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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Dritter Artikel. Die Furcht macht, daß man zittert.

a) Das Gegenteil scheint wahr. Denn: I. Das Zittern kommt von der Kälte. Die Furcht ist aber nicht Ursache von Kälte, sondern vielmehr von austrocknender Wärme; was dadurch bezeugt wird, daß die Fürchtenden Durst haben; zumal bei großer Furcht, wie z. B. bei denen, die zum Tode geführt werden. Also verursacht die Furcht kein Zittern. II. Das Ausfließen des Überflüssigen kommt von der Wärme; so daß die entsprechenden Medizinen, die dies hervorrufen, zum größten Teile Wärme enthalten. Solches Ausfließen aber kommt oft von der Furcht. Also macht diese vielmehr Wärme und kein Zittern. III. Bei der Furcht zieht sich die Wärme von den äußeren Teilen in das Innere zurück. Sollte also der Mensch infolge der Furcht zittern, so scheint, er müßte dann an allen äußeren Gliedern zittern; was nicht der Fall zu sein scheint. Auf der anderen Seite sagt Cicero (4 Tuscul.): „Der Furcht folgt Zittern, Blässe, Zähneknirschen“.

b) Ich antworte; bei der Furcht vollzieht sich ein gewisses Zusammenziehen der Wärme von außen nach innen; und danach bleiben die äußeren Glieder kalt, so daß Zittern folgt, verursacht durch die Abschwächung der Lebenskraft, welche die Glieder zusammenhält. Zu derartiger Abschwächung aber trägt im höchsten Grade bei der Mangel an Wärme, welche das Werkzeug ist, wodurch die Seele in Bewegung setzt.

c) I. Da die Wärme von den äußeren Gliedern her nach innen zusammengezogen wird, so wird die innere Wärme vermehrt und zumal die nach unten hin um die Nährorgane herum. Und demgemäß, da das Feuchte verzehrt wird, folgt Durst, und manchmal die Auflösung des im Unterleibe Enthaltenen und Ausfließen des Urins und manchmal des Samens; odersolches Ausfließen geschieht infolge des Sich-Zusammenziehens des Unterleibes u. dgl., wie Aristoteles sagt. (de problem. sect. 27.) Damit ist geantwortet auf II. III. Weil bei der Furcht die Wärme das Herz verläßt und nach unten geht, deshalb zittert den Fürchtenden am meisten das Herz und die Glieder, welche direkte Verbindung haben mit der Brust, wo das Herz ist. Deshalb zittern die Fürchtenden im höchsten Grade mit der Stimme wegen der größeren Nähe der betreffenden Arterie am Herzen; es zittert auch die Unterlippe und der ganze untere Kinnbacken wegen der Verbindung mit dem Herzen; es folgt ebenso Zähneknirschen; die Hände und die Arme beben; oder auch aus dem Grunde, weil dergleichen Glieder beweglicher sind, wie ja auch die Kniee beben nach Isai. 35, 3.: „Machet stark die bebenden Hände und kräftiget die zitternden Kniee.“

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Summa theologiae

Articulus 3

Iª-IIae q. 44 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod tremor non sit effectus timoris. Tremor enim ex frigore accidit, videmus enim infrigidatos tremere. Timor autem non videtur causare frigus, sed magis calorem desiccantem, cuius signum est quod timentes sitiunt, et praecipue in maximis timoribus, sicut patet in illis qui ad mortem ducuntur. Ergo timor non causat tremorem.

Iª-IIae q. 44 a. 3 arg. 2

Praeterea, emissio superfluitatum ex calore accidit, unde, ut plurimum, medicinae laxativae sunt calidae. Sed huiusmodi emissiones superfluitatum ex timore frequenter contingunt. Ergo timor videtur causare calorem. Et sic non causat tremorem.

Iª-IIae q. 44 a. 3 arg. 3

Praeterea, in timore calor ab exterioribus ad interiora revocatur. Si igitur propter huiusmodi revocationem caloris, in exterioribus homo tremit; videtur quod similiter in omnibus exterioribus membris deberet causari tremor ex timore. Hoc autem non videtur. Non ergo tremor corporis est effectus timoris.

Iª-IIae q. 44 a. 3 s. c.

Sed contra est quod Tullius dicit, in IV de Tusculanis quaest., quod terrorem sequitur tremor, et pallor, et dentium crepitus.

Iª-IIae q. 44 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, in timore fit quaedam contractio ab exterioribus ad interiora, et ideo exteriora frigida remanent. Et propter hoc in eis accidit tremor, qui causatur ex debilitate virtutis continentis membra, ad huiusmodi autem debilitatem maxime facit defectus caloris, qui est instrumentum quo anima movet, ut dicitur in II de anima.

Iª-IIae q. 44 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod, calore ab exterioribus ad interiora revocato, multiplicatur calor interius, et maxime versus inferiora, idest circa nutritivam. Et ideo, consumpto humido, consequitur sitis, et etiam interdum solutio ventris, et urinae emissio, et quandoque etiam seminis. Vel huiusmodi emissio superfluitatum accidit propter contractionem ventris et testiculorum, ut philosophus dicit, in libro de problematibus.

Iª-IIae q. 44 a. 3 ad 2

Unde patet solutio ad secundum.

Iª-IIae q. 44 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod, quia in timore calor deserit cor, a superioribus ad inferiora tendens, ideo timentibus maxime tremit cor, et membra quae habent aliquam connexionem ad pectus, ubi est cor. Unde timentes maxime tremunt in voce, propter vicinitatem vocalis arteriae ad cor. Tremit etiam labium inferius, et tota inferior mandibula, propter continuationem ad cor, unde et crepitus dentium sequitur. Et eadem ratione brachia et manus tremunt. Vel etiam quia huiusmodi membra sunt magis mobilia. Propter quod et genua tremunt timentibus; secundum illud Isaiae XXXV, confortate manus dissolutas, et genua trementia roborate.

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