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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 13

Iª q. 79 a. 13 arg. 1

Ad tertiumdecimum sic proceditur. Videtur quod conscientia sit quaedam potentia. Dicit enim Origenes quod conscientia est spiritus corrector et paedagogus animae sociatus, quo separatur a malis et adhaeret bonis. Sed spiritus in anima nominat potentiam aliquam, vel ipsam mentem, secundum illud Ephes. IV, renovamini spiritu mentis vestrae; vel ipsam imaginationem; unde et imaginaria visio spiritualis vocatur, ut patet per Augustinum, XII super Gen. ad Litt. Est ergo conscientia quaedam potentia.

Iª q. 79 a. 13 arg. 2

Praeterea, nihil est peccati subiectum nisi potentia animae. Sed conscientia est subiectum peccati, dicitur enim ad Tit. I, de quibusdam, quod inquinatae sunt eorum mens et conscientia. Ergo videtur quod conscientia sit potentia.

Iª q. 79 a. 13 arg. 3

Praeterea, necesse est quod conscientia sit vel actus, vel habitus, vel potentia. Sed non est actus, quia non semper maneret in homine. Nec est habitus, non enim esset unum quid conscientia, sed multa; per multos enim habitus cognoscitivos dirigimur in agendis. Ergo conscientia est potentia.

Iª q. 79 a. 13 s. c.

Sed contra, conscientia deponi potest, non autem potentia. Ergo conscientia non est potentia.

Iª q. 79 a. 13 co.

Respondeo dicendum quod conscientia, proprie loquendo, non est potentia, sed actus. Et hoc patet tum ex ratione nominis, tum etiam ex his quae secundum communem usum loquendi, conscientiae attribuuntur. Conscientia enim, secundum proprietatem vocabuli, importat ordinem scientiae ad aliquid, nam conscientia dicitur cum alio scientia. Applicatio autem scientiae ad aliquid fit per aliquem actum. Unde ex ista ratione nominis patet quod conscientia sit actus. Idem autem apparet ex his quae conscientiae attribuuntur. Dicitur enim conscientia testificari, ligare vel instigare, et etiam accusare vel remordere sive reprehendere. Et haec omnia consequuntur applicationem alicuius nostrae cognitionis vel scientiae ad ea quae agimus. Quae quidem applicatio fit tripliciter. Uno modo, secundum quod recognoscimus aliquid nos fecisse vel non fecisse, secundum illud Eccle. VII, scit conscientia tua te crebro maledixisse aliis, et secundum hoc, conscientia dicitur testificari. Alio modo applicatur secundum quod per nostram conscientiam iudicamus aliquid esse faciendum vel non faciendum, et secundum hoc, dicitur conscientia instigare vel ligare. Tertio modo applicatur secundum quod per conscientiam iudicamus quod aliquid quod est factum, sit bene factum vel non bene factum, et secundum hoc, conscientia dicitur excusare vel accusare, seu remordere. Patet autem quod omnia haec consequuntur actualem applicationem scientiae ad ea quae agimus. Unde proprie loquendo, conscientia nominat actum. Quia tamen habitus est principium actus, quandoque nomen conscientiae attribuitur primo habitui naturali, scilicet synderesi, sicut Hieronymus, in Glossa Ezech. I, synderesim conscientiam nominat; et Basilius naturale iudicatorium; et Damascenus dicit quod est lex intellectus nostri. Consuetum enim est quod causae et effectus per invicem nominentur.

Iª q. 79 a. 13 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod conscientia dicitur spiritus, secundum quod spiritus pro mente ponitur, quia est quoddam mentis dictamen.

Iª q. 79 a. 13 ad 2

Ad secundum dicendum quod inquinatio dicitur esse in conscientia, non sicut in subiecto, sed sicut cognitum in cognitione, inquantum scilicet aliquis scit se esse inquinatum.

Iª q. 79 a. 13 ad 3

Ad tertium dicendum quod actus, etsi non semper maneat in se, semper tamen manet in sua causa, quae est potentia et habitus. Habitus autem ex quibus conscientia informatur, etsi multi sint, omnes tamen efficaciam habent ab uno primo, scilicet ab habitu primorum principiorum, qui dicitur synderesis. Unde specialiter hic habitus interdum conscientia nominatur, ut supra dictum est.

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Summe der Theologie

Dreizehnter Artikel. Das Gewissen ist kein Vermögen.

a) Das Gewissen scheint ein eigenes Vermögen zu sein. Denn: I. Origenes sagt (super Rom. 2. Reddente illis): „Das Gewissen ist ein Geist, der bessert, und ein der Seele als Gesellschaft beigegebener Erzieher, wodurch sie vom Bösen getrennt wird und dem Guten anhängt.“ Der Geist aber in der Seele drückt ein Vermögen aus oder auch die Vernunft selber; nach Ephes. 4, 23.: „Erneuert euch im Geiste euerer Vernunft.“ Oder es ist dieser Geist die Einbildungskraft, wonach ein Gesicht, dessen Gegenstand in der Einbildungskraft ist, ein „geistiges“ genannt wird wie Augustin schreibt. (12. sup. Gen. ad litt. cap. 6 et 7.) Also ist das Gewissen ein Vermögen. II. Träger oder Subjekt für die Sünde kann nur ein Vermögen der Seele sein. Das Gewissen aber ist Träger der Sünde; denn Tit. 1, 15. heißt es: „Befleckt sind ihre Vernunft und ihr Gewissen.“ III. Das Gewissen ist entweder Thätigkeit oder Zustand oder Vermögen. Es ist aber keine Thätigkeit; denn sonst würde es nicht immer im Menschen bleiben. Es ist kein Zustand; denn sonst gäbe es viele Gewissen, da wir durch viele zum Erkennen hin gerichtete Zustände in unserem Wirken geleitet werden. Also ist das Gewissen ein Vermögen. Auf der anderen Seite kann man sein Gewissen ablegen; was bei einem Vermögen nicht geschehen kann.

b) Ich antworte, daß das Gewissen im eigentlichsten Sinne Akt oder Thätigkeit ist. Das geht sowohl schon aus dem Namen hervor als auch aus all den verschiedenen Dingen, welche nach gemeinsamer Redeweise dem Gewissen zugeschrieben werden. Gewissen nämlich heißt ebensoviel als Gegenwissen, gegenwärtiges Wissen, gegenüberstehendes Wissen. Das Wissen wird aber gegenwärtig vermittelst eines Aktes oder einer Thätigkeit. Zugeschrieben zudem wird dem Gewissen, daß es bezeuge, binde, antreibe, anklage, tadle, Bisse verursache. Dies alles bedeutet eine Anwendung irgend welcher Kenntnis oder Wissenschaft in uns auf das, was wir thun. Diese Anwendung vollzieht sich nun in dreifacher Weise. Einmal je nach dem wir erkennen, etwas gethan oder nicht gethan zu haben, wie Ekkli. 7, 23: „Dein Gewissen weiß, daß du anderen häufig geflucht hast;“ danach heißt es vom Gewissen, es bezeuge; — dann, je nachdem wir urteilen, daß etwas zu thun oder nicht zu thun sei; danach wird gesagt, das Gewissen binde oder treibe an; — endlich, je nachdem wir durch das Gewissen urteilen, daß etwas Gethanes gut gethan oder schlecht sei; danach entschuldigt das Gewissen oder es klagt an und beißt. Alles dies also bedeutet eine thatsächliche Anwendung dessen was wir wissen, auf das was wir thun; und deshalb will das Gewissen im eigentlichen Sinne Thätigkeit, Akt bedeuten. Weil aber der Zustand ein Princip der Thätigkeit ist; deshalb wird der Name „Gewissen“ manchmal dem ersten von der Natur eingeprägten Zustande, der auf das Wirken gerichtet ist, dem Bewußtsein nämlich oder der Synderesis, beigelegt, wie Hieronymus sup. Ez. 1. das Bewußtsein Gewissen nennt; und Basilius (hom. in princ. Prov.) das Gewissen als den „natürlichen Richterstuhl“ bezeichnet; und Damascenus als „das Gesetz unserer Vernunft“. (4. de fide orth. 23.) Denn es ist dies etwas Gewöhnliches, daß die Ursachen von den Wirkungen und die Wirkungen von den Ursachen her benannt werden.

c) I. Das Gewissen heißt „Geist“, insoweit „Geist“ anstatt „Vernunft“ steht; denn das Gewissen ist ein Gebot der Vernunft. II. „Befleckt sein“ wud vom Gewissen ausgesagt; nicht als ob letzteres der Träger und das Subjekt der Sünde wäre, sondern wie das Erkannte im Erlennenden ist, insoweit nämlich jemand weiß, er sei befleckt. III. Die Thätigkeit oder der Akt bleibt nicht immer in sich selber; aber er bleibt in seiner Ursache, nämlich dem Vermögen oder dem Zustande. Obwohl es nun viele Zustände giebt, von denen aus das Gewissen geformt wird, so haben sie doch ihren Wert und ihre Wirksamkeit nur von einem ersten Princip, dem Zustande der Natur-Grundsätze, der Synderesis; weshalb auch die letztere oft Gewissen heißt.

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