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Summe der Theologie
Erster Artikel. Die Ceremonialvorschriften haben eine Ursache.
a) Dies scheint nicht. Denn: I. Zu Ephes. 2. (legem mandator.) sagt die Glosse: „D. h. entleerend das Alte Gesetz mit Rücksicht auf sinnliche Gebräuche durch Dekrete, d. h. durch evangelische Vorschriften, die von der Vernunft herkommen.“ Also waren die betreffenden Vorschriften des Alten Gesetzes ohne hinreichenden vernünftigen Grund. II. Das Alte Gesetz folgte dem Gesetze der Natur nach. In diesem Gesetze aber gab es eine Vorschrift, welche diesen Grund allein hatte, daß des Menschen Gehorsam erprobt würde (nach Augustin 8