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Summa theologiae
Articulus 1
Iª-IIae q. 12 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod intentio sit actus intellectus, et non voluntatis. Dicitur enim Matth. VI, si oculus tuus fuerit simplex, totum corpus tuum lucidum erit, ubi per oculum significatur intentio, ut dicit Augustinus in libro de Serm. Dom. in Mont. Sed oculus, cum sit instrumentum visus, significat apprehensivam potentiam. Ergo intentio non est actus appetitivae potentiae, sed apprehensivae.
Iª-IIae q. 12 a. 1 arg. 2
Praeterea, ibidem Augustinus dicit quod intentio lumen vocatur a domino, ubi dicit, si lumen quod in te est, tenebrae sunt, et cetera. Sed lumen ad cognitionem pertinet. Ergo et intentio.
Iª-IIae q. 12 a. 1 arg. 3
Praeterea, intentio designat ordinationem quandam in finem. Sed ordinare est rationis. Ergo intentio non pertinet ad voluntatem, sed ad rationem.
Iª-IIae q. 12 a. 1 arg. 4
Praeterea, actus voluntatis non est nisi vel finis, vel eorum quae sunt ad finem. Sed actus voluntatis respectu finis, vocatur voluntas seu fruitio, respectu autem eorum quae sunt ad finem, est electio, a quibus differt intentio. Ergo intentio non est actus voluntatis.
Iª-IIae q. 12 a. 1 s. c.
Sed contra est quod Augustinus dicit, in XI de Trin., quod voluntatis intentio copulat corpus visum visui, et similiter speciem in memoria existentem ad aciem animi interius cogitantis. Est igitur intentio actus voluntatis.
Iª-IIae q. 12 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod intentio, sicut ipsum nomen sonat, significat in aliquid tendere. In aliquid autem tendit et actio moventis, et motus mobilis. Sed hoc quod motus mobilis in aliquid tendit, ab actione moventis procedit. Unde intentio primo et principaliter pertinet ad id quod movet ad finem, unde dicimus architectorem, et omnem praecipientem, movere suo imperio alios ad id quod ipse intendit. Voluntas autem movet omnes alias vires animae ad finem, ut supra habitum est. Unde manifestum est quod intentio proprie est actus voluntatis.
Iª-IIae q. 12 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod intentio nominatur oculus metaphorice, non quia ad cognitionem pertineat; sed quia cognitionem praesupponit, per quam proponitur voluntati finis ad quem movet; sicut oculo praevidemus quo tendere corporaliter debeamus.
Iª-IIae q. 12 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod intentio dicitur lumen, quia manifesta est intendenti. Unde et opera dicuntur tenebrae, quia homo scit quid intendit, sed nescit quid ex opere sequatur, sicut Augustinus ibidem exponit.
Iª-IIae q. 12 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod voluntas quidem non ordinat, sed tamen in aliquid tendit secundum ordinem rationis. Unde hoc nomen intentio nominat actum voluntatis, praesupposita ordinatione rationis ordinantis aliquid in finem.
Iª-IIae q. 12 a. 1 ad 4
Ad quartum dicendum quod intentio est actus voluntatis respectu finis. Sed voluntas respicit finem tripliciter. Uno modo, absolute, et sic dicitur voluntas, prout absolute volumus vel sanitatem, vel si quid aliud est huiusmodi. Alio modo consideratur finis secundum quod in eo quiescitur, et hoc modo fruitio respicit finem. Tertio modo consideratur finis secundum quod est terminus alicuius quod in ipsum ordinatur, et sic intentio respicit finem. Non enim solum ex hoc intendere dicimur sanitatem, quia volumus eam, sed quia volumus ad eam per aliquid aliud pervenire.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Erster Artikel. Die Absicht ist wesentlich eine Thätigkeit des Willens.
