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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 4

Iª q. 109 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod boni Angeli non habeant praelationem super malos. Praelatio enim Angelorum praecipue attenditur secundum illuminationes. Sed mali Angeli, cum sint tenebrae, non illuminantur a bonis. Ergo boni Angeli non habent praelationem super malos.

Iª q. 109 a. 4 arg. 2

Praeterea, ad negligentiam praesidentis pertinere videntur ea quae per subditos male fiunt. Sed Daemones multa mala faciunt. Si igitur subsunt praelationi bonorum Angelorum, videtur in Angelis bonis esse aliqua negligentia. Quod est inconveniens.

Iª q. 109 a. 4 arg. 3

Praeterea, praelatio Angelorum sequitur naturae ordinem, ut supra dictum est. Sed si Daemones de singulis ordinibus ceciderunt, ut communiter dicitur, multi Daemones multis bonis Angelis sunt superiores ordine naturae. Non ergo boni Angeli praelationem habent super omnes malos.

Iª q. 109 a. 4 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, III de Trin., quod spiritus vitae desertor atque peccator regitur per spiritum vitae rationalem, pium et iustum. Et Gregorius dicit quod potestates dicuntur Angeli quorum ditioni virtutes adversae subiectae sunt.

Iª q. 109 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod totus ordo praelationis primo et originaliter est in Deo, et participatur a creaturis secundum quod Deo magis appropinquant, illae enim creaturae super alias influentiam habent, quae sunt perfectiores et Deo propinquiores. Maxima autem perfectio, et per quam maxime Deo appropinquatur, est creaturarum fruentium Deo, sicut sunt sancti Angeli, qua perfectione Daemones privantur. Et ideo boni Angeli super malos praelationem habent, et per eos reguntur.

Iª q. 109 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod per sanctos Angelos multa de divinis mysteriis Daemonibus revelantur, cum divina iustitia exigit ut per Daemones aliqua fiant vel ad punitionem malorum, vel ad exercitationem bonorum, sicut in rebus humanis assessores iudicis revelant tortoribus eius sententiam. Huiusmodi autem revelationes, si ad Angelos revelantes comparentur, illuminationes sunt, quia ordinant eas ad Deum. Ex parte vero Daemonum, non sunt illuminationes, quia eas in Deum non ordinant, sed ad expletionem propriae iniquitatis.

Iª q. 109 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod sancti Angeli sunt ministri divinae sapientiae. Unde sicut divina sapientia permittit aliqua mala fieri per malos Angelos vel homines, propter bona quae ex eis elicit; ita et boni Angeli non totaliter cohibent malos a nocendo.

Iª q. 109 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod Angelus qui est inferior ordine naturae, praeest Daemonibus, quamvis superioribus ordine naturae; quia virtus divinae iustitiae, cui inhaerent boni Angeli, potior est quam virtus naturalis Angelorum. Unde et apud homines, spiritualis iudicat omnia, ut dicitur I ad Cor. II. Et philosophus dicit, in libro Ethic., quod virtuosus est regula et mensura omnium humanorum actuum.

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Summe der Theologie

Vierter Artikel. Die guten Engel stehen den bösen vor.

a) Folgende Gründe sprechen gegen diese Behauptung: I. Die bösen Engel werden von den guten nicht erleuchtet; also auch nicht gelenkt. II. Von der Nachlässigkeit des Vorstehers kommt es, wenn die Untergebenen Übles thun. Die Dämonen aber thun viel Böses. Also würde dies der Nachlässigkeit der Engel in ihrer Leitung zuzuschreiben sein. III. Die Vorsteherschaft der Engel im allgemeinen beruht auf der Ordnung in ihrer Natur. Da aber aus allen einzelnen Engelchören Dämonen gefallen sind,wie gemeinhin gesagt wird, so müßten manche gute Engel eines niederen Chores den bösen Engeln eines höheren gehorchen. Auf der anderen Seite sagt Augustin (3. de Trin. cap. 4.): „Der vom Leben abgefallene sündige Engel wird gelenkt durch den vernünftigen Geist des Lebens, der fromm und gerecht ist.“

b) Ich antworte, die ganze Regelung des Vorstehens sei zuerst und wie in ihrer Wurzel in Gott; die Kreaturen nehmen daran teil, je nach dem sie Gott näher sind. Denn jene Kreaturen haben mehr Einfluß und sind vollkommener, die Gott näher stehen. Die größte Vollkommenheit aber und durch welche man am meisten Gott nahe steht, ist die jener Kreaturen, die Gott schauen und genießen; wie z. B. die heiligen Engel. Also stehen die heiligen Engel den Dämonen vor und lenken sie.

c) I. Die heiligen Engel teilen den Dämonen Vieles von den göttlichen Geheimnissen mit; insofern die göttliche Gerechtigkeit es so will, daß Vieles durch die Dämonen geschieht, sei es zur Bestrafung der Bösen sei es zur Übung der Guten; wie ja auch in den menschlichen Verhältnissen die Beisitzer des Richters den Gefängniswärtern oder dem Henker den Spruch des Richters mitteilen. Derartige Mitteilungen sind von seiten der Engel Erleuchtungen, denn sie beziehen dieselben auf Gott; von seiten der Dämonen aufgefaßt sind es keine Erleuchtungen, denn sie mißbrauchen dieselben, um ihrer eigenen Bosheit zu genügen. II. Die heiligen Engel sind die Diener der göttlichen Weisheit. Diese aber läßt manches Übel zu, daß es die Dämonen oder die Menschen thun,wegen des Guten, was sie aus selbem erreicht. So also verhindern auch die heiligen Engel die Dämonen nicht ganz und gar, manches Böse zu thun. III. Auch der Engel eines niederen Chores steht den von Natur höheren Dämonen vor. Denn die Kraft der göttlichen Gerechtigkeit, die im Engel waltet, ist mächtiger als alle Natur. Deshalb gilt es auch bei den Engeln, daß „der geistige Mensch Alles beurteilt“; (1. Kor. 11, 15.) und Aristoteles sagt (3 Ethic. 4.): „Der Tugendhafte ist die Regel und das Maß aller menschlichen Thätigkeit.“

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