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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 4

Iª q. 111 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod Angelus non possit immutare sensum humanum. Operatio enim sensitiva est operatio vitae. Huiusmodi autem operatio non est a principio extrinseco. Non ergo operatio sensitiva potest causari ab Angelo.

Iª q. 111 a. 4 arg. 2

Praeterea, virtus sensitiva est nobilior quam nutritiva. Sed Angelus, ut videtur, non potest mutare virtutem nutritivam; sicut nec alias formas naturales. Ergo neque virtutem sensitivam immutare potest.

Iª q. 111 a. 4 arg. 3

Praeterea, sensus naturaliter movetur a sensibili. Sed Angelus non potest immutare naturae ordinem, ut supra dictum est. Ergo Angelus non potest immutare sensum, sed semper sensus a sensibili immutatur.

Iª q. 111 a. 4 s. c.

Sed contra est quod Angeli qui subverterunt Sodomam, percusserunt Sodomitas caecitate (vel aorasia), ut ostium domus invenire non possent, ut dicitur Gen. XIX. Et simile legitur IV Reg. VI, de Syris quos Elisaeus duxit in Samariam.

Iª q. 111 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod sensus immutatur dupliciter. Uno modo, ab exteriori; sicut cum mutatur a sensibili. Alio modo, ab interiori, videmus enim quod, perturbatis spiritibus et humoribus immutatur sensus; lingua enim infirmi, quia plena est cholerico humore, omnia sentit ut amara; et simile contingit in aliis sensibus. Utroque autem modo Angelus potest immutare sensum hominis sua naturali virtute. Potest enim Angelus opponere exterius sensui sensibile aliquod, vel a natura formatum, vel aliquod de novo formando; sicut facit dum corpus assumit, ut supra dictum est. Similiter etiam potest interius commovere spiritus et humores, ut supra dictum est, ex quibus sensus diversimode immutentur.

Iª q. 111 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod principium sensitivae operationis non potest esse absque principio interiori, quod est potentia sensitiva, sed illud interius principium potest multipliciter ab exteriori principio commoveri, ut dictum est.

Iª q. 111 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod etiam per commotionem interiorem spirituum et humorum, potest Angelus aliquid operari ad immutandum actum potentiae nutritivae. Et similiter potentiae appetitivae, et sensitivae, et cuiuscumque potentiae corporali organo utentis.

Iª q. 111 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod praeter ordinem totius creaturae Angelus facere non potest, sed praeter ordinem alicuius particularis naturae facere potest, cum tali ordini non subdatur. Et sic quodam singulari modo potest sensum immutare, praeter modum communem.

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Summe der Theologie

Vierter Irtikel. Der Engel kann in die äußeren Sinne des Menschen einwirken.

a) Dagegen wird geltend gemacht: I. Die Thätigkeit der Sinne ist Lebensthätigkeit; Leben aber kommt notwendig von einem inneren Princip. Also kann die Thätigkeit der Sinne nicht von einem äußeren Princip ausgehen. II. Die Sinneskraft steht höher wie die Nährkraft. Auf letztere aber kann der Engel anscheinend nicht verändernd einwirken; da er keine natürliche Formen, d. h. keine Formen im Stoffe unmittelbar hervorbringen kann. III. Der Sinn wird naturgemäß bestimmt vomSichtbaren. Der Engel aber kann den Lauf der Natur nicht ändern. Auf der anderen Seite „schlugen die Engel die Sodomiten mit Blindheit, daß sie die Thüre des Hauses nicht finden konnten“. (Gen. 19, 2.) Und ähnlich 4. Kön. 6.

b) Ich antworte; der Sinn wird in zweifacher Weise bestimmt: von außen, nämlich vom sinnlich wahrnehmbaren Gegenstande; — und von innen. Denn wir sehen, daß infolge der Verwirrung in den inneren „Geistern“ und Eindrücken der Sinne und in den humores auch der Sinn leidet. So empfindet die Zunge, welche voll von Gallenfeuchtigkeit ist, Alles als bitter; und ähnlich geht es mit den anderen Sinnen. In beider Weise nun kann der Engel den Sinn des Menschen umwandeln. Denn der Engel kann dem Sinne einen äußeren sichtbaren Gegenstand entgegentreten lassen, welchen die Natur geformt hat oder den er selbst gebildet; wie z. B. wenn er einen Körper annimmt. (Vgl. Kap. 51, Art. 2.) Und ebenso kann er die inneren „Geister“ und humores bewegen, von denen aus in verschiedener Weise die Sinne umgewandelt werden.

c) I. Das Princip der Thätigkeit der äußeren Sinne kann nicht sich finden ohne das innere Princip, nämlich ohne das Sinnesvermögen. Dieses innere Princip aber gerade kann in vielfacher Weise vom Engel beeinflußt werden. II. Durch die Bewegung der inneren Eindrücke, der Sinnesgeister im Innern und der humores, kann der Engel auch einwirken auf die Thätigleit der Nähr- und der sinnlichen Begehrungskraft und überhaupt jeglichen Vermögens, welches für seine Thätigkeit ein Organ gebraucht. III. Der Engel kann nichts thun außerhalb der gesamten Naturordnung; wohl aber außerhalb einer besonderen einzelnen Natur, da er einer solchen besonderen Natur mit der ihr eigenen Ordnung nicht unterworfen ist. Und so kann er außerhalb des gewöhnlichen Verlaufs der sinnlichen Thätigkeit in ihm allein zustehender Weise den Sinn umwandeln.

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