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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 9

Iª-IIae q. 19 a. 9 arg. 1

Ad nonum sic proceditur. Videtur quod bonitas voluntatis humanae non dependeat ex conformitate voluntatis divinae. Impossibile est enim voluntatem hominis conformari voluntati divinae, ut patet per id quod dicitur Isaiae LV, sicut exaltantur caeli a terra, ita exaltatae sunt viae meae a viis vestris, et cogitationes meae a cogitationibus vestris. Si ergo ad bonitatem voluntatis requireretur conformitas ad divinam voluntatem, sequeretur quod impossibile esset hominis voluntatem esse bonam. Quod est inconveniens.

Iª-IIae q. 19 a. 9 arg. 2

Praeterea, sicut voluntas nostra derivatur a voluntate divina, ita scientia nostra derivatur a scientia divina. Sed non requiritur ad scientiam nostram quod sit conformis scientiae divinae, multa enim Deus scit quae nos ignoramus. Ergo non requiritur quod voluntas nostra sit conformis voluntati divinae.

Iª-IIae q. 19 a. 9 arg. 3

Praeterea, voluntas est actionis principium. Sed actio nostra non potest conformari actioni divinae. Ergo nec voluntas voluntati.

Iª-IIae q. 19 a. 9 s. c.

Sed contra est quod dicitur Matth. XXVI, non sicut ego volo, sed sicut tu vis, quod dicit quia rectum vult esse hominem, et ad Deum dirigi, ut Augustinus exponit in Enchirid. Rectitudo autem voluntatis est bonitas eius. Ergo bonitas voluntatis dependet ex conformitate ad voluntatem divinam.

Iª-IIae q. 19 a. 9 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, bonitas voluntatis dependet ex intentione finis. Finis autem ultimus voluntatis humanae est summum bonum, quod est Deus, ut supra dictum est. Requiritur ergo ad bonitatem humanae voluntatis, quod ordinetur ad summum bonum, quod est Deus. Hoc autem bonum primo quidem et per se comparatur ad voluntatem divinam ut obiectum proprium eius. Illud autem quod est primum in quolibet genere, est mensura et ratio omnium quae sunt illius generis. Unumquodque autem rectum et bonum est, inquantum attingit ad propriam mensuram. Ergo ad hoc quod voluntas hominis sit bona, requiritur quod conformetur voluntati divinae.

Iª-IIae q. 19 a. 9 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod voluntas hominis non potest conformari voluntati divinae per aequiparantiam, sed per imitationem. Et similiter conformatur scientia hominis scientiae divinae, inquantum cognoscit verum. Et actio hominis actioni divinae, inquantum est agenti conveniens. Et hoc per imitationem, non autem per aequiparantiam.

Iª-IIae q. 19 a. 9 ad 2

Unde patet solutio ad secundum, et ad tertium argumentum.

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Summe der Theologie

Neunter Artikel. Die Güte des Willens hängt ab von der Gleichförmigkeit mit dem göttlichen Willen.

a) Das scheint unmöglich. Denn: I. Isaias (55.) sagt: „Wie erhaben sind die Himmel über der Erde, so erhaben sind meine Wege über den euren; und meine Gedanken übereuere Gedanken.“ Also könnte der menschliche Wille gar nicht gut sein, wenn dazu die Gleichförmigkeit mit dem göttlichen erfordert würde. II. Wie unser Wille vom göttlichen Willen sich ableitet, so unser Wissen vom Wissen Gottes. Zu unserem Wissen aber ist als Bedingung nicht erfordert, daß es dem Wissen Gottes gleichförmig sei; denn Vieles was Gott weiß ist uns unbekannt. Also ist für die Güte unseres Willens es keine Bedingung, daß er dem Willen Gottes gleichförmig sei. III. Der Wille ist das Princip der menschlichen Thätigkeit. Unsere Thätigkeit aber kann nicht gleichförmig sein dem göttlichen Thätigsein. Also braucht auch unser Wille nicht dem göttlichen gleichförmig zu sein. Auf der anderen Seite heißt es bei Matth. 26.: „Nicht wie ich will, sondern wie Du willst“; denn „der Heiland will,“ sagt Augustin (Ps. 32.; Enchir. 106.), „daß der Mensch aufrecht stehe und zu Gott hin sich leite.“ Die Geradheit des Willens, sein Aufrechtstehen, aber ist seine Güte. Also die Güte des Willens hängt ab von seiner Gleichförmigkeit mit dem Willen Gottes.

b) Ich antworte; die Güte des Willens hängt, wie bereits gesagt, ab von der auf den Zweck gerichteten Absicht. Der letzte Zweck des Menschen aber ist das höchste Gut, also Gott. Und demgemäß ist es für die Güte des Willens erfordert, daß er zum höchsten Gute hingeordnet sei. Dieses Gut nun verhält sich in erster Linie und kraft seiner inneren Natur zum göttlichen Willen wie dessen eigenster Gegenstand. Was aber im Bereiche eines gewissen Seins an der ersten maßgebenden Stelle steht, das ist die Richtschnur und der maßgebende Grund für Alles, was im Bereiche dieses Seins sich findet. Denn jegliches Ding ist gut, insofern es der eigenen Richtschnur entspricht. Damit also der menschliche Wille gut sei, wird erfordert, daß er dem göttlichen Willen gleichförmig sei.

c) Der Wille des Menschen soll nicht gleichbedeutend sein mit dem göttlichen, sondern ihm nachahmen. Und ähnlich ist das Wissen des Menschen dem göttlichen gleichförmig, insoweit der Mensch das Wahre erkennt; und das Wirken ist in der dem menschlichen Sein gebührenden Weise gleichförmig dem göttlichen; immer vermittelst der Nachahmung.

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