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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 3

Iª q. 61 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod Angeli fuerint creati ante mundum corporeum. Dicit enim Hieronymus, super epistolam ad Titum, sex millia nondum nostri temporis complentur annorum; et quanta tempora, quantasque saeculorum origines fuisse arbitrandum est, in quibus Angeli, throni, dominationes, ceterique ordines Deo servierunt? Damascenus etiam dicit, in II libro, quidam dicunt quod ante omnem creationem geniti sunt Angeli; ut theologus dicit Gregorius, primum quidem excogitavit angelicas virtutes et caelestes, et excogitatio opus eius fuit.

Iª q. 61 a. 3 arg. 2

Praeterea, angelica natura est media inter naturam divinam et naturam corpoream. Sed natura divina est ab aeterno, natura autem corporea ex tempore. Ergo natura angelica facta est ante creationem temporis, et post aeternitatem.

Iª q. 61 a. 3 arg. 3

Praeterea, plus distat natura angelica a natura corporali, quam una natura corporalis ab alia. Sed una natura corporalis fuit facta ante aliam, unde et sex dies productionis rerum in principio Genesis describuntur. Ergo multo magis natura angelica facta est ante omnem naturam corporalem.

Iª q. 61 a. 3 s. c.

Sed contra est quod dicitur Gen. I, in principio creavit Deus caelum et terram. Non autem hoc esset verum, si aliquid creasset antea. Ergo Angeli non sunt ante naturam corpoream creati.

Iª q. 61 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod circa hoc invenitur duplex sanctorum doctorum sententia, illa tamen probabilior videtur, quod Angeli simul cum creatura corporea sunt creati. Angeli enim sunt quaedam pars universi, non enim constituunt per se unum universum, sed tam ipsi quam creatura corporea in constitutionem unius universi conveniunt. Quod apparet ex ordine unius creaturae ad aliam, ordo enim rerum ad invicem est bonum universi. Nulla autem pars perfecta est a suo toto separata. Non est igitur probabile ut Deus, cuius perfecta sunt opera, ut dicitur Deut. XXXII, creaturam angelicam seorsum ante alias creaturas creaverit. Quamvis contrarium non sit reputandum erroneum; praecipue propter sententiam Gregorii Nazianzeni, cuius tanta est in doctrina Christiana auctoritas, ut nullus unquam eius dictis calumniam inferre praesumpserit, sicut nec Athanasii documentis, ut Hieronymus dicit.

Iª q. 61 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod Hieronymus loquitur secundum sententiam doctorum Graecorum, qui omnes hoc concorditer sentiunt, quod Angeli sunt ante mundum corporeum creati.

Iª q. 61 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod Deus non est aliqua pars universi, sed est supra totum universum, praehabens in se eminentiori modo totam universi perfectionem. Angelus autem est pars universi. Unde non est eadem ratio.

Iª q. 61 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod creaturae corporeae omnes sunt unum in materia, sed Angeli non conveniunt in materia cum creatura corporea. Unde, creata materia corporalis creaturae, omnia quodammodo sunt creata, non autem, creatis Angelis, esset ipsum universum creatum. Si vero contrarium teneatur, quod dicitur Gen. I, in principio creavit Deus caelum et terram exponendum est, in principio, idest in filio, vel in principio temporis, non autem in principio, idest ante quod nihil, nisi dicatur, ante quod nihil in genere corporalium creaturarum.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Dritter Artikel. Das Verhältnis der Erschaffung der Engel zum Entstehen der körperlichen Welt mit Rücksicht auf die Zeit.

a) Es scheint, die Engel seien vor der körperlichen Welt geschaffen. Denn: I. Hieronymus sagt (supsr epist. ad Titum c. 1.: quam promisit ille): „Sechstausend Jahre unserer Zeit sind noch nicht verflossen; und wie viele Jahrhunderte, wie viele Zeiten sind vorübergegangen, in denen die Engel, die Throne, die Herrschaften und die anderen Rangstufen Gott gedient haben.“ Ebenso Damascenus (2. de orth. fide c. 3.): „Manche meinen, daß vor allem Entstehen und Vergehen hier auf Erden die Engel geschaffen worden sind, wie Gregorius theologus behauptet. Und zuerst nun dachte Gott aus die Engelkräfte und die himmlischen Gewalten und sein Ausdenken war auch das Werk selber.“ II. Die Engelnatur steht in der Mitte zwischen Gott und der körper lichen Welt. Gott aber ist von Ewigkeit; die Körperwelt in der Zeit. Also ist die Engelnatur vor der Körperwelt gemacht und nach der Ewigkeit Gottes. III. Die Engelnatur ist weiter entfernt von der körperlichen wie ein Körper vom anderen. In der Körperwelt aber wurde ein Glied nach dem anderen gemacht. Also ward der Engel vor allem Körperlichen. Auf der anderen Seite heißt es Gen. 1.: „Im Anfange schuf Gott Himmel und Erde.“ Das wäre aber unrichtig, wenn Er etwas vorher gemacht hätte.

b) Ich antworte, in diesem Punkte gehen die heiligen Lehrer auseinander. Wahrscheinlicher aber ist, daß Gott die Engel- und die Körperwelt zugleich gemacht hat. Die Engel sind ein Teil des All. Denn sie bilden nicht an und für sich etwas Einiges oder ein Ganzes; sondern sie sowohl wie die Körperwelt formen ein einziges Weltall. Das geht hervor aus der harmonischen Beziehung der einen Kreatur zur anderen. Denn die Harmonie der Dinge untereinander ist das Gesamtgut des Universum, woran jede Kreatur Anteil hat. Kein Teil aber ist vollkommen, wenn er von seinem Ganzen getrennt ist. Es ist also nicht wahrscheinlich, daß Gott die Engelnatur als für sich allein bestehende vor dem übrigen hervorbrachte; denn „Gottes Werke sind vollkommen“. (Deut. 32, 4.) Jedoch ist die gegenteilige Meinung nicht als eine irrtümliche zu betrachten; zumal wegen der Autorität Gregors von Nazianz, „dessen Ansehen“ nach Hieronymus „in der christlichen Heilslehre so groß ist, daß noch niemand in seinen Schriften etwas als irrtümlich verleumden konnte; gleichwie auch dies nicht geschehen konnte den Schriften des Athanasius gegenüber“,

c) I. Hieronymus spricht nach der Meinung der griechischen Kirchenlehrer, die alle übereinstimmend sagen, die Engel seien vor der Welt erschaffen. II. Gott ist kein Teil des Ganzen; sondern hat in Sich von vornherein alle Vollendung, die dem Ganzen nur immer zukommen kann. Der Engel aber ist ein Teil des All. Dieser Grund also trifft nicht zu. III. Alle körperlichen Kreaturen bilden eine Einheit im Stoffe, indem sie alle an der einen Natur des Stoffes teilnehmen. Die Engel aber haben keinen Stoff. Sonach ist mit der Erschaffung des Stoffes gewissermaßen alles Stoffliche, Wechselvolle und Bewegliche geschaffen; mit der Erschaffung der Engel aber wäre nicht zugleich das Universum geschaffen. IV. Auf das Entgegengestellte erwidern die Anhänger der anderen Meinung: dies „in principio“ bedeute „im Worte“; oder es bedeute „im Beginne der (irdischen) Zeit“; nicht aber, „bevor nichts geworden war;“ oder „es war vorher noch nicht Körperliches geschaffen“.

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