Edition
Masquer
Summa theologiae
Articulus 2
Iª q. 97 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod homo in statu innocentiae fuisset passibilis. Sentire enim est pati quoddam. Sed homo in statu innocentiae fuisset sensibilis. Ergo fuisset passibilis.
Iª q. 97 a. 2 arg. 2
Praeterea, somnus passio quaedam est. Sed homo in statu innocentiae dormivisset; secundum illud Gen. II, immisit Deus soporem in Adam. Ergo fuisset passibilis.
Iª q. 97 a. 2 arg. 3
Praeterea, ibidem subditur quod tulit unam de costis eius. Ergo fuisset passibilis etiam per abscissionem partis.
Iª q. 97 a. 2 arg. 4
Praeterea, corpus hominis molle fuit. Sed molle naturaliter passivum est a duro. Ergo si corpori primi hominis obvium fuisset aliquod corpus durum, ab eo passum fuisset. Et sic primus homo fuit passibilis.
Iª q. 97 a. 2 s. c.
Sed contra est quia, si fuit passibilis, fuit etiam corruptibilis, quia passio, magis facta, abiicit a substantia.
Iª q. 97 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod passio dupliciter dicitur. Uno modo, proprie, et sic pati dicitur quod a sua naturali dispositione removetur. Passio enim est effectus actionis, in rebus autem naturalibus contraria agunt et patiuntur ad invicem, quorum unum removet alterum a sua naturali dispositione. Alio modo, dicitur passio communiter, secundum quamcumque mutationem, etiam si pertineat ad perfectionem naturae; sicut intelligere vel sentire dicitur pati quoddam. Hoc igitur secundo modo, homo in statu innocentiae passibilis erat, et patiebatur, et secundum animam et secundum corpus. Primo autem modo dicta passione, erat impassibilis et secundum animam et secundum corpus, sicut et immortalis, poterat enim passionem prohibere, sicut et mortem, si absque peccato perstitisset.
Iª q. 97 a. 2 ad 1
Et per hoc patet responsio ad duo prima. Nam sentire et dormire non removent hominem a naturali dispositione, sed ad bonum naturae ordinantur.
Iª q. 97 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod, sicut supra dictum est, costa illa fuit in Adam, inquantum erat principium humani generis; sicut semen est in homine, inquantum est principium per generationem. Sicut igitur decisio seminis non est cum passione quae removeat hominem a naturali dispositione, ita etiam est dicendum de separatione illius costae.
Iª q. 97 a. 2 ad 4
Ad quartum dicendum quod corpus hominis in statu innocentiae poterat praeservari ne pateretur laesionem ab aliquo duro, partim quidem per propriam rationem, per quam poterat nociva vitare; partim etiam per divinam providentiam, quae sic ipsum tuebatur, ut nihil ei occurreret ex improviso, a quo laederetur.
Traduction
Masquer
Summe der Theologie
Zweiter Artikel. Der Körper des Menschen im Stande der Unschuld war dem Leiden nicht zugänglich.
a) Das Gegenteil folgt aus folgenden Gründen: I. Empfinden ist ein gewisses Leiden oder Bestimmtwerden von außen her. Der Mensch im Paradiese aber konnte empfinden; also konnte er leiden. II. Der Schlaf ist ein Leiden. Der Mensch aber hätte im Urzustande geschlafen; wie aus Gen. 2, 21. hervorgeht: „Gott sandte in Adam Schlaf.“ III. Er konnte auch leiden auf Grund der Hinwegnahme eines Teiles; denn Gott „nahm eine von seinen Rippen“. IV. Der Leib des Menschen war weich und zart. Das Weiche und Zarte aber leidet naturgemäß vom Harten. Auf der anderen Seite würde der Körper im Urzustande vergänglich gewesen sein, wenn er dem Leiden ausgesetzt gewesen wäre. „Denn das Leiden,“ sagt Aristoteles, „entfernt, öfter wiederholt, immer etwas mehr von der leidensfähigen Substanz.“
b) Ich antworte, der Ausdruck „Leiden“ habe eine doppelte Bedeutung: Einmal schließt er in sich ein, daß etwas von seiner naturgemäßen Lage und Einrichtung entfernt wird; wie dies im Bereiche der stofflichen Natur geschieht, wo die Gegensätze aufeinander einwirken und voneinander leiden, so daß das eine durch das andere aus seiner naturgemäßen Lage entfernt wird. Und so war der Körper des ersten Menschen nicht dem Leiden ausgesetzt; denn er konnte das Leiden fernhalten sowie auch den Tod, wenn er nicht gesündigt hätte. Dann wird von etwas ausgesagt, es leide, wenn es überhaupt einer Änderung unterliegt oder einer Bestimmung von außen her, trotzdem ein solches Leiden zur Vollendung der Natur gehört; wie das geistige Erkennen und das sinnliche Empfinden. Und nach dieser Auffassung war der Mensch sowohl der Seele wie dem Körper nach dem Leiden, d. h. dem Bestimmtwerden oder dem Ginflusse von außen her ausgesetzt.
c) I. und II. Schlafen und Empfinden entfernen den Menschen nicht von seiner natürlichen Lage. Jene Rippe gehörte nicht zur Vollendung Adams als einer einzelnen Person; sondern sie gehörte ihm an als dem Princip des Menschengeschlechts, ähnlich wie der Samen im Menschen ist, insoweit letzterer Princip ist durch die Zeugung. III. Der Körper Adams konnte 1. durch die eigene Vernunft davor bewahrt bleiben, daß er keine Verletzung erhielt von etwas Hartem, denn er konnte Schädliches vermeiden; 2. konnte er beschützt werden durch die göttliche Vorsehung, die ihn behütete, daß ihm nichts begegnete, was ihn verletzen konnte.