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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Die Eigenliebe ist das Princip aller Sünde.
a) Die Liebe zu sich selbst oder die Eigenliebe scheint nicht das Princip aller Sünde zu sein. Denn: I. Die Liebe zu sich selbst ist an sich reine Pflicht nach dem Levit. 19., gemäß dem einem jeden vorgeschrieben wird, den Nächsten zu lieben wie sich selbst. Also ist sie kein Grund zur Sünde. II. Die Glosse (aus Aug. de spir. et litt. 4.) zu Röm. 7, 8. sagt: „Das Gesetz ist gut; denn während es die Begierlichkeit verbietet, stellt es sich allem Übel entgegen.“ Die Liebe aber ist eine andere Leidenschaft wie die Begierlichkeit. III. Augustin schreibt zu Ps. 79. (incensa igni): „Alle Sünde ist aus der Liebe, insofern sie verkehrterweise entstammt; und aus der Furcht, insofern diese verkehrterweise demütigt.“ Nicht also allein die Liebe ist das Princip aller Sünde. IV. Zuweilen sündigt der Mensch auch aus ungeordneter Nächstenliebe. Also nicht allein die Liebe zu sich selbst ist Princip aller Sünde. Auf der anderen Seite sagt Augustin (14. de civ. Dei 28.): „Die Selbstliebe stellt die Stadt Babel her und führt sie hinauf bis zur Verachtung Gottes.“ Durch jede Sünde aber gehört der Mensch zur Stadt Babel. Also ist die Selbstliebe die Ursache aller Sünde.
b) Ich antworte; nach Kap. 75, Art. 1 ist die eigenst entsprechende und direkt wirkende Ursache der Sünde zu erwägen von der Zuwendung zu einem veränderlichen Gute aus; und nach dieser Richtung hin geht jede Thätigkeit in der Sünde aus vom ungeregelten Begehren nach einem zeitlichen Gute. Daß aber jemand ungeregelterweise ein zeitliches Gut erstrebt, das geht davon aus, daß er ungeregelterweise sich selbst liebt. Denn jemanden lieben heißt ihm Gutes wollen. Also ist es offenbar, daß die ungeregelte Selbstliebe die Ursache jeder Sünde ist.
c) I. Die geregelte Eigenliebe ist Pflicht und naturgemäß, wonach nämlich jeder das Gut für sich will, welches ihm zukommt. Hier aber handelt es sich um die ungeregelte Liebe zu sich selbst. II. Die Begierlichkeit stammt von der Liebe als von ihrer Ursache. III. Jeder liebt sowohl das Gute, was er sich wünscht; und sich slbst, dem er das Gute wünscht. Die Liebe also, insoweit sie sich auf das richtet, was gewünscht wird, wie z. B. auf Wein, Geld, kann als Ursache haben die Furcht, welche in der Flucht vor dem Übel besteht; denn jede Sünde kommt vom ungeregelten Begehren nach einem Gute oder von der ungeregelten Flucht vor einem Übel. Beides aber gründet sich auf die Selbstliebe; denn deshalb strebt der Mensch nach dem Guten und flieht vor dem Übel, weil er sich selbst liebt. IV. Der Freund ist ein anderes Selbst, nach 9 Ethic. 4. Also was man sündigt auf Grund der Liebe zum Freunde gründet wieder auf der falschen Selbstliebe.
Edition
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Summa theologiae
Articulus 4
Iª-IIae q. 77 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod amor sui non sit principium omnis peccati. Id enim quod est secundum se bonum et debitum, non est propria causa peccati. Sed amor sui est secundum se bonum et debitum, unde et praecipitur homini ut diligat proximum sicut seipsum, Levit. XIX. Ergo amor sui non potest esse propria causa peccati.
Iª-IIae q. 77 a. 4 arg. 2
Praeterea, apostolus dicit, Rom. VII, occasione accepta, peccatum per mandatum operatum est in me omnem concupiscentiam, ubi Glossa dicit quod bona est lex, quae, dum concupiscentiam prohibet, omne malum prohibet, quod dicitur propter hoc, quia concupiscentia est causa omnis peccati. Sed concupiscentia est alia passio ab amore, ut supra habitum est. Ergo amor sui non est causa omnis peccati.
Iª-IIae q. 77 a. 4 arg. 3
Praeterea, Augustinus, super illud Psalmi, incensa igni et suffossa, dicit quod omne peccatum est ex amore male inflammante, vel ex timore male humiliante. Non ergo solus amor sui est causa peccati.
Iª-IIae q. 77 a. 4 arg. 4
Praeterea, sicut homo quandoque peccat propter inordinatum sui amorem, ita etiam interdum peccat propter inordinatum amorem proximi. Ergo amor sui non est causa omnis peccati.
Iª-IIae q. 77 a. 4 s. c.
Sed contra est quod Augustinus dicit, XIV de Civ. Dei, quod amor sui usque ad contemptum Dei, facit civitatem Babylonis. Sed per quodlibet peccatum pertinet homo ad civitatem Babylonis. Ergo amor sui est causa omnis peccati.
Iª-IIae q. 77 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, propria et per se causa peccati accipienda est ex parte conversionis ad commutabile bonum; ex qua quidem parte omnis actus peccati procedit ex aliquo inordinato appetitu alicuius temporalis boni. Quod autem aliquis appetat inordinate aliquod temporale bonum, procedit ex hoc quod inordinate amat seipsum, hoc enim est amare aliquem, velle ei bonum. Unde manifestum est quod inordinatus amor sui est causa omnis peccati.
Iª-IIae q. 77 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod amor sui ordinatus est debitus et naturalis, ita scilicet quod velit sibi bonum quod congruit. Sed amor sui inordinatus, qui perducit ad contemptum Dei, ponitur esse causa peccati secundum Augustinum.
Iª-IIae q. 77 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod concupiscentia, qua aliquis appetit sibi bonum, reducitur ad amorem sui sicut ad causam, ut iam dictum est.
Iª-IIae q. 77 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod aliquis dicitur amare et illud bonum quod optat sibi, et se, cui bonum optat. Amor igitur secundum quod dicitur eius esse quod optatur, puta quod aliquis dicitur amare vinum vel pecuniam, recipit pro causa timorem, qui pertinet ad fugam mali. Omne enim peccatum provenit vel ex inordinato appetitu alicuius boni, vel ex inordinata fuga alicuius mali. Sed utrumque horum reducitur ad amorem sui. Propter hoc enim homo vel appetit bona vel fugit mala, quia amat seipsum.
Iª-IIae q. 77 a. 4 ad 4
Ad quartum dicendum quod amicus est quasi alter ipse. Et ideo quod peccatur propter amorem amici, videtur propter amorem sui peccari.