Edition
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Summa theologiae
Articulus 1
Iª q. 81 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod sensualitas non solum sit appetitiva, sed etiam cognitiva. Dicit enim Augustinus, XII de Trin., quod sensualis animae motus, qui in corporis sensus intenditur, nobis pecoribusque communis est. Sed corporis sensus sub vi cognitiva continentur. Ergo sensualitas est vis cognitiva.
Iª q. 81 a. 1 arg. 2
Praeterea, quae cadunt sub una divisione, videntur esse unius generis. Sed Augustinus, in XII de Trin., dividit sensualitatem contra rationem superiorem et inferiorem; quae ad cognitionem pertinent. Ergo sensualitas etiam est vis cognitiva.
Iª q. 81 a. 1 arg. 3
Praeterea, sensualitas in tentatione hominis tenet locum serpentis. Sed serpens in tentatione primorum parentum se habuit ut nuntians et proponens peccatum; quod est vis cognitivae. Ergo sensualitas est vis cognitiva.
Iª q. 81 a. 1 s. c.
Sed contra est quod sensualitas definitur esse appetitus rerum ad corpus pertinentium.
Iª q. 81 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod nomen sensualitatis sumptum videtur a sensuali motu, de quo Augustinus loquitur XII de Trin., sicut ab actu sumitur nomen potentiae, ut a visione visus. Motus autem sensualis est appetitus apprehensionem sensitivam consequens. Actus enim apprehensivae virtutis non ita proprie dicitur motus, sicut actio appetitus, nam operatio virtutis apprehensivae perficitur in hoc, quod res apprehensae sunt in apprehendente; operatio autem virtutis appetitivae perficitur in hoc, quod appetens inclinatur in rem appetibilem. Et ideo operatio apprehensivae virtutis assimilatur quieti, operatio autem virtutis appetitivae magis assimilatur motui. Unde per sensualem motum intelligitur operatio appetitivae virtutis. Et sic sensualitas est nomen appetitus sensitivi.
Iª q. 81 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod per hoc quod dicit Augustinus quod sensualis animae motus intenditur in corporis sensus, non datur intelligi quod corporis sensus sub sensualitate comprehendantur, sed magis quod motus sensualitatis sit inclinatio quaedam ad sensus corporis, dum scilicet appetimus ea quae per corporis sensus apprehenduntur. Et sic corporis sensus pertinent ad sensualitatem quasi praeambuli.
Iª q. 81 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod sensualitas dividitur contra rationem superiorem et inferiorem, inquantum communicant in actu motionis, vis enim cognitiva, ad quam pertinet ratio superior et inferior, est motiva, sicut et appetitiva, ad quam pertinet sensualitas.
Iª q. 81 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod serpens non solum ostendit et proposuit peccatum, sed etiam, inclinavit in effectum peccati. Et quantum ad hoc, sensualitas per serpentem significatur.
Traduction
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Summe der Theologie
Erster Artikel. Die Sinnlichkeit ist reines Begehren.
a) Die Sinnlichkeit scheint ebenfalls eine Erkenntniskraft zu sein. Denn: I. Augustin sagt (12. de Trin. 12.): „Die sinnliche Bewegung der Seele, welche die Sinne des Körpers umfaßt, ist uns und den Tieren gemeinsam.“ Die Sinne des Körpers aber dienen der Erkenntnis. Also ist die sinnliche Bewegung oder die Sinnlichkeit zugleich Erkenntniskraft. II. Augustinus stellt (I. c.) die Sinnlichkeit an die Seite der höheren und niederen Verstandeskraft. Letztere aber gehören dem Erkenntnisvermögen an. III. Die Sinnlichkeit wird in der ersten Versuchung durch die Schlange versinnbildet. Die Schlange aber lud bloß zur Sünde ein und stellte dieselbe vor, was der Erkenntnis zugehört. Auf der anderen Seite wird die Sinnlichkeit bestimmt als „das Begehren nach Dingen, die zum Körper gehören“.
b) Ich antworte, der Name „Sinnlichkeit“ sei hergenommen von der sinnlichen Bewegung (cf. Augustin l. c.); gleichwie von der Thätigkeit das Vermögen benannt wird, z. B. vom Sehen das Gesicht. Die sinnliche Bewegung aber ist ein Begehren, welches der sinnlichen Auffassung folgt; denn die Thätigkeit der auffassenden Kraft wird nicht so eigentlich Bewegung genannt, wie das thatsächliche Begehren. Das Auffassen nämlich vollzieht sich dadurch, daß die Gegenstände im Auffassenden sind; das thatsächliche Begehren aber vollzieht sich dadurch, daß die Begehrkraft zum Begehrungswerten hinneigt. Die erstere Thätigkeit also wird vielmehr mit der Ruhe verglichen; die letztere mit der Bewegung. Sonach wird unter Sinnlichkeit die sinnliche Bewegung als Thätigkeit des sinnlichen Begehrungsvermögens verstanden.
c) I. Augustin will damit nicht sagen, daß die Sinne des Körpers in der Sinnlichkeit eingeschlossen werden; sondern daß die Sinnlichkeit vielmehr eine Hinneigung einschließe zu den Sinnen des Körpers, insoweit wir damit begehren, was die Sinne auffassen. Und so sind die. Sinne des Körpers gleichsam die vorbereitende Stufe für die Sinnlichkeit. II. Die Sinnlichkeit, die höhere und niedere Verstandeskraft, kommen darin überein, daß sie an der Thätigkeit der Bewegung je nach ihrem Charakter teilnehmen. Denn die Erkenntniskraft sowohl setzt in Bewegung wie auch die Sinnlichkeit. III. Die Schlange hat auch hingeneigt zur Sünde oder zur Anhänglichkeit zu der Sünde und mit Rücksicht darauf wird von der Schlange die Sünde versinnbildet.