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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 4

Iª-IIae q. 13 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod electio non sit solum respectu humanorum actuum. Electio enim est eorum quae sunt ad finem. Sed ea quae sunt ad finem non solum sunt actus, sed etiam organa, ut dicitur in II Physic. Ergo electiones non sunt tantum humanorum actuum.

Iª-IIae q. 13 a. 4 arg. 2

Praeterea, actio a contemplatione distinguitur. Sed electio etiam in contemplatione locum habet; prout scilicet una opinio alteri praeeligitur. Ergo electio non est solum humanorum actuum.

Iª-IIae q. 13 a. 4 arg. 3

Praeterea, eliguntur homines ad aliqua officia, vel saecularia vel ecclesiastica, ab his qui nihil erga eos agunt. Ergo electio non solum est humanorum actuum.

Iª-IIae q. 13 a. 4 s. c.

Sed contra est quod philosophus dicit, in III Ethic., quod nullus eligit nisi ea quae existimat fieri per ipsum.

Iª-IIae q. 13 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod, sicut intentio est finis, ita electio est eorum quae sunt ad finem. Finis autem vel est actio, vel res aliqua. Et cum res aliqua fuerit finis, necesse est quod aliqua humana actio interveniat, vel inquantum homo facit rem illam quae est finis, sicut medicus facit sanitatem, quae est finis eius (unde et facere sanitatem dicitur finis medici); vel inquantum homo aliquo modo utitur vel fruitur re quae est finis, sicut avaro est finis pecunia, vel possessio pecuniae. Et eodem modo dicendum est de eo quod est ad finem. Quia necesse est ut id quod est ad finem, vel sit actio; vel res aliqua, interveniente aliqua actione, per quam facit id quod est ad finem, vel utitur eo. Et per hunc modum electio semper est humanorum actuum.

Iª-IIae q. 13 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod organa ordinantur ad finem, inquantum homo utitur eis propter finem.

Iª-IIae q. 13 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod in ipsa contemplatione est aliquis actus intellectus assentientis huic opinioni vel illi. Actio vero exterior est quae contra contemplationem dividitur.

Iª-IIae q. 13 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod homo qui eligit episcopum vel principem civitatis, eligit nominare ipsum in talem dignitatem. Alioquin, si nulla esset eius actio ad constitutionem episcopi vel principis, non competeret ei electio. Et similiter dicendum est quod quandocumque dicitur aliqua res praeeligi alteri, adiungitur ibi aliqua operatio eligentis.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Vierter Artikel. Die Auswahl richtet sich nur auf das, was wir selber als Handelnde wirken.

a) Dementgegen sagt: I. Aristoteles (2. Physic.): „Zweckdienlich sind nicht nur Thätigkeiten, sondern auch die Organe.“ Die Auswahl aber richtet sich auf das Zweckdienliche; also nicht auf unser Thätigsein allein. II. Thätigsein ist unterschieden vom bloßen spekulativen Betrachten. Die Auswahl aber geht auch auf das letztere, wenn z. B. die eine Meinungder anderen vorgezogen wird. Also betrifft die Auswahl nicht bloß Thätigkeiten. III. Es werden Menschen zu beliebigen kirchlichen oder staatlichen Ämtern erwählt von solchen, die ihnen gegenüber nichts thun. Also betrifft die Auswahl nicht die menschlichen Thätigkeiten allein. Auf der anderen Seite sagt Aristoteles (3 Ethic. 2.): „Niemand wählt außer darin, wo er meint, er werde etwas darin thun.“

b) Ich antworte, wie die Absicht auf den Zweck geht, so richtet sich die Auswahl auf das Zweckdienliche. Nun ist der Zweck entweder eine Thätigkeit oder eine Sache. In letzterem Falle muß eine Thätigkeit immer dazwischentreten; sei es daß der Mensch die Sache macht, die sein Zweck ist, wie der Arzt die Gesundheit macht, für deren Herstellung er thätig ist; sei es, daß er irgendwie die betreffende Sache gebraucht oder genießt, wie der Zweck des Geizigen das Geld oder der Besitz von Geld ist. Dasselbe gilt vom Zweckdienlichen. Ist es eine Sache, so muß immer ein Thätigsein dazwischen treten, um sie herzustellen oder sie zu gebrauchen. Also immer geht die Wahl auf ein Thätigsein.

c) I. Der Organe bedient sich der Mensch, um seinen Zweck zu gebrauchen. II. Die Betrachtung ist ein Thätigsein der Vernunft, welche dieser oder jener Meinung zustimmt. III. Der betreffende Mensch ist darin thätig, daß er diesen oder jenen wählt, um zu einem Amte ernannt zu werden; somit ist mit jedem Wählen eine Thätigkeit verbunden.

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