• Start
  • Werke
  • Einführung Anleitung Mitarbeit Sponsoren / Mitarbeiter Copyrights Kontakt Impressum
Bibliothek der Kirchenväter
Suche
DE EN FR
Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

Edition ausblenden
Summa theologiae

Articulus 6

Iª-IIae q. 20 a. 6 arg. 1

Ad sextum sic proceditur. Videtur quod unus actus possit esse bonus et malus. Motus enim est unus qui est continuus, ut dicitur in V Physic. Sed unus motus continuus potest esse bonus et malus, puta si aliquis, continue ad Ecclesiam vadens, primo quidem intendat inanem gloriam, postea intendat Deo servire. Ergo unus actus potest esse bonus et malus.

Iª-IIae q. 20 a. 6 arg. 2

Praeterea, secundum philosophum, in III Physic., actio et passio sunt unus actus. Sed potest esse passio bona, sicut Christi; et actio mala, sicut Iudaeorum. Ergo unus actus potest esse bonus et malus.

Iª-IIae q. 20 a. 6 arg. 3

Praeterea, cum servus sit quasi instrumentum domini, actio servi est actio domini, sicut actio instrumenti est actio artificis. Sed potest contingere quod actio servi procedat ex bona voluntate domini, et sic sit bona, et ex mala voluntate servi, et sic sit mala. Ergo idem actus potest esse bonus et malus.

Iª-IIae q. 20 a. 6 s. c.

Sed contra, contraria non possunt esse in eodem. Sed bonum et malum sunt contraria. Ergo unus actus non potest esse bonus et malus.

Iª-IIae q. 20 a. 6 co.

Respondeo dicendum quod nihil prohibet aliquid esse unum, secundum quod est in uno genere; et esse multiplex, secundum quod refertur ad aliud genus. Sicut superficies continua est una, secundum quod consideratur in genere quantitatis, tamen est multiplex, secundum quod refertur ad genus coloris, si partim sit alba, et partim nigra. Et secundum hoc, nihil prohibet aliquem actum esse unum secundum quod refertur ad genus naturae, qui tamen non est unus secundum quod refertur ad genus moris, sicut et e converso, ut dictum est. Ambulatio enim continua est unus actus secundum genus naturae, potest tamen contingere quod sint plures secundum genus moris, si mutetur ambulantis voluntas, quae est principium actuum moralium. Si ergo accipiatur unus actus prout est in genere moris, impossibile est quod sit bonus et malus bonitate et malitia morali. Si tamen sit unus unitate naturae, et non unitate moris, potest esse bonus et malus.

Iª-IIae q. 20 a. 6 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod ille motus continuus qui procedit ex diversa intentione, licet sit unus unitate naturae, non est tamen unus unitate moris.

Iª-IIae q. 20 a. 6 ad 2

Ad secundum dicendum quod actio et passio pertinent ad genus moris, inquantum habent rationem voluntarii. Et ideo secundum quod diversa voluntate dicuntur voluntaria, secundum hoc sunt duo moraliter, et potest ex una parte inesse bonum, et ex alia malum.

Iª-IIae q. 20 a. 6 ad 3

Ad tertium dicendum quod actus servi, inquantum procedit ex voluntate servi, non est actus domini, sed solum inquantum procedit ex mandato domini. Unde sic non facit ipsum malum mala voluntas servi.

Übersetzung ausblenden
Summe der Theologie

Sechster Artikel. Der nämliche äußere Akt kann nicht gut und schlecht sein.

a) Das Gegenteil wird so erwiesen: I. Eine ununterbrochene Bewegung ist eine einige; wie Aristoteles (5 Phys.) sagt. Die eine einige fortgesetzte Bewegung zur Kirche aber z. B. kann gut im Anfange sein, wenn dabei an die Ehre Gottes gedacht wird; und schlecht am Ende, wenn man sie aus eitlem Ruhme macht. Also. II. „Thätigsein und den Erfolg des Thätigseins in sich aufnehmen ist eine einige Thätigkeit,“ (3 Phys.) sagt Aristoteles. Das Leiden Christi aber z. B. war gut und das Thätigsein der Juden dabei schlecht. Also eine einige Thätigkeit kann gut und schlecht sein. III. Der Knecht ist gleichsam das Werkzeug des Herrn und somit ist seine und des Herrn Thätigkeit eine einzige; wie die Thätigkeit des Künstlers und seines Werkzeuges. Das Thätigsein des Knechtes aber kann aus schlechtem Willen hervorgehen und das des Herrn aus gutem Willen. Also eine einige Thätigkeit ist gut und schlecht. Auf der anderen Seite können Gegensätze nicht in ein und demselben Subjekte sein. „Gut“ und „Schlecht“ aber sind Gegensätze.

b) Ich antworte, es könne etwas, insofern es in einer Seinsart sich findet, eines sein; und je nachdem es auf eine andere Seinsart bezogen wird, vielfach. So ist die Oberfläche als zusammenhängende eine einige gemäß der Seinsart der Quantität; ist sie aber halb schwarz halb weiß, so ist sie etwas Vielfaches in der Seinsart der Farbe. Danach kann ganz wohl die Thätigkeit eine einige sein, bezogen auf die Seinsart der Natur; und eine vielfache, bezogen auf das Moralische; und umgekehrt. Der nämliche Spaziergang z. B. ist ein einiger innerhalb des natürlichen Seins betrachtet; und er ist ein vielfacher in der Seinsart des Moralischen, wenn der Wille und die Absicht des Wandelnden sich ändert. Ist also ein einiger Akt vorhanden im Bereiche des Moralischen, so kann er nicht gut und schlecht sein; ist derselbe ein einiger nach der Seinsart der Natur, so kann er gut und schlecht sein.

c) I. Damit ist auf I. geantwortet. II. Leiden und Einwirken gehören zum Moralischen, soweit der freie Wille, also die Absicht in Betracht kommt. Sind also die Absichten verschieden, so kann von einer Seite her das Gute bestehen und von der anderen das Schlechte. III. Insoweit die Thätigkeit des Knechtes vom Willen desselben ausgeht, ist es keine Thätigkeit des Herrn; und somit macht sie der schlechte Wille des Knechtes nicht zu einer schlechten für den Herrn, wenn dieser guten Willen hat.

  Drucken   Fehler melden
  • Text anzeigen
  • Bibliographische Angabe
  • Scans dieser Version
Editionen dieses Werks
Summa theologiae
Übersetzungen dieses Werks
Summe der Theologie

Inhaltsangabe

Theologische Fakultät, Patristik und Geschichte der alten Kirche
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Impressum
Datenschutzerklärung