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Summa theologiae
Articulus 2
Iª q. 111 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod Angeli possint immutare voluntatem hominis. Quia super illud Heb. I, qui facit Angelos suos spiritus, et ministros suos flammam ignis, dicit Glossa quod ignis sunt, dum spiritu fervent, et vitia nostra urunt. Sed hoc non esset, nisi voluntatem immutarent. Ergo Angeli possunt immutare voluntatem.
Iª q. 111 a. 2 arg. 2
Praeterea, Beda dicit quod Diabolus non est immissor malarum cogitationum, sed incensor. Damascenus autem ulterius dicit quod etiam est immissor, dicit enim in II libro, quod omnis malitia et immundae passiones ex Daemonibus excogitatae sunt, et immittere homini sunt concessi. Et pari ratione, Angeli boni immittunt et incendunt bonas cogitationes. Sed hoc non possent facere, nisi immutarent voluntatem. Ergo immutant voluntatem.
Iª q. 111 a. 2 arg. 3
Praeterea, Angelus, sicut est dictum, illuminat intellectum hominis mediantibus phantasmatibus. Sed sicut phantasia, quae deservit intellectui, potest immutari ab Angelo; ita et appetitus sensitivus qui deservit voluntati, quia et ipse etiam est vis utens organo corporali. Ergo sicut illuminat intellectum, ita potest immutare voluntatem.
Iª q. 111 a. 2 s. c.
Sed contra est quod immutare voluntatem est proprium Dei; secundum illud Prov. XXI, cor regis in manu domini; quocumque voluerit, vertet illud.
Iª q. 111 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod voluntas potest immutari dupliciter. Uno modo, ab interiori. Et sic cum motus voluntatis non sit aliud quam inclinatio voluntatis in rem volitam, solius Dei est sic immutare voluntatem, qui dat naturae intellectuali virtutem talis inclinationis. Sicut enim inclinatio naturalis non est nisi a Deo qui dat naturam; ita inclinatio voluntaria non est nisi a Deo, qui causat voluntatem. Alio modo movetur voluntas ab exteriori. Et hoc in Angelo est quidem uno modo tantum, scilicet a bono apprehenso per intellectum. Unde secundum quod aliquis est causa quod aliquid apprehendatur ut bonum ad appetendum, secundum hoc movet voluntatem. Et sic etiam solus Deus efficaciter potest movere voluntatem; Angelus autem et homo per modum suadentis, ut supra dictum est. Sed praeter hunc modum, etiam aliter movetur in hominibus voluntas ab exteriori, scilicet ex passione existente circa appetitum sensitivum; sicut ex concupiscentia vel ira inclinatur voluntas ad aliquid volendum. Et sic etiam Angeli, inquantum possunt concitare huiusmodi passiones, possunt voluntatem movere. Non tamen ex necessitate, quia voluntas semper remanet libera ad consentiendum vel resistendum passioni.
Iª q. 111 a. 2 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod ministri Dei, vel homines vel Angeli, dicuntur urere vitia, et inflammare ad virtutes, per modum persuasionis.
Iª q. 111 a. 2 ad 2
Ad secundum dicendum quod Daemones non possunt immittere cogitationes, interius eas causando, cum usus cogitativae virtutis subiaceat voluntati. Dicitur tamen Diabolus incensor cogitationum, inquantum incitat ad cogitandum, vel ad appetendum cogitata, per modum persuadentis, vel passionem concitantis. Et hoc ipsum incendere Damascenus vocat immittere, quia talis operatio interius fit. Sed bonae cogitationes attribuuntur altiori principio, scilicet Deo; licet Angelorum ministerio procurentur.
