, eadem ratione, quaecumque aliae spirituales substantiae.
Iª q. 52 a. 3 s. c.
Sed contra, duae animae non sunt in eodem corpore. Ergo, pari ratione, neque duo Angeli in eodem loco.
Iª q. 52 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod duo Angeli non sunt simul in eodem loco. Et ratio huius est, quia impossibile est quod duae causae completae sint immediatae unius et eiusdem rei. Quod patet in omni genere causarum, una enim est forma proxima unius rei, et unum est proximum movens, licet possint esse plures motores remoti. Nec habet instantiam de pluribus trahentibus navem, quia nullus eorum est perfectus motor, cum virtus uniuscuiusque sit insufficiens ad movendum; sed omnes simul sunt in loco unius motoris, inquantum omnes virtutes eorum aggregantur ad unum motum faciendum. Unde cum Angelus dicatur esse in loco per hoc quod virtus eius immediate contingit locum per modum continentis perfecti, ut dictum est, non potest esse nisi unus Angelus in uno loco.
Iª q. 52 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod plures Angelos esse in uno loco non impeditur propter impletionem loci, sed propter aliam causam, ut dictum est.
Iª q. 52 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod Angelus et corpus non eodem modo sunt in loco, unde ratio non sequitur.
Iª q. 52 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod nec etiam Daemon et anima comparantur ad corpus secundum eandem habitudinem causae; cum anima sit forma, non autem Daemon. Unde ratio non sequitur.
Traduction
Masquer
Summe der Theologie
Dritter Artikel. Mehrere Engel können nicht zugleich in demselben Orte sein.
a) Dies scheint nicht so: I. Mehrere Körper können nicht zugleich im selben Orte sein, weil jeder seinen Ort anfüllt. Die Engel aber füllen ihren Ort nicht an; denn nur der Körper kann einen Ort anfüllen. Also können ihrer mehrere zugleich im selben Orte sein. II. Der Engel unterscheidet sich mehr vom Körper wie zwei Engel voneinander. Der Engel aber ist mit einem Körper zugleich am selben Orte; weil es keinen Ort giebt, wo nicht ein Körper ist, wie 4 Phys. bewiesen wird. III. Die Seele ist ganz in jedem Teile des Körpers. Die Dämonen aber versenken sich manchmal, wenn auch nicht in die Seelen, so doch in die Körper. So ist also der Dämon zugleich mit der Seele am selben Orte. Auf der anderen Seite sind nicht zwei Seelen in einem Körper; also ebenso nicht zwei Engel am selben Orte.
b) Ich antworte; zwei Engel können nicht zugleich am selben Orte sein. Der Grund davon ist klar. Es können nicht zwei in sich ausreichende vollständige Ursachen als unmittelbare für ein und dieselbe Wirkung bestehen. Das geht aus allen Arten von Seinsursachen hervor. Nur eine ist die innere unmittelbare Formalursache eines Dinges; nur einer ist der unmittelbar und zunächst Bewegende, wenn auch mehrere entferntere oder mittelbare sein können. Man möge nicht einwenden, daß doch oft mehrere ein Schiff ziehen. Denn keiner von diesen Ziehenden ist der ausreichende Beweger; sondern alle zusammen machen erst die vollkommene ausreichende Ursache aus, sie sind also alle insgesamt wie ein unmittelbarer Beweger. Da nun vom Engel gesagt wird, er sei in einem Orte, insofern seine wirkende Kraft unmittelbar den Ort, respektive den Körper erreicht in der Weise einer vollkommen messenden und zusammenhaltenden Ursache; so kann bloß ein Engel an einem Orte sein.
c) I. Nicht weil ein Engel den Ort bereits anfüllt; nicht das ist der Grund dafür, daß nicht mehrere zugleich an einem Orte sein können; sondern der eben angegebene. II. Der Engel und der Körper sind nicht in ein und derselben Weise im Orte. Also schließt der Einwurf nicht. III. Nicht in derselben Weise ist die Seele für den Körper Ursache, wie der Dämon. Erstere ist innere bestimmende Formalursache, was der Dämon nicht ist.