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Summa theologiae
Articulus 3
Iª-IIae q. 5 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod beatitudo possit in hac vita haberi. Dicitur enim in Psalmo CXVIII, beati immaculati in via, qui ambulant in lege domini. Hoc autem in hac vita contingit. Ergo aliquis in hac vita potest esse beatus.
Iª-IIae q. 5 a. 3 arg. 2
Praeterea, imperfecta participatio summi boni non adimit rationem beatitudinis, alioquin unus non esset alio beatior. Sed in hac vita homines possunt participare summum bonum, cognoscendo et amando Deum, licet imperfecte. Ergo homo in hac vita potest esse beatus.
Iª-IIae q. 5 a. 3 arg. 3
Praeterea, quod a pluribus dicitur, non potest totaliter falsum esse, videtur enim esse naturale quod in pluribus est; natura autem non totaliter deficit. Sed plures ponunt beatitudinem in hac vita, ut patet per illud Psalmi CXLIII, beatum dixerunt populum cui haec sunt, scilicet praesentis vitae bona. Ergo aliquis in hac vita potest esse beatus.
Iª-IIae q. 5 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur Iob XIV, homo natus de muliere, brevi vivens tempore, repletur multis miseriis. Sed beatitudo excludit miseriam. Ergo homo in hac vita non potest esse beatus.
Iª-IIae q. 5 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod aliqualis beatitudinis participatio in hac vita haberi potest, perfecta autem et vera beatitudo non potest haberi in hac vita. Et hoc quidem considerari potest dupliciter. Primo quidem, ex ipsa communi beatitudinis ratione. Nam beatitudo, cum sit perfectum et sufficiens bonum, omne malum excludit, et omne desiderium implet. In hac autem vita non potest omne malum excludi. Multis enim malis praesens vita subiacet, quae vitari non possunt, et ignorantiae ex parte intellectus, et inordinatae affectioni ex parte appetitus, et multiplicibus poenalitatibus ex parte corporis; ut Augustinus diligenter prosequitur XIX de Civ. Dei. Similiter etiam desiderium boni in hac vita satiari non potest. Naturaliter enim homo desiderat permanentiam eius boni quod habet. Bona autem praesentis vitae transitoria sunt, cum et ipsa vita transeat, quam naturaliter desideramus, et eam perpetuo permanere vellemus, quia naturaliter homo refugit mortem. Unde impossibile est quod in hac vita vera beatitudo habeatur. Secundo, si consideretur id in quo specialiter beatitudo consistit, scilicet visio divinae essentiae, quae non potest homini provenire in hac vita, ut in primo ostensum est. Ex quibus manifeste apparet quod non potest aliquis in hac vita veram et perfectam beatitudinem adipisci.
Iª-IIae q. 5 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod beati dicuntur aliqui in hac vita, vel propter spem beatitudinis adipiscendae in futura vita, secundum illud Rom. VIII, spe salvi facti sumus, vel propter aliquam participationem beatitudinis, secundum aliqualem summi boni fruitionem.
Iª-IIae q. 5 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod participatio beatitudinis potest esse imperfecta dupliciter. Uno modo, ex parte ipsius obiecti beatitudinis, quod quidem secundum sui essentiam non videtur. Et talis imperfectio tollit rationem verae beatitudinis. Alio modo potest esse imperfecta ex parte ipsius participantis, qui quidem ad ipsum obiectum beatitudinis secundum seipsum attingit, scilicet Deum, sed imperfecte, per respectum ad modum quo Deus seipso fruitur. Et talis imperfectio non tollit veram rationem beatitudinis, quia, cum beatitudo sit operatio quaedam, ut supra dictum est, vera ratio beatitudinis, consideratur ex obiecto, quod dat speciem actui, non autem ex subiecto.
Iª-IIae q. 5 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod homines reputant in hac vita esse aliquam beatitudinem, propter aliquam similitudinem verae beatitudinis. Et sic non ex toto in sua aestimatione deficiunt.