a) Dementgegen scheint die Absicht oder gute Meinung vielmehr der Vernunft zuzugehören. Denn: I. Matth. 6. heißt es: „Wenn dein Auge einfältig ist, so wird dein ganzer Körper leuchten,“ wo nach Augustin (2. de serm. Dom. i n monte c. 13.) durch das „Auge“ die Absicht oder gute Meinung ausgedrückt ist. Da nun das Auge das Organ oder Werkzeug des Sehens ist, so bezeichnet es ein auffassendes Vermögen. Also ist die Absicht vielmehr der Akt eines auffassenden wie eines begehrenden Vermögens. II. Augustin sagt desgleichen a. a. O., daß die Absicht vom Herrn als „Licht“ bezeichnet wird, wo Er sagt: „Wenn das Licht, welches in dir ist, Finsternis ist…“ Der Ausdruck „Licht“ aber weist auf das Erkennen hin. III. Die Absicht drückt eine gewisse Hinordnung aus auf den Zweck. Ordnen aber gehört der Vernunft an. IV. Die Thätigkeit des Willens richtet sich auf den Zweck oder auf das Zweckdienliche. Im ersten Falle wird sie „Genießen“ genannt, im zweiten Falle „Auswahl“; von welchen beiden Beziehungen die Absicht sich unterscheidet. Also geht sie nicht vom Willen aus. Auf der anderen Seite sagt Augustin (10. de Trin. 7.): „Die Absicht, welche im Willen sich findet, verbindet den gesehenen Körper mit dem Sehen; und ebenso das geistige Bild, welches im Gedächtnisse sich findet mit der Schärfe des Geistes, der innerlich denkt.“
b) Ich antworte, daß, wie der Name besagt, die Absicht auf etwas „absieht“, also nach etwas Anderem hinstrebt. Nach etwas Anderem hin aber strebt sowohl die Thätigkeit dessen, der in Beweguüg setzt, wie auch die Bewegung des Beweglichen. Daß nun die Bewegung des Beweglichen auf etwas Anderes sich richtet, das rührt von der Thätigkeit dessen her, der in Bewegung setzt. Die Absicht also gehört an erster Stelle und hauptsächlich dem an, was zum Zwecke hin in Bewegung setzt; weshalb wir vom Architekten oder überhaupt von jedem, der befiehlt, sagen, er setze durch seinen Befehl andere dahin in Bewegung, wohin er selber strebt. Nun ist es aber der Wille, welcher alle anderen Seelenkräfte in Bewegung setzt. Also ist die Absicht zu allererst und recht eigentlich eine Thätigkeit des Willens.
c) I. Die Absicht wird figürlich „Auge“ genannt, weil sie die Kenntnis voraussetzt, kraft deren dem Willen der Zweck vorgelegt wird, zu dem hin er bewegt. So sehen wir mit dem Auge, wohin wir die Bewegung unseres Körpers zu richten haben. II. Die Absicht wird „Licht“ genannt, weil sie dem Betreffenden, der sie hat, bekannt ist. Die da erwähnten Werke heißen Finsternisse, weil der Mensch wohl weiß, was er beabsichtigt; nicht aber, was aus seinen Werken, folgt, wie Augustin a. a. O. auseinandersetzt. III. Der Wille ordnet zwar nicht; aber er strebt nach etwas gemäß der Ordnung der Vernunft. Die ordnende Vernunft, welche zum Zwecke etwas hinordnet, wird also von dem Willen, der die Absicht hat, vorausgesetzt. IV. Der Wille berücksichtigt den Zweck in dreifacher Weise: 1. unbeschränkt und an und für sich; und das nennt man „Wollen“, wie wir z. B. die Gesundheit wollen; — 2. insofern im Zwecke der Wille sich ausruht; und dies nennt man „Genießen“; — 3. insofern der Zweck der Abschluß ist für das, was zu ihm hingeordnet oder bezogen wird; und dies nennt man „Absicht“. Denn wir sagen, unsere Absicht gehe auf die Gesundheit, nicht bloß deshalb, weil wir die Gesundheit wollen, sondern weil wir zu ihr durch etwas Anderes hindurch gelangen wollen; weil wir Anderes auf sie, als Mittel auf den Zweck, beziehen.