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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Erster Artikel. Nicht unmittelbar oder direkt ist der Teufel für den Menschen Ursache zur Sünde.

a) Es scheint dies jedoch. Denn: I. Die Sünde besteht unmittelbar im Affekt, in der Hinneigung. Augustin aber sagt (4. de Trin. 12.): „Der Teufel flößt seiner Gesellschaft boshafte Hinneigungen ein;“ — und Beda (act. 5, Anania, cur.): „Der Teufel zieht die Seele hin zur Bosheit;“ — ebenso schreibt Isidorus (2. de summo bono 41.): „Der Teufel füllt an die Herzen der Menschen mit geheimen Begierden.“ Also ist direkt und unmittelbar der Teufel Ursache der Sünde. II. Hieronymus erklärt (2. cont. Jovinian cap. 2.): „Wie Gott das Oute vollendet, so der Teufel das Böse. “Gott aber vollendet direkt und unmittelbar das Gute; also ebenso das Böse. III. Aristoteles lehrt (Ehtic. Eudem. 7, 18.): „Es muß ein Princip von außen her für die menschliche Beratung vorhanden sein.“ Die menschliche Beratung aber wird nicht allein gepflogen rücksichtlich des Guten, sondern auch rücksichtlich des Bösen. Wie also Gott direkt hinbewegt zum Guten in der Beratung, so der Teufel ebenfalls direkt zum Bösen. Auf der anderen Seite beweist Augustin (1. de lib. arb. 11.), daß „durch nichts Anderes die menschliche Vernunft Sklavin der Begierde wird wie durch sich selbst, d. h. durch den eigenen Willen.“ Der Mensch aber wird Sklave der Begierde durch die Sünde. Also direkte Ursache der Sünde kann nicht der Teufel sein, sondern einzig und allein der eigene Wille.

b) Ich antworte, die Sünde sei eine gewisse Thätigkeit. In jener Weise also ist jemand direkt Ursache der Sünde, in welcher jemand direkt Ursache einer Thätigkeit ist. Dies aber nun geschieht nicht anders, als wenn das dem thätigen Wesen eigene Princip jener Thätigkeit zum Handeln bestimmt und bewegt. Das eigene Princip der sündigen Thätigkeit aber ist der Wille; denn jede Sünde ist freiwillig. Also nur jenes Wesen kann direkt Ursache der Sünde sein, welches den Willen bestimmen und bewegen kann zum Handeln. Der Wille kann nun von zwei Seiten her bestimmt und in Thätigkeit gesetzt werden: 1. vom Gegen stände her, wie man danach sagt, daß das begehrbare Gut, soweit es erfaßt ist, den Willen bewegt zum Wollen; — 2. von Jenem her, was innerlich, im Innern des Willens, hinneigt den Willen zum Wollen; dies letztere kann nur der Wille selbst sein oder Gott. Gott kann nun nicht die Sünde verursachen. Also kann von dieser Seite her nur der Wille direkt Ursache der Sünde sein. Von seiten des Gegenstandes aber her kann etwas den Willen bewegen oder bestimmen in dreifacher Weise: 1. der Gegenstand selber, der vorliegt; wie die Speise bewegt das Verlangen des Menschen nach Nahrung; — 2. jener, der den Gegenstand vorlegt oder darbietet; — 3. jener, der dazu überredet, daß der betreffende Gegenstand den Charakter des Guten habe; denn auch ein solcher legt einigermaßen den Gegenstand vor, da dieser ein von der Vernunft aufgefaßtes Gut sein muß, sei es ein wahres sei es ein scheinbares. In der ersten Weise nun bewegen den Willen die außen erscheinenden, sinnlich wahrnehmbaren Gegenstände. In der zweiten und dritten Weise kann ein Mensch oder auch der Teufel anregen zum Sündigen entweder darbietend etwas für den Sinn Begehrbares oder überredend die Vernunft. Da jedoch der Wille nicht mit Notwendigkeit vom Gegenstande, außer vom letzten Endzwecke her in Thätigkeit gesetzt wird, so kann keines von diesen dreien direkt oder ausreichend die Sünde verursachen. Also kann der Teufel bloß in der Weise des darbietenden oder des überredenden Urache der Sünde sein.

c) I. Alle diese Stellen sind im letztgenannten Sinne zu verstehen. II. Der Teufel ist in gewisser Weise Ursache unserer Sünden; und Gott ist in gennsser Weise Ursache unserer guten Werke. Aber die Weise, wie jeder es ist, die ist unterschieden. Gott nämlich verursacht den guten Akt, indem Er als erste Ursache im Innern des Willens den Willen bestimmt und bewegt; der Teufel, indem er von außen, von der Vernunft und dem Gegenstande her, den Willen bewegt. III. Gott ist das allumfassende Princip jeder inneren menschlichen Thätigkeit. Daß aber der Wille im einzelnen Falle zu einem schlechten Rate bestimmt werde; das ist direkt und unmittelbar vom menschlichen Willen; — in der Weise des vorlegenden und überredenden kann es auch vom Teufel sein.

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 1

Iª-IIae q. 80 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod Diabolus sit homini directe causa peccandi. Peccatum enim directe in affectu consistit. Sed Augustinus dicit, IV de Trin., quod Diabolus suae societati malignos affectus inspirat. Et Beda, super Act., dicit quod Diabolus animam in affectum malitiae trahit. Et Isidorus dicit, in libro de summo bono, quod Diabolus corda hominum occultis cupiditatibus replet. Ergo Diabolus directe est causa peccati.

Iª-IIae q. 80 a. 1 arg. 2

Praeterea, Hieronymus dicit quod sicut Deus est perfector boni, ita Diabolus est perfector mali. Sed Deus est directe causa bonorum nostrorum. Ergo Diabolus est directe causa peccatorum nostrorum.

Iª-IIae q. 80 a. 1 arg. 3

Praeterea, philosophus probat, in quodam cap. Ethicae Eudemicae, quod oportet esse quoddam principium extrinsecum humani consilii. Consilium autem humanum non solum est de bonis, sed etiam de malis. Ergo sicut Deus movet ad consilium bonum, et per hoc directe est causa boni; ita Diabolus movet hominem ad consilium malum, et per hoc sequitur quod Diabolus directe sit causa peccati.

Iª-IIae q. 80 a. 1 s. c.

Sed contra est quod Augustinus probat, in I et III de Lib. Arb., quod nulla alia re fit mens hominis serva libidinis, nisi propria voluntate. Sed homo non fit servus libidinis nisi per peccatum. Ergo causa peccati non potest esse Diabolus, sed sola propria voluntas.

Iª-IIae q. 80 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod peccatum actus quidam est. Unde hoc modo potest esse aliquid directe causa peccati, per quem modum aliquis directe est causa alicuius actus. Quod quidem non contingit nisi per hoc quod proprium principium illius actus movet ad agendum. Proprium autem principium actus peccati est voluntas, quia omne peccatum est voluntarium. Unde nihil potest directe esse causa peccati, nisi quod potest movere voluntatem ad agendum. Voluntas autem, sicut supra dictum est, a duobus moveri potest, uno modo, ab obiecto, sicut dicitur quod appetibile apprehensum movet appetitum; alio modo, ab eo quod interius inclinat voluntatem ad volendum. Hoc autem non est nisi vel ipsa voluntas, vel Deus, ut supra ostensum est. Deus autem non potest esse causa peccati, ut dictum est. Relinquitur ergo quod ex hac parte sola voluntas hominis sit directe causa peccati eius. Ex parte autem obiecti, potest intelligi quod aliquid moveat voluntatem tripliciter. Uno modo, ipsum obiectum propositum, sicut dicimus quod cibus excitat desiderium hominis ad comedendum. Alio modo, ille qui proponit vel offert huiusmodi obiectum. Tertio modo, ille qui persuadet obiectum propositum habere rationem boni, quia et hic aliqualiter proponit proprium obiectum voluntati, quod est rationis bonum verum vel apparens. Primo igitur modo, res sensibiles exterius apparentes movent voluntatem hominis ad peccandum, secundo autem et tertio modo, vel Diabolus, vel etiam homo, potest incitare ad peccandum, vel offerendo aliquid appetibile sensui, vel persuadendo rationi. Sed nullo istorum trium modorum potest aliquid esse directa causa peccati, quia voluntas non ex necessitate movetur ab aliquo obiecto nisi ab ultimo fine, ut supra dictum est; unde non est sufficiens causa peccati neque res exterius oblata, neque ille qui eam proponit, neque ille qui persuadet. Unde sequitur quod Diabolus non sit causa peccati directe et sufficienter; sed solum per modum persuadentis, vel proponentis appetibile.

Iª-IIae q. 80 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod omnes illae auctoritates, et si quae similes inveniantur, sunt referendae ad hoc quod Diabolus suggerendo, vel aliqua appetibilia proponendo, inducit in affectum peccati.

Iª-IIae q. 80 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod similitudo illa est attendenda quantum ad hoc, quod Diabolus quodammodo est causa peccatorum nostrorum, sicut Deus est aliquo modo causa bonorum nostrorum. Non tamen attenditur quantum ad modum causandi, nam Deus causat bona interius movendo voluntatem, quod Diabolo convenire non potest.

Iª-IIae q. 80 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod Deus est universale principium omnis interioris motus humani, sed quod determinetur ad malum consilium voluntas humana, hoc directe quidem est ex voluntate humana; et a Diabolo per modum persuadentis, vel appetibilia proponentis.

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