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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Vierter Artikel. wie die Furcht das Thätigsein hindert.

a) Sie scheint ein Hindernis für die Thätigkeit zu sein. Denn: I. Das menschliche Wirken hängt von der Vernunft ab. Die Furcht aber verwirrt die Vernunft. II. Wer etwas mit Furcht thut, wird leicht schwach im Wirken; wie jemand, der auf einem in der Höhe befindlichen Balken einherschreitet, leicht fällt; während, wenn der Balken auf der Erde liegt, er mit Sicherheit darauf geht, ohne Furcht zu fallen. III. Die Lässigkeit, also ein offenbares Hindernis der Thätigkeit, ist eine Gattung von Furcht. Auf der anderen Seite fagt der Apostel (Phil. 2.): „Mit Furcht und Zittern wirket euer Heil;“ was sicherlich ausschließt, daß die Furcht das gute Wirken stört.

b) Ich antworte; das äußere Werk des Menschen gehe von der Seele aus als von der erstbestimmenden und bewegenden Kraft im Menschen; von den äußeren Gliedern aber wie von Werkzeugen. Es kann nun ein Werk gehindert werden 1. von seiten der mangelhaften Werkzeuge; und so hindert die Furcht immer die Thätigkeit nach außen hin wegen des Mangels an Wärme, der eine Folge der Wärme ist; — 2. von seiten der Seele. Und da ist zu unterscheiden. Ist die Furcht gering, so befördert sie das Wirken wegen der sie begleitenden Sorge und macht so, daß man aufmerksamer beratschlagt und thätig ist. Ist die Furcht so groß, daß sie bedeutend die Vernunft verwirrt, so hindert sie von seiten der Seele das Wirken. Von einer solchen Furcht spricht der Apostel nicht.

c) I. Damit ist der erste Einwurf beantwortet. II. Wer auf einem in der Höhe liegenden Balken geht, leidet Verwirrung in der Einbildungskraft; denn er fürchtet den eingebildeten Fall. III. Jeder, welcher Furcht hat, flieht vor dem Gegenstande der Furcht. Da also der Träge das Thätigsein fürchtet, weil es Mühe kostet, flieht er die Thätigkeit selber. Die Furcht aber in anderen Dingen fördert das Wirken, wodurch sie dem entflieht, was sie fürchtet.

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 4

Iª-IIae q. 44 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod timor impediat operationem. Operatio enim maxime impeditur ex perturbatione rationis, quae dirigit in opere. Sed timor perturbat rationem, ut dictum est. Ergo timor impedit operationem.

Iª-IIae q. 44 a. 4 arg. 2

Praeterea, illi qui faciunt aliquid cum timore, facilius in operando deficiunt, sicut si aliquis incedat super trabem in alto positam, propter timorem de facili cadit; non autem caderet, si incederet super eandem trabem in imo positam, propter defectum timoris. Ergo timor impedit operationem.

Iª-IIae q. 44 a. 4 arg. 3

Praeterea, pigritia, sive segnities, est quaedam species timoris. Sed pigritia impedit operationem. Ergo et timor.

Iª-IIae q. 44 a. 4 s. c.

Sed contra est quod apostolus dicit, ad Philipp. II, cum metu et tremore vestram salutem operamini, quod non diceret, si timor bonam operationem impediret. Timor ergo non impedit bonam operationem.

Iª-IIae q. 44 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod operatio hominis exterior causatur quidem ab anima sicut a primo movente, sed a membris corporeis sicut ab instrumentis. Contingit autem operationem impediri et propter defectum instrumenti, et propter defectum principalis moventis. Ex parte igitur instrumentorum corporalium, timor, quantum est de se, semper natus est impedire exteriorem operationem, propter defectum caloris qui ex timore accidit in exterioribus membris. Sed ex parte animae, si sit timor moderatus, non multum rationem perturbans; confert ad bene operandum, inquantum causat quandam sollicitudinem, et facit hominem attentius consiliari et operari. Si vero timor tantum increscat quod rationem perturbet, impedit operationem etiam ex parte animae. Sed de tali timore apostolus non loquitur.

Iª-IIae q. 44 a. 4 ad 1

Et per haec patet responsio ad primum.

Iª-IIae q. 44 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod illi qui cadunt de trabe in alto posita, patiuntur perturbationem imaginationis, propter timorem casus imaginati.

Iª-IIae q. 44 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod omnis timens refugit id quod timet, et ideo, cum pigritia sit timor de ipsa operatione, inquantum est laboriosa, impedit operationem, quia retrahit voluntatem ab ipsa. Sed timor qui est de aliis rebus, intantum adiuvat operationem, inquantum inclinat voluntatem ad operandum ea per quae homo effugit id quod timet.

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