Traduction
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Über die Seligkeit in diesem Leben.
a) Selig kann man auch sein in diesem Leben. Denn: I. Psalm 118. sagt: „Selig, die unbefleckt sind in diesem Leben, die da wandeln im Gesetze Gottes;“ was nur auf dieses Leben Anwendung findet. II. Eine weniger vollendete Teilnahme am höchsten Gute beläßt immerdar den Wesenscharakter der Seligkeit; sonst gäbe es niemand, der weniger selig wäre wie der andere. In diesem Leben aber können alle teilnehmen, wenn auch unvollendeterweise, am höchsten Gute durch Kenntnis und Liebe desselben. III. Der Natur entsprechend scheint das zu sein, was in der großen Mehrzahl von Dingen ein und derselben Gattung sich findet; denn was zur Natur gehört, wird in der großen Mehrzahl nicht vermißt. Die große Mehrzahl aber legt die Seligkeit in dieses Leben, wie es im Ps. 143. heißt: „Selig nannten sie das Volk, dem dies gehört;“ nämlich die Güter des gegenwärtigen Lebens. Auf der anderen Seite heißt es bei Job 14.: „Der Mensch, vom Weibe geboren, lebt nur kurze Zeit und ist angefüllt von vielem Elend.“ Die Seligkeit aber schließt alles Elend aus. Also findet sich in diesem Leben nicht die Seligkeit.
b) Ich antworte; einen gewissen Anteil an der Seligkeit kann man in diesem Leben haben; die wahre und vollendete Seligkeit aber kann in diesem Leben nicht gefunden werden. Das erhellt aus zwei Erwägungen: 1. Da die Seligkeit das vollendete und allseitig hinreichende Gut ist, so muß sie alles Übel ausschließen und alles Verlangen nach Gutem befriedigen. In diesem Leben aber kann nicht alles Übel ausgeschlossen werden. Denn unvermeidlichen Übeln unterliegt das gegenwärtige Leben, sowohl nämlich der Unwissenheit von seiten der Vernunft als auch der ungeregelten Zuneigung von seiten des Begehrens und vielfachen Beschwerlichkeiten von seiten des Körpers, wie Augustin (19. de Civ. Die c. 5, 6, 7.) weiter ausführt. Ähnlich kann auch das Verlangen nach Gutem in diesem Leben nicht voll befriedigt werden. Denn kraft seiner Natur begehrt der Mensch die Dauer jenes Gutes, welches er besitzt. Die Güter dieses Lebens aber gehen vorüber, da ja auch das Leben selber vorübergeht, nach welchem wir kraft der Natur verlangen und welches wir beständig festhalten möchten, da die Natur des Menschen den Tod flieht. 2. Das Gut, worin im besonderen die Seligkeit besteht, nämlich das Anschauen des göttlichen Wesens, kann dem Menschen in diesem Leben nicht zukommen, wie I. Kap. 12, Art. 2 gezeigt worden. Also die vollendete Seligkeit kann niemand in diesem Leben besitzen.
c) I. Selig werden manche genannt in diesem Leben, entweder auf Grund der Hoffnung, die Seligkeit im künftigen Leben zu erlangen, wie Röm. 8, 24. gesagt wird: „Durch die Hoffnung sind wir gerettet worden;“ oder auf Grund einer etwelchen Teilnahme an der Seligkeit gemäß einer gewissen Freude am höchsten Gute. II. Die Teilnahme an der Seligkeit kann in zweifacher Weise eineunvollendete sein: einmal von seiten des Gegenstandes selber der Seligkeit, welcher nicht kraft seines eigenen Wesens geschaut wird; — und ein solcher Mangel an Vollendung nimmt den Wesenscharakter der Seligkeit fort. Dann kann sie unvollendet sein von seiten des die Seligkeit Genießenden, der wohl den Gegenstand der Seligkeit selbst, nämlich Gott, wie Er ist, erreicht; aber in unvollendeter Weise im Vergleiche mit der Art und Weise, wie Gott an sich selber Freude hat. Ein solcher Mangel an Vollendung nimmt jedoch den Wesenscharakter der Seligkeit nicht fort; denn die Seligkeit ist eine Thätigkeit oder ein Akt und somit leitet sich der Wesenscharakter der Seligkeit ab vom Gegenstande, der dem Akte seine bestimmte Gattung giebt; nicht aber vom Thätigseienden, vom Subjekt. III. Die Menschen nehmen für dieses Leben eine gewisse Seligkeit an gemäß einer etwelchen Ähnlichkeit mit der wahren Seligkeit; und so ist ihre Annahme nicht durchaus falsch.