• Accueil
  • Œuvres
  • Introduction Instructions Collaboration Sponsors / Collaborateurs Copyrights Contact Mentions légales
Bibliothek der Kirchenväter
Recherche
DE EN FR
Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 1

Iª q. 101 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod in statu innocentiae pueri nati fuissent in scientia perfecti. Qualis enim fuit Adam, tales filios generasset. Sed Adam fuit in scientia perfectus, ut supra dictum est. Ergo filii nascerentur ab eo in scientia perfecti.

Iª q. 101 a. 1 arg. 2

Praeterea, ignorantia ex peccato causatur, ut Beda dicit. Sed ignorantia est privatio scientiae. Ergo ante peccatum pueri mox nati omnem scientiam habuissent.

Iª q. 101 a. 1 arg. 3

Praeterea, pueri mox nati iustitiam habuissent. Sed ad iustitiam requiritur scientia, quae dirigit in agendis. Ergo etiam scientiam habuissent.

Iª q. 101 a. 1 s. c.

Sed contra est quod anima nostra per naturam est sicut tabula rasa in qua nihil est scriptum, ut dicitur in III de anima. Sed eadem animae natura est modo, quae tunc fuisset. Ergo animae puerorum in principio scientia caruissent.

Iª q. 101 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, de his quae sunt supra naturam, soli auctoritati creditur, unde ubi auctoritas deficit, sequi debemus naturae conditionem. Est autem naturale homini ut scientiam per sensus acquirat, sicut supra dictum est, et ideo anima unitur corpori, quia indiget eo ad suam propriam operationem; quod non esset, si statim a principio scientiam haberet non acquisitam per sensitivas virtutes. Et ideo dicendum est quod pueri in statu innocentiae non nascerentur perfecti in scientia; sed eam in processu temporis absque difficultate acquisivissent, inveniendo vel addiscendo.

Iª q. 101 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod esse perfectum in scientia fuit individuale accidens primi parentis, inquantum scilicet ipse instituebatur ut pater et instructor totius humani generis. Et ideo quantum ad hoc, non generabat filios similes sibi; sed solum quantum ad accidentia naturalia vel gratuita totius naturae.

Iª q. 101 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod ignorantia est privatio scientiae quae debet haberi pro tempore illo. Quod in pueris mox natis non fuisset, habuissent enim scientiam quae eis competebat secundum tempus illud. Unde ignorantia in eis non fuisset, sed nescientia respectu aliquorum. Quam etiam Dionysius ponit in Angelis sanctis, in VII Cael. Hier.

Iª q. 101 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod pueri habuissent sufficientem scientiam ad dirigendum eos in operibus iustitiae in quibus homines diriguntur per universalia principia iuris; quam multo plenius tunc habuissent quam nunc naturaliter habemus, et similiter aliorum universalium principiorum.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Erster Artikel. Die Kinder wären nicht als vollkommene Gelehrte geboren worden.

a) Für die Gegenbehauptung werden folgende Gründe geltend gemacht: I. Wie beschaffen Adam war, so beschaffene Kinder hätte er gezeugt. Adam aber war vollkommen in der Wissenschaft. II. Die Unwissenheit kommt aus der Sünde. Unwissenheit aber ist Mangel an Wissen. III. Die kaum geborenen Kinder hätten die Urgerechtigkeit gehabt. Dazu aber gehört das Wissen als Richtschnur des Handelns. Auf der anderen Seite ist unsere Vernunft ihrer Natur nach wie eine unbeschriebene Tafel. Die Natur aber unserer Seele ist immer dieselbe geblieben. Also hätten die Kinder im Anfange keine Wissenschaft gehabt.

b) Ich antworte, daß, wo das Ansehen des Glaubens fehlt, wir der Natur der Dinge folgen müssen. Das aber ist der Natur des Menschen angemessen, daß er das Wissen vermittelst der Sinne erlangt. Deshalb nur wird ja die vernünftige Seele mit dem Leibe vereinigt, weil sie desselben zu der ihr eigensten Thätigkeit bedarf; was nicht notwendig wäre, wenn sie gleich von Anfang an Wissen hätte, welches sie nicht den sinnlichen Kräften verdankte. Deshalb muß man sagen, die Kinder im Stande der Unschuld hätten nicht gleich von Anfang an Wissen gehabt; hätten aber solches ohne Schwierigkeit sich erworben entweder durch eigenes Erfinden oder durch Belehrung.

c) I. Im Wissen vollkommen sein war ein Vorzug Adams als einer einzelnen Person, weil er als Vater und Lehrer des ganzen Menschengeschlechts dastand. Darin also wären ihm seine Kinder nicht ähnlich gewesen; sondern bloß in den Eigentümlichkeiten, welche entweder infolge der Natur oder infolge einer Gnadengabe der ganzen Gattung folgten. II. Die Unwissenheit ist Mangel an Wissen dessen, was man für die bestimmte Zeit wissen müßte. Die Kinder hätten aber immer das Wissen gehabt, welches sie entsprechend ihrem Alter hätten haben sollen. Nicht also Unwissenheit, sondern Unkenntnis mancher Dinge wäre in den Kindern gewesen, wie solche Dionysius auch in den heiligen Engeln annimmt. (7. de coel. hier.) III. Die Kinder hätten hinreichende Kenntnisse gehabt, um sie in jenen Werken der Gerechtigkeit zu leiten, in denen die Menschen geleitet werden durch die allgemeinen Rechtsprincipien. Diese hätten sie in jenem Zustande weit besser kraft der Natur erkannt, wie sie jetzt kraft der Natur erkannt werden. Dasselbe gilt von anderen allgemeinen Principien.

  Imprimer   Rapporter une erreur
  • Afficher le texte
  • Référence bibliographique
  • Scans de cette version
Les éditions de cette œuvre
Summa theologiae
Traductions de cette œuvre
Summe der Theologie

Table des matières

Faculté de théologie, Patristique et histoire de l'Église ancienne
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Mentions légales
Politique de confidentialité