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Works Thomas Aquinas (1225-1274)

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Summa theologiae

Articulus 8

Iª-IIae q. 4 a. 8 arg. 1

Ad octavum sic proceditur. Videtur quod amici sint necessarii ad beatitudinem. Futura enim beatitudo in Scripturis frequenter nomine gloriae designatur. Sed gloria consistit in hoc quod bonum hominis ad notitiam multorum deducitur. Ergo ad beatitudinem requiritur societas amicorum.

Iª-IIae q. 4 a. 8 arg. 2

Praeterea, Boetius dicit quod nullius boni sine consortio iucunda est possessio. Sed ad beatitudinem requiritur delectatio. Ergo etiam requiritur societas amicorum.

Iª-IIae q. 4 a. 8 arg. 3

Praeterea, caritas in beatitudine perficitur. Sed caritas se extendit ad dilectionem Dei et proximi. Ergo videtur quod ad beatitudinem requiratur societas amicorum.

Iª-IIae q. 4 a. 8 s. c.

Sed contra est quod dicitur Sap. VII, venerunt mihi omnia bona pariter cum illa, scilicet cum divina sapientia, quae consistit in contemplatione Dei. Et sic ad beatitudinem nihil aliud requiritur.

Iª-IIae q. 4 a. 8 co.

Respondeo dicendum quod, si loquamur de felicitate praesentis vitae, sicut philosophus dicit in IX Ethic., felix indiget amicis, non quidem propter utilitatem, cum sit sibi sufficiens; nec propter delectationem, quia habet in seipso delectationem perfectam in operatione virtutis; sed propter bonam operationem, ut scilicet eis benefaciat, et ut eos inspiciens benefacere delectetur, et ut etiam ab eis in benefaciendo adiuvetur. Indiget enim homo ad bene operandum auxilio amicorum, tam in operibus vitae activae, quam in operibus vitae contemplativae. Sed si loquamur de perfecta beatitudine quae erit in patria, non requiritur societas amicorum de necessitate ad beatitudinem, quia homo habet totam plenitudinem suae perfectionis in Deo. Sed ad bene esse beatitudinis facit societas amicorum. Unde Augustinus dicit, VIII super Gen. ad Litt., quod creatura spiritualis, ad hoc quod beata sit, non nisi intrinsecus adiuvatur aeternitate, veritate, caritate creatoris. Extrinsecus vero, si adiuvari dicenda est, fortasse hoc solo adiuvatur, quod invicem vident, et de sua societate gaudent in Deo.

Iª-IIae q. 4 a. 8 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod gloria quae est essentialis beatitudini, est quam habet homo non apud hominem, sed apud Deum.

Iª-IIae q. 4 a. 8 ad 2

Ad secundum dicendum quod verbum illud intelligitur, quando in eo bono quod habetur, non est plena sufficientia. Quod in proposito dici non potest, quia omnis boni sufficientiam habet homo in Deo.

Iª-IIae q. 4 a. 8 ad 3

Ad tertium dicendum quod perfectio caritatis est essentialis beatitudini quantum ad dilectionem Dei, non autem quantum ad dilectionem proximi. Unde si esset una sola anima fruens Deo, beata esset, non habens proximum quem diligeret. Sed supposito proximo, sequitur dilectio eius ex perfecta dilectione Dei. Unde quasi concomitanter se habet amicitia ad beatitudinem perfectam.

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Summe der Theologie

Achter Artikel. Zur Seligkeit wird nicht erfordert die Gesellschaft von Freunden.

a) Dagegen wird I. in der Schrift die Seligkeit oft mit dem Namen „Herrlichkeit“ bezeichnet. Die Herrlichkeit oder der Ruhm aber besteht darin, daß der betreffende Vorzug des Menschen zur Kenntnis vieler gelangt. Also gehört zur Seligkeit die Gesellschaft von Freunden. II. Boëtius sagt nach Seneca (ep. 6.): „Der Genuß keines Gutes ist angenehm ohne Genossen!“ Freude aber gehört zur Seligkeit. III. Die Liebe wird in der Seligkeit vollendet. Die Liebe aber erstreckt sich auf Gott und den Nächsten. Auf der anderen Seite heißt es Sap. 7: „Alle Güter kamen mir gleicherweise zugleich mit ihr,“ nämlich mit der göttlichen Weisheit, also mit der Betrachtung Gottes; und demgemäß wird nichts Anderes zur Seligkeit erfordert.

b) Ich antworte: Sprechen wir von der Glückseligkeit dieses Lebens, wie dies Aristoteles thut (9 Ethic. 9.), so bedarf der Glückliche der Freunde; nicht zwar um des Nutzens willen, denn wer glücklich ist, genügt sich selbst; und auch nicht um des Genusses willen, denn der Glückliche findet in sich selbst Freude und Ergötzen, weil er Tugend übt; — sondern eben auf Grund der tugendhaften Thätigkeit, damit er nämlich seinenFreunden wohlthue und so bei ihrem Anblicke sich an seinem Wohlthun erfreue und in dieser Weise von ihnen Hilfe erhalte, um wohlzuthun. Damit nämlich der Mensch wohlthue, bedarf er der Hilfe von Freunden, betreffe es Werke des thätigen Lebens oder des beschaulichen. In der vollendeten Seligkeit aber bedarf der Mensch keiner Freunde; denn er hat die ganze Fülle seiner Vollendung in Gott. Jedoch trägt die Gesellschaft von Freunden bei zum volleren Glänze der Seligkeit, weshalb Augustin sagt (8. sup. Gen. 25.): „Die geistige Kreatur erhält, um selig zu sein, einzig von innen heraus Beistand durch die Ewigkeit, die Wahrheit, die Liebe des Schöpfers; von außen her aber, wenn dies Beistand genannt werden soll, erhält sie vielleicht nur auf diese Weise Beistand, daß die Seligen sich gegenseitig sehen und über ihre Gesellschaft sich freuen.“

c) I. Der wesentliche Ruhm in der Seligkeit ist jener, den der Mensch nicht bei den Menschen hat, sondern bei Gott. II. Der Ausspruch hat seine Richtigkeit, wann jenes Gut, welches besessen wird, nicht allseitig genügt; was im vorliegenden Falle nicht statthat, da „alles Genügende und Befriedigende von Gott kommt“. III. Die Vollendung der Liebe ist im Wesen der Seligkeit eingeschlossen, soweit es die Liebe Gottes betrifft, nicht soweit die Liebe des Nächsten in Betracht kommt. Existierte also nur eine einzige Seele, die in Gottes Anschauen sich freute, so wäre sie vollkommen selig, wenn sie auch keinen Nächsten hätte, den sie liebte. Ist aber ein Nächster da, so folgt die Liebe zu selbem aus der vollkommenen Liebe Gottes. Die Freundschaft ist ein Ausfluß aus der Seligkeit, der selbige begleitet.

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