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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Schwermut ist eine Wirkung der Trauer.

a) Dagegen scheint zu sein: I. Paulus (2. Kor. 7.), der da sagt: „Denn siehe, dies selbst daß ihr nach Gott traurig seid, wie viel Sorge hat das in euch gewirkt, wie viel Abwehr, wie viel Unwillen.“ Also scheint der Schmerz vielmehr aufzurichten. II. Die Trauer steht entgegen dem Ergötzen. Die Wirkung des Ergötzens aber ist Erweiterung. Also ist die Wirkung der Trauer vielmehr Engherzigkeit und nicht Schwermütigkeit. III. Paulus sagt (2. Kor. 2.): „Damit nicht etwa von größerer Trübsal verzehrt werde, wer derartig ist.“ Was aber schwerer wird, das wird nicht verzehrt. Auf der anderen Seite steht die Autorität vom Damascenus (2. de orth. fide 13.) und Nyssenus (de nat. hom. 19.)

b) Ich antworte, es werden den Leidenschaften der Seele manchmal Wirkungen beigelegt gemäß der Ähnlichkeit mit körperlichen Dingen; weil eben die Bewegungen des sinnlichen Begehrens ähnlich sind den rein natürllichen Bewegungen; — und so wird der Liebe zugeteilt das Glühen, der Ergötzung das Erweitern, der Trauer das Schwermachen. Denn man sagt vom Menschen, er sei beschwert; wenn er durch eine Last in der ihm eigenen Bewegung gehindert wird. Die Trauer nun wird verursacht von einem gegenwärtigen Übel; und ein solches beschwert die Seele aus diesem Grunde selber weil es hindert, daß die Seele das ge-lwollte Gut genieße. Ist nun die Macht des betrübenden Übels nicht so groß, daß nicht alle Hoffnung ausgeschlossen wird, ihm zu entgehen, so bleibt, insofern manin der Gegenwart nicht das Gewollte genießt, doch immer eine Bewegung zum Abweisen des Schädlichen hin. Wächst aber bis zu dem Maße die Gewalt des Übels, daß keinerlei Hoffnung bleibt, ihm zu entgehen; dann wird vollständig die innere Bewegung der Seele gehindert, so daß sie weder dahin noch dorthin sich zu wenden vermag. Und manchmal wird auch die äußere Bewegung gehindert, so daß der Mensch abgestumpft in sich bleibt.

c) I. Dieses Aufrichten kommt von der Trauer „gemäß Gott“, weil damit die Hoffnung verbunden ist des Nachlasses der Sünde. II. „Beengung“ und „Beschwerung“ kommt bei der Thätigkeit des sinnlichen Begehrens auf dasselbe hinaus. Denn dadurch daß der Geist beschwert wird, damit er nicht frei zum Äußeren sich wenden kann, wird er zu sich selbst zurückgezogen wie gleichsam in sich selbst beengt. III. Die Trauer verzehrt den Menschen, wenn sie den Geist so anfüllt, daß keine Hoffnung, das Übel zu vermeiden, übrig bleibt; und so ist es dasselbe wie das Beschweren. Denn in solchen figürlichen Ausdrücken können zwei nach ihrer natürlichen Bedeutung sich widersprechen, die doch nach einer Eigentümlichkeit, der gemäß sie im figürlichen Sinne gebraucht werden, auf dasselbe hinauskommen.

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Summa theologiae

Articulus 2

Iª-IIae q. 37 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod aggravatio animi non sit effectus tristitiae. Dicit enim apostolus, II ad Cor. VII, ecce hoc ipsum, contristari vos secundum Deum, quantam in vobis operatur sollicitudinem, sed defensionem, sed indignationem, et cetera. Sed sollicitudo et indignatio ad quandam erectionem animi pertinent, quae aggravationi opponitur. Non ergo aggravatio est effectus tristitiae.

Iª-IIae q. 37 a. 2 arg. 2

Praeterea, tristitia delectationi opponitur. Sed effectus delectationis est dilatatio, cui non opponitur aggravatio, sed constrictio. Ergo effectus tristitiae non debet poni aggravatio.

Iª-IIae q. 37 a. 2 arg. 3

Praeterea, ad tristitiam pertinet absorbere, ut patet per illud quod apostolus dicit, II ad Cor. II, ne forte abundantiori tristitia absorbeatur qui est eiusmodi. Sed quod aggravatur, non absorbetur, quinimmo sub aliquo ponderoso deprimitur; quod autem absorbetur, intra absorbens includitur. Ergo aggravatio non debet poni effectus tristitiae.

Iª-IIae q. 37 a. 2 s. c.

Sed contra est quod Gregorius Nyssenus et Damascenus ponunt tristitiam aggravantem.

Iª-IIae q. 37 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod effectus passionum animae quandoque metaphorice nominantur, secundum similitudinem sensibilium corporum, eo quod motus appetitus animalis sunt similes inclinationibus appetitus naturalis. Et per hunc modum fervor attribuitur amori, dilatatio delectationi, et aggravatio tristitiae. Dicitur enim homo aggravari, ex eo quod aliquo pondere impeditur a proprio motu. Manifestum est autem ex praedictis quod tristitia contingit ex aliquo malo praesenti. Quod quidem, ex hoc ipso quod repugnat motui voluntatis, aggravat animum, inquantum impedit ipsum ne fruatur eo quod vult. Et si quidem non sit tanta vis mali contristantis ut auferat spem evadendi, licet animus aggravetur quantum ad hoc, quod in praesenti non potitur eo quod vult; remanet tamen motus ad repellendum nocivum contristans. Si vero superexcrescat vis mali intantum ut spem evasionis excludat, tunc simpliciter impeditur etiam interior motus animi angustiati, ut neque hac neque illac divertere valeat. Et quandoque etiam impeditur exterior motus corporis, ita quod remaneat homo stupidus in seipso.

Iª-IIae q. 37 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod illa erectio animi provenit ex tristitia quae est secundum Deum, propter spem adiunctam de remissione peccati.

Iª-IIae q. 37 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod, quantum ad motum appetitivum pertinet, ad idem refertur constrictio et aggravatio. Ex hoc enim quod aggravatur animus, ut ad exteriora libere progredi non possit, ad seipsum retrahitur, quasi in seipso constrictus.

Iª-IIae q. 37 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod tristitia absorbere hominem dicitur, quando sic totaliter vis contristantis mali afficit animam, ut omnem spem evasionis excludat. Et sic etiam eodem modo aggravat et absorbet. Quaedam enim se consequuntur in his quae metaphorice dicuntur, quae sibi repugnare videntur, si secundum proprietatem accipiantur.

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