Edition
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Summa theologiae
Articulus 3
Iª q. 73 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod benedictio et sanctificatio non debeatur diei septimae. Tempus enim aliquod consuevit dici benedictum aut sanctum, propter aliquod bonum quod in illo tempore evenit; aut propter hoc quod aliquod malum vitatur sed Deo nihil accrescit aut deperit, sive operetur, sive ab operando cesset. Non ergo specialis benedictio et sanctificatio debetur diei septimae.
Iª q. 73 a. 3 arg. 2
Praeterea, benedictio a bonitate dicitur. Sed bonum est diffusivum et communicativum sui, secundum Dionysium. Ergo magis debuerunt benedici dies in quibus creaturas produxit, quam ille dies in quo a producendis creaturis cessavit.
Iª q. 73 a. 3 arg. 3
Praeterea, superius in singulis creaturis quaedam benedictio commemorata est, dum in singulis operibus dictum est, vidit Deus quod esset bonum. Non oportuit igitur quod post omnium productionem, dies septima benediceretur.
Iª q. 73 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur Gen. II, benedixit Deus diei septimo, et sanctificavit illum, quia in illo cessaverat ab omni opere suo.
Iª q. 73 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, requies Dei in die septima dupliciter accipitur. Primo quidem, quantum ad hoc, quod cessavit a novis operibus condendis, ita tamen quod creaturam conditam conservat et administrat. Alio modo, secundum quod post opera requievit in seipso. Quantum ergo ad primum, competit septimae diei benedictio. Quia, sicut supra dictum est, benedictio ad multiplicationem pertinet, unde dictum est creaturis quas benedixit, crescite et multiplicamini. Multiplicatio autem rerum fit per administrationem creaturae, secundum quam ex similibus similia generantur. Quantum vero ad secundum, competit septimae diei sanctificatio. Maxime enim sanctificatio cuiuslibet attenditur in hoc quod in Deo requiescit, unde et res Deo dedicatae sanctae dicuntur.
Iª q. 73 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod non propter hoc dies septimus sanctificatur, quia Deo possit aliquid accrescere vel decrescere, sed quia creaturis aliquid accrescit per multiplicationem et quietem in Deo.
Iª q. 73 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod in primis sex diebus productae sunt res in suis primis causis. Sed postea ex illis primis causis res multiplicantur et conservantur, quod etiam ad bonitatem divinam pertinet. Cuius etiam perfectio in hoc maxime ostenditur quod in ipsa sola et ipse requiescit, et nos requiescere possumus, ea fruentes.
Iª q. 73 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod bonum quod in singulis diebus commemoratur, pertinet ad primam naturae institutionem, benedictio autem diei septimae pertinet ad naturae propagationem.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Gott hat den siebenten Tag gesegnet und geheiliget.
a) Es scheint, daß dies dem siebenten Tage nicht gebührte. Denn: I. Eine Zeit wird eine gesegnete oder eine heilige genannt wegen des Guten, was in ihr vorhanden ist; oder wegen eines Übels, das vermieden wird. Mag Gott aber nach außen wirken oder aufhören damit. Ihm kommt davon kein Gut zu; Er vermeidet für Sich kein Übel. Also ist ein specieller Segen des siebenten Tages überflüssig. II. Der Segen kommt von der Güte dessen, der segnet. Das Gute ist aber seiner Natur nach sich ausbreitend und sich mitteilend. Also mußten vielmehr die Tage des Wirkens gesegnet werden wie der Tag, wo nichts gewirkt; also das Gute nicht mitgeteilt wird. III. In den einzelnen Tagen bereits war ein gewisser Segen gesetzt worden; denn es hieß: „Gott sah, daß es gut war.“ Also war ein weiterer Segen am siebenten Tage überflüssig. Auf der anderen Seite steht die Stelle Gen. 2, 3.
b) Ich antworte, die „Ruhe“ bedeutet 1. das Aufhören in der Bildung neuer Kreaturen, so aber, daß nun Gott das, was gebildet worden, erhält und regiert; — und nach dieser Seite gebührt dem siebenten Tage der Segen; denn er bezieht sich auf die Vervielfältigung: „Wachset und mehret euch“ wird gesagt. Diese Vervielfältigung aber vollzieht sich dadurch, daß die Schöpfung nun von Gott gemäß der Natur der einzelnen Dinge geleitet wird und somit Ähnliches von Ähnlichem ausgeht „nach dem Samen“. Die Ruhe am siebenten Tage bedeutet 2. daß Gott nach der Schaffung in Sich selber ruhte. Und nach dieser Seite hin gebührt dem siebenten Tage die Heiligung. Denn die Heiligung einer jeden Kreatur besteht darin, daß sie in Gott ihre Ruhe findet; weshalb ja auch Gott dem Herrn geweihte Dinge „heilig“ genannt werden.
c) I. Nicht deshalb wird der siebente Tag geheiligt, weil Gott in irgend einer Weise zunehmen oder abnehmen könne; sondern weil den Kreaturen etwas zuwächst durch ihre Vermehrung und ihre Ruhe in Gott. II. In den ersten sechs Tagen sind die Dinge gemäß ihren Naturen, also gemäß der in ihnen bestehenden Richtschnur ihrer Thätigkeit gegründet worden. Nachher werden sie erhalten und vervielfältigen sich demgemäß. Und dieses letztere gehört auch zur Güte Gottes. Denn die Vollkommenheit dieser Güte ergiebt sich eben am meisten daraus, daß sie selbst in sich allein ihre Ruhe und ihr Genügen findet; und daß auch wir nur dann Ruhe finden, wenn wir sie besitzen und ihrer genießen. III. Das „Gute“, was in den einzelnen Tagen erwähnt wird, gehört zur ersten Gründung und Einrichtung der Natur. Der Segen des siebenten Tages erstreckt sich auf die Thätigkeit und Verbreitung der Dinge.