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Summa theologiae
Articulus 4
Iª q. 90 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod anima humana fuerit producta ante corpus. Opus enim creationis praecessit opus distinctionis et ornatus, ut supra habitum est. Sed anima producta est in esse per creationem; corpus autem factum est in fine ornatus. Ergo anima hominis producta est ante corpus.
Iª q. 90 a. 4 arg. 2
Praeterea, anima rationalis magis convenit cum Angelis quam cum animalibus brutis. Sed Angeli creati fuerunt ante corpora, vel statim a principio cum corporali materia; corpus autem hominis formatum est sexto die, quando et bruta animalia sunt producta. Ergo anima hominis fuit creata ante corpus.
Iª q. 90 a. 4 arg. 3
Praeterea, finis proportionatur principio. Sed anima in fine remanet post corpus. Ergo et in principio fuit creata ante corpus.
Iª q. 90 a. 4 s. c.
Sed contra est quod actus proprius fit in potentia propria. Cum ergo anima sit proprius actus corporis, anima producta est in corpore.
Iª q. 90 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod Origenes posuit non solum animam primi hominis, sed animas omnium hominum ante corpora simul cum Angelis creatas; propter hoc quod credidit omnes spirituales substantias, tam animas quam Angelos, aequales esse secundum suae naturae conditionem, sed solum merito distare; sic ut quaedam earum corporibus alligarentur, quae sunt animae hominum vel caelestium corporum; quaedam vero in sui puritate, secundum diversos ordines, remanerent. De qua opinione supra iam diximus, et ideo relinquatur ad praesens. Augustinus vero, in VII super Gen. ad Litt., dicit quod anima primi hominis ante corpus cum Angelis est creata, propter aliam rationem. Quia scilicet ponit quod corpus hominis in illis operibus sex dierum non fuit productum in actu, sed solum secundum causales rationes, quod non potest de anima dici; quia nec ex aliqua materia corporali aut spirituali praeexistente facta fuit, nec ex aliqua virtute creata produci potuit. Et ideo videtur quod ipsamet anima in operibus sex dierum, in quibus omnia facta fuerunt, simul cum Angelis fuerit creata; et quod postmodum propria voluntate inclinata fuit ad corpus administrandum. Sed hoc non dicit asserendo, ut eius verba demonstrant. Dicit enim, credatur, si nulla Scripturarum auctoritas seu veritatis ratio contradicit, hominem ita factum sexto die, ut corporis quidem humani ratio causalis in elementis mundi, anima vero iam ipsa crearetur. Posset autem hoc utique tolerari secundum eos qui ponunt quod anima habet per se speciem et naturam completam, et quod non unitur corpori ut forma, sed solum ad ipsum administrandum. Si autem anima unitur corpori ut forma, et est naturaliter pars humanae naturae, hoc omnino esse non potest. Manifestum est enim quod Deus primas res instituit in perfecto statu suae naturae, secundum quod uniuscuiusque rei species exigebat. Anima autem, cum sit pars humanae naturae, non habet naturalem perfectionem nisi secundum quod est corpori unita. Unde non fuisset conveniens animam sine corpore creari. Sustinendo ergo opinionem Augustini de operibus sex dierum, dici poterit quod anima humana praecessit in operibus sex dierum secundum quandam similitudinem generis, prout convenit cum Angelis in intellectuali natura; ipsa vero fuit creata simul cum corpore. Secundum alios vero sanctos, tam anima quam corpus primi hominis in operibus sex dierum sunt producta.
Iª q. 90 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod, si natura animae haberet integram speciem, ita quod secundum se crearetur, ratio illa procederet, ut per se in principio crearetur. Sed quia naturaliter est forma corporis, non fuit seorsum creanda, sed debuit creari in corpore.
Iª q. 90 a. 4 ad 2
Et similiter est dicendum ad secundum. Nam anima si per se speciem haberet, magis conveniret cum Angelis. Sed inquantum est forma corporis, pertinet ad genus animalium, ut formale principium.
Iª q. 90 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod animam remanere post corpus, accidit per defectum corporis, qui est mors. Qui quidem defectus in principio creationis animae, esse non debuit.
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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Die menschliche Seele ist nicht hervorgebracht vor dem Körper.
a) Das Gegenteil geht aus Folgendem hervor: I. Das, was geschaffen worden, ist als solches dem Werke der Scheidung und der Ausschmückung vorhergegangen. (Kap. 66 und 70.) Die Seele aber ist geschaffen; und der Körper ist gebildet worden am Ende der Ausschmückung. Also ist die Seele vor dem Körper geworden. II. Die Seele kommt ihrer Natur nach mehr überein mit den Engeln wie mit den Tieren. Die Engel aber sind im Beginne geschaffen worden vor den Körpern oder zugleich mit dem ersten Körperlichen. Also. III. Das Ende entspricht dem Anfange. Die Seele aber bleibt für sich allein nach der Auflösung des Körpers. Also ist sie auch vor dem Körper. Auf der anderen Seite wird das bethätigende Sein zugleich mit dem Bestimmbaren, was thatsächlich sein soll. Die Seele aber ist die dem Körper eigene Thatsächlichkeit. Also wird sie mit dem Körper.
b) Ich antworte. Origenes meinte, alle geistigen Substanzen seien vor den Leibern geschaffen worden; und sie wären der Natur nach gleich, nur in den Verdiensten verschieden, nach deren einzelner Beschaffenheit sie mit höheren oder niederen Körpern verbunden oder in ihrer geistigen Reinheit verblieben sind. Darüber ist aber bereits Kap. 47, Art. 2 gehandelt worden. Augustinus (7. super Gen. ad litt. 24.) meint auch, die Seele sei erschaffen vor dem Leibe; aber aus einem anderen Grunde. Denn er nimmt an, der Körper sei im Sechstagewerke nicht dem thatsächlichen Sein nach gebildet worden, sondern nur dem Vermögen nach, insofern die Ursachen in den Stoff niedergelegt wurden, welche für die Bildung des Körpers erfordert waren. Das aber kann von der Seele nicht gelten, die weder aus vorliegendem Stoffe gemacht ist noch von kreatürlichen Ursachen. Und deshalb sagt Augustin, die Seele sei im Sechstagewerke zugleich mit den Engeln geschaffen; und habe dann aus eigener Neigung die Bildung und Leitung des Körpers übernommen. Dies sagt Augustin jedoch nicht, als ob er es wie etwas Zweifelloses behauptete; denn so sind seine Worte: „Steht die Autorität der Schrift nicht entgegen und kein auf der Wahrheit beruhender Grund, so kann man wohl glauben, der Körper sei in dieser Weise am sechsten Tage gemacht worden, daß die ihn hervorbringenden Ursachen wie gleichsam ein Samenkorn in den Stoff der Welt gelegt wurden; die Seele aber bereits geschaffen war.“ Das könnte nun bestehen, wenn die Seele eine Gattungsstufe und eine dementsprechende Natur vollkommen in sich einschlösse; sie also nur im Körper wäre wie der Beweger im Beweglichen, wie der Reiter auf dem Pferde. Ist aber die Seele Wesensform im Körper und somit an sich nur ein Teil der menschlichen Natur; so ist dies ganz unmöglich. Denn Gott hat die ersten Dinge im vollendeten Zustande ihrer Natur hervorgebracht, je nachdem die betreffende Gattung es verlangte; sollten doch diese ersten Dinge die späteren erzeugen. Die Seele aber hat als Teil der menschlichen Natur nicht die Vollkommenheit ihrer Natur, außer insoweit sie mit dem Körper vereint ist. Also konnte sie nicht für sich allein ohne den Körper geschaffen werden. Bei der Meinung Augustins nun über das Sechstagewerk kann gesagt werden, die menschliche Seele sei vorhergegangen in der Erschaffung gemäß einer gewissen Ähnlichkeit in der Seins-„Art“; insofern sie mit den Engeln in der Vernunft übereinkommt; sie selbst aber sei zugleich mit dem Körper geschaffen worden.
c) I. Der Einwurf würde Geltung haben, wenn die Seele die vollendete Natur der Gattung in sich schlösse; so daß sie für sich allein geschaffen würde. Sie ist aber ihrer Natur nach Wesensform des Körpers, also Teil der menschlichen Natur. Also mußte sie zugleich mit dem Körper geschaffen werden. Dasselbe gilt für II. Die Seele gehört, insoweit sie Wesensform ist, ihrer Seins-„Art“ nach zur Art des Sinnbegabten; also kommt sie in der „Art“ mit den Tieren überein. III. Daß die Seele bestehen bleibt getrennt vom Körper, das kommt von etwas Mangelhaftem im Körper; nämlich vom Tode. Dieses Mangelhafte, das Getrenntsein vom Leibe, aber durfte nicht in der Seele im Beginne, bei ihrer Erschaffung sein.