Iª q. 111 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod intellectus humanus, secundum praesentem statum, non potest intelligere nisi convertendo se ad phantasmata; sed voluntas humana potest aliquid velle ex iudicio rationis, non sequendo passionem appetitus sensitivi. Unde non est simile.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Zweiter Artikel. Die Engel können den Willen des Menschen nicht wirksam und genügend beeinflussen.
a) Das Gegenteil scheint zu meinen: I.Die Glosse,die zu Hebr. 1, 7. bemerkt: „Feuer sind die Engel, sie glühen in Liebe und brennen aus unsere Laster.“ Das Laster aber ist im Willen. II. Beda (super Matth. 15.): „Der Teufel giebt nicht die bösen Gedanken unserem Willen ein, aber er kräftigt sie.“ Und Damascenus (2. de orth. fide 4.): „Jegliche Bosheit und alle unreinen Leidenschaften sind von den Dämonen ausgedacht; und es ist ihnen gestattet worden, dieselben den Menschen einzugeben.“ Aus demselben Grunde nun geben die guten Engel gute Gedanken ein und kräftigen sie. Das ist jedoch nicht möglich, wenn sie den Willen direkt zu ändern nicht vermöchten. III. Der Engel erleuchtet die menschliche Vernunft vermittelst der Phantasiegebilde. Wie aber die Phantasiegebilde, die der Vernunft dienen, unter dem direkten Einflusse der Engel geändert werden; so auch das sinnliche Begehren, welches dem Willen dient, da es der Natur nach mit einem körperlichen Organ verbunden ist. Auf dieselbe Weise also wie der Engel die Vernunft erleuchten kann, kann er auch den Willen von einem Verlangen zum andern tragen. Auf der anderen Seite heißt es Prov. 21, 1.: „Das Herz des Königs ist in der Hand des Herrn; wohin Er will, wendet Er es.“
b) Ich antworte, der Wille könne 1. von innen heraus bethätigt oder beeinflußt werden; und zwar ist das Gott allein eigen. Denn die Willensbewegung ist nichts Anderes wie die Hinneigung des Willens zum gewollten Gegenstande. Diese aber kann nur Gott, der Urheber der Natur des Willens, verursachen; wie Gott ja allein auch jedem Wesen seine natürliche Neigung geben kann, weil Er ihm die Natur selber giebt. Der Wille wird 2. vom äußeren Gegenstande her bewegt. Und das geschieht im Engel in einer Weise nur; nämlich er wird bewegt vom Guten, was die Vernunft erfaßt hat. Insofern also jemand Ursache ist, daß etwas erfaßt wird als begehrenswertes Gut, insofern bewegt er den Willen. Nur Gott allein nun kann auf diese Weise den Willen wirtsam bewegen; der Engel und der Mensch aber nur nach Weise eines Überredenden. (Vgl. Kap. 106, Art. 2.) Beim Menschen jedoch ist noch ein anderes Moment in Betracht zu ziehen. Denn in ihm ist auch die Leidenschaft vom sinnlichen Begehren her ein bewegendes Element von seiten des gewollten Gegenstandes; wie z. B. die Begier oder der Zorn den Willen beugt, um etwas zu wollen. Und da nun die Geister solche Leidenschaften erregen können, so vermögen sie auch von dieser Seite her den Willen zu bewegen; nicht aber so, daß dieser notwendig folgen müßte, sondern so, daß der Wille immer frei bleibt, zuzustimmen oder nicht.
c) I. Die Diener Gottes (Engel und Menschen) brennen aus die Laster und entzünden zur Tugend in der Weise von Überredenden. II. Die Dämonen können nicht so Gedanken eingeben, als ob sie innerlich dieselben verursachten; da der Gebrauch der Denkkraft dem Willen unterliegt. Es wird jedoch von ihnen gesagt, daß sie Gedanken eingeben oder entflammen, wie dies Überredende thun oder durch Aufregung sinnlicher Leidenschaft. Was Beda als „Entflammen“ bezeichnet, das nennt Damascenus „eingeben“; weil ein solches Wirken im Innern sich vollzieht. Die guten Gedanken jedoch werden einem höheren Princip zugeschrieben, nämlich Gott; mag sich Gott dabei auch der Dienste der Engel bedienen. III. Die menschliche Vernunft ist in ihrem gegenwärtigen Seinszustande an die Phantasiebilder gebunden. Der Wille aber kann etwas wollen auf Grund des vernünftigen Urteils, indem er dem Sinnesbegehren nicht Folge leistet.