Edition
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Summa theologiae
Articulus 2
Iª q. 108 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod in una hierarchia non sint plures ordines. Multiplicata enim definitione, multiplicatur et definitum. Sed hierarchia, ut Dionysius dicit, est ordo. Si ergo sunt multi ordines, non erit una hierarchia, sed multae.
Iª q. 108 a. 2 arg. 2
Praeterea, diversi ordines sunt diversi gradus. Sed gradus in spiritualibus constituuntur secundum diversa dona spiritualia. Sed in Angelis omnia dona spiritualia sunt communia, quia nihil ibi singulariter possidetur. Ergo non sunt diversi ordines Angelorum.
Iª q. 108 a. 2 arg. 3
Praeterea, in ecclesiastica hierarchia distinguuntur ordines secundum purgare, illuminare et perficere, nam ordo diaconorum est purgativus, sacerdotum illuminativus, episcoporum perfectivus, ut Dionysius dicit V cap. Eccles. Hier. Sed quilibet Angelus purgat, illuminat et perficit. Non ergo est distinctio ordinum in Angelis.
Iª q. 108 a. 2 s. c.
Sed contra est quod apostolus dicit ad Ephes. I, quod Deus constituit Christum hominem supra omnem principatum et potestatem et virtutem et dominationem; qui sunt diversi ordines Angelorum, et quidam eorum ad unam hierarchiam pertinent, ut infra patebit.
Iª q. 108 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, una hierarchia est unus principatus, idest una multitudo ordinata uno modo sub principis gubernatione. Non autem esset multitudo ordinata, sed confusa, si in multitudine diversi ordines non essent. Ipsa ergo ratio hierarchiae requirit ordinum diversitatem. Quae quidem diversitas ordinum secundum diversa officia et actus consideratur. Sicut patet quod in una civitate sunt diversi ordines secundum diversos actus, nam alius est ordo iudicantium, alius pugnantium, alius laborantium in agris, et sic de aliis. Sed quamvis multi sint unius civitatis ordines, omnes tamen ad tres possunt reduci, secundum quod quaelibet multitudo perfecta habet principium, medium et finem. Unde et in civitatibus triplex ordo hominum invenitur, quidam enim sunt supremi, ut optimates; quidam autem sunt infimi, ut vilis populus; quidam autem sunt medii, ut populus honorabilis. Sic igitur et in qualibet hierarchia angelica ordines distinguuntur secundum diversos actus et officia; et omnis ista diversitas ad tria reducitur, scilicet ad summum, medium et infimum. Et propter hoc in qualibet hierarchia Dionysius ponit tres ordines.
Iª q. 108 a. 2 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod ordo dupliciter dicitur. Uno modo, ipsa ordinatio comprehendens sub se diversos gradus, et hoc modo hierarchia dicitur ordo. Alio modo dicitur ordo gradus unus, et sic dicuntur plures ordines unius hierarchiae.
Iª q. 108 a. 2 ad 2
Ad secundum dicendum quod in societate Angelorum omnia possidentur communiter; sed tamen quaedam excellentius habentur a quibusdam quam ab aliis. Unumquodque autem perfectius habetur ab eo qui potest illud communicare, quam ab eo qui non potest, sicut perfectius est calidum quod potest calefacere, quam quod non potest; et perfectius scit qui potest docere, quam qui non potest. Et quanto perfectius donum aliquis communicare potest, tanto in perfectiori gradu est, sicut in perfectiori gradu magisterii est qui potest docere altiorem scientiam. Et secundum hanc similitudinem consideranda est diversitas graduum vel ordinum in Angelis, secundum diversa officia et actus.
Iª q. 108 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod inferior Angelus est superior supremo homine nostrae hierarchiae; secundum illud Matth. XI, qui minor est in regno caelorum, maior est illo, scilicet Ioanne Baptista, quo nullus maior inter natos mulierum surrexit. Unde minor Angelus caelestis hierarchiae potest non solum purgare sed illuminare et perficere, et altiori modo quam ordines nostrae hierarchiae. Et sic secundum distinctionem harum actionum non distinguuntur caelestes ordines; sed secundum alias differentias actionum.
Traduction
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Summe der Theologie
Zweiter Artikel. In ein und derselben Hierarchie oder Rangordnung sind mehrere Chöre.
a) Dagegen spricht: I. „Hierarchie“ heißt „Rangordnung“ (3. de ooel. hier.); und „Engelchor“ heißt ebenso im Grunde „Ordnung“. Also sind viele Hierarchien und nicht mehrere Chöre in ein und derselben Hierarchie. II. Verschiedene Chöre sind verschiedene Abstufungen; und da es sich um reine Geister handelt, so sind es verschiedene Abstufungen nach der Verschiedenheit der geistigen Gaben. In den Engeln aber sind alle geistigen Gaben Gemeingut; weil unter ihnen keiner etwas für sich allein und abgesondert besitzt. Also giebt es da keine verschiedenen Chöre. III. In der kirchlichen Hierarchie werden die verschiedenen Abstufungen unterschieden gemäß dem „Läutern, Erleuchten, Vollenden“. Denn den Diakonen gebührt es, zu läutern; den Priestern, zu erleuchten; den Bischöfen, zu vollenden; wie Dionysius sagt. (5. de eccles. hier.) Jeder Engel aber läutert, erleuchtet, vollendet. Also sind da keine entsprechenden Abstufungen und somit keine Chöre. Auf der anderen Seite aber sagt der Apostel Eph. 1, 20.: „Gott hat Christum gesetzt über alle Fürstentümer und Gewalten und Kräfte und Herrschaften;“ unterscheidet also verschiedene Chöre.
b) Ich antworte, daß eine Hierarchie auch eine heilige Herrschaft, d. h. eine solche Vielheit ist, die auf ein und dieselbe Weise der Regierung des Herrschers untersteht. Eine solche Vielheit wäre jedoch keine geregelte, sondern eine verworrene Menge, wenn innerhalb derselben nicht verschiedene Rangstufen wären. Die Natur der Hierarchie also selber erfordert eine Verschiedenheit in den Abstufungen oder in den Chören. Diese Verschiedenheit wird nun zu erwägen sein gemäß der Verschiedenheit der Aufgaben oder Verrichtungen und der dementsprechenden Thätigkeiten; wie dies ja schon in einem Staate erscheint, wo ein anderer Stand ist der der Richter, ein anderer der der Streiter, ein dritter der der Landbebauer etc. Obgleich aber viele Stände sind in ein und demselben Staate, so lassen sie doch alle sich auf drei zurückführen, insofern nämlich jede vollkommen geregelte Vielheit eine Spitze hat, einen Mittelstand und am Ende ganz untergeordnete Leute. Die Optimaten bilden die Spitze; das gewöhnliche Volk sind die letzten; in der Mitte stehen jene, die anständig zu leben haben. So nun also werden auch in jeder Engelhierarchie Chöre oder „Stände“ unterschieden je nach der Verschiedenheit der Thätigkeiten und Aufgaben; und all diese Verschiedenheit läßt sich auf drei Abstufungen zurückführen: auf die höchste, die niedrigste und die Mittelstufe. Deshalb nimmt Dionysius (7) 8, 9 de coel. Hier.) drei Chöre in jeder Hierarchie an: die Seraphim, Cherubim und die Throne in der ersten; die Herrschaften, Kräfte und Gewalten in der zweiten; die Fürstentümer, Erzengel und Engel in der dritten.
c) I. Unter „Ordnung“ wird 1. verstanden die Regelung selber, welcher gemäß verschiedene Grade inbegriffen werden; und so heißt die Hierarchie „Ordnung“; — 2. ein bestimmter Grad oder eine bestimmte Stufe; und so giebt es in einer Hierarchie mehrere Chöre. II. In der Gesellschaft der Engel ist wohl Alles Gemeingut. Aber das hindert nicht, daß die einen Manches in hervorragenderer Weise besitzen wie die anderen. Denn vollkommener wird etwas besessen von dem, der es auch mitteilen kann als von dem, der dies nicht kann; wie etwas vollkommener warm ist, was wärmen, wie jenes, was dies nicht kann; — und vollkommener ist die Kenntnis in jenem, der lehren, wie in jenem, der dies nicht kann. Und wiederum; ein je vollkommeneres Gut jemand mitteilen kann, desto erhabener ist die Stufe, die er einnimmt; wie im Lehrberufe derjenige höher steht, der eine höhere Wissenschaft lehren kann. So nun etwa ist die Verschiedenheit der Grade oder Abstufungen in den Engeln zu verstehen; nämlich gemäß den verschiedenen Aufgaben und Thätigkeiten. III. Der niedrigste Engel steht in jeder Beziehung höher da wie der höchste Mensch gemäß Matth. 11, 11.: „Wer da der geringste ist im Reiche der Himmel, der ist größer als er,“ nämlich als Johannes der Täufer, „den niemand unter den vom Weibe Geborenen an Größe überragt.“ Der geringste Engel also kann läutern, erleuchten und vollenden in höherem Grade als die entsprechenden Rangstufen unserer Hierarchie. Gemäß dem Unterschiede in diesen Thätigkeiten also besteht nicht der Unterschied zwischen den Engelchören; sondern gemäß anderen Momenten.