Edition
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Summa theologiae
Articulus 8
Iª q. 62 a. 8 arg. 1
Ad octavum sic proceditur. Videtur quod Angelus beatus peccare possit. Beatitudo enim non tollit naturam, ut dictum est. Sed de ratione naturae creatae est quod possit deficere. Ergo Angelus beatus potest peccare.
Iª q. 62 a. 8 arg. 2
Praeterea, potestates rationales sunt ad opposita, ut philosophus dicit. Sed voluntas Angeli beati non desinit esse rationalis. Ergo se habet ad bonum et malum.
Iª q. 62 a. 8 arg. 3
Praeterea, ad libertatem arbitrii pertinet quod homo possit eligere bonum et malum. Sed libertas arbitrii non minuitur in Angelis beatis. Ergo possunt peccare.
Iª q. 62 a. 8 s. c.
Sed contra est quod Augustinus dicit, XI super Gen. ad Litt., quod illa natura quae peccare non potest in sanctis Angelis est. Ergo sancti Angeli peccare non possunt.
Iª q. 62 a. 8 co.
Respondeo dicendum quod Angeli beati peccare non possunt. Cuius ratio est, quia eorum beatitudo in hoc consistit, quod per essentiam Deum vident. Essentia autem Dei est ipsa essentia bonitatis. Unde hoc modo se habet Angelus videns Deum ad ipsum Deum, sicut se habet quicumque non videns Deum ad communem rationem boni. Impossibile est autem quod aliquis quidquam velit vel operetur, nisi attendens ad bonum; vel quod velit divertere a bono, inquantum huiusmodi. Angelus igitur beatus non potest velle vel agere, nisi attendens ad Deum. Sic autem volens vel agens non potest peccare. Unde Angelus beatus nullo modo peccare potest.
Iª q. 62 a. 8 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod bonum creatum, in se consideratum, deficere potest. Sed ex coniunctione perfecta ad bonum increatum, qualis est coniunctio beatitudinis, adipiscitur quod peccare non possit, ratione iam dicta.
Iª q. 62 a. 8 ad 2
Ad secundum dicendum quod virtutes rationales se habent ad opposita in illis ad quae non ordinantur naturaliter, sed quantum ad illa ad quae naturaliter ordinantur, non se habent ad opposita. Intellectus enim non potest non assentire principiis naturaliter notis, et similiter voluntas non potest non adhaerere bono inquantum est bonum, quia in bonum naturaliter ordinatur sicut in suum obiectum. Voluntas igitur Angeli se habet ad opposita, quantum ad multa facienda vel non facienda. Sed quantum ad ipsum Deum, quem vident esse ipsam essentiam bonitatis, non se habent ad opposita; sed secundum ipsum ad omnia diriguntur, quodcumque oppositorum eligant. Quod sine peccato est.
Iª q. 62 a. 8 ad 3
Ad tertium dicendum quod liberum arbitrium sic se habet ad eligendum ea quae sunt ad finem, sicut se habet intellectus ad conclusiones. Manifestum est autem quod ad virtutem intellectus pertinet, ut in diversas conclusiones procedere possit secundum principia data, sed quod in aliquam conclusionem procedat praetermittendo ordinem principiorum, hoc est ex defectu ipsius. Unde quod liberum arbitrium diversa eligere possit servato ordine finis, hoc pertinet ad perfectionem libertatis eius, sed quod eligat aliquid divertendo ab ordine finis, quod est peccare, hoc pertinet ad defectum libertatis. Unde maior libertas arbitrii est in Angelis, qui peccare non possunt, quam in nobis, qui peccare possumus.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Achter Artikel. Der selige Engel kann nicht sündigen.
a) Dagegen: I. Wird von der Seligkeit keineswegs die Natur aufgehoben; der Natur aber gehört es zu, fallen zu können. II. Der Wille des Engels hört nicht auf, vernünftig zu sein. Vermögen aber, die vernünftig sind, verhalten sich gleichmäßig zu den beiden Teilen eines Gegensatzes: sie können und können auch nicht. Also kann der Wille des Engels sich auf das Gute oder auf das Böse richten. III. Zur Freiheit gehört, daß der Mensch zwischen Gutem und Bösem wählen kann. Diese Freiheit wird nicht gemindert in den seligen Engeln. Auf der anderen Seite sagt Augustin (11. sup. Gen. ad litt. 7.), daß jene Natur, welche nicht sündigen kann, in den heiligen Engeln ist.
b) Ich antworte, daß die seligen Engel nicht sündigen können. Der Grund davon ist, daß ihre Seligkeit in der Anschauung Gottes kraft des göttlichen Wesens besteht. Das Wesen Gottes aber ist das Wesen der Güte. So also verhalten sich die Gott anschauenden Engel zu Gott; wie jeder von uns, die wir nicht Gott schauen, zum Guten im allgemeinen oder zur Natur des Guten. Unmöglich aber kann jemand etwas wirken, wenn er nicht irgend welches Gut, ein bloß erscheinendes oder ein wirkliches, vor Augen hat; nie kann er vom Guten als vom Zwecke sich losmachen. Der selige Engel also kann nicht wollen oder wirken außer daß er auf Gott, das Wesen der Güte, als auf den Zweck schaue: und so kann er weder im Wollen noch im Wirken, also in keiner Weise sündigen.
c) I. Das geschaffene Gut kann in sich betrachtet fallen; aber infolge der Verbindung mit dem ungeschaffenen Gute, also in der Seligkeit, erlangt es dies, nicht mehr fallen zu können. II. Die vernünftigen Vermögen verhalten sich nicht indifferent zu dem, wozu sie kraft ihrer Natur Beziehung haben. Die Vernunft nämlich muß den ersten allgemeinen Principien zustimmen, der Wille kann nur auf Gutes sich richten; wie ja auch das Auge nur sehen kann. Der Wille also in den Engeln ist gleichgültig gegen das Geschöpfliche, was er wirken oder wollen soll. Aber Gott gegenüber, den sie als Wesen aller Güte schauen, können sie nicht gleichgültig sein. Vielmehr bestimmen sie sich gemäß seinem Willen, was auch immer für einen Teil des Gegensatzes sie erwählen. III. Der freie Wille verhält sich zu dem Zweckdienlichen, wie die Vernunft zu den Schlußfolgerungen. Offenbar aber gehört es zur Vollendung der Vernunft, daß sie gemäß den gegebenen Principien zu verschiedenen Schlußfolgerungen gelangen kann. Daß sie aber eine Folgerung zieht und dabei die Ordnung, welche aus den Principien fließt, nicht einhält; das rührt von ihrer Mangelhaftigkeit her. Das also der freie Wille Verschiedenes erwählen kann gemäß der Richtschnur des Zweckes, das ist Vollkommenheit. Daß er aber von der Ordnung des Zweckes abfällt bei seinem Auswählen und somit sündigt; das ist ein Mangel in der Freiheit. Größer also ist die Freiheit der Engel, die nicht sündigen können; als die unsrige, mit der wir sündigen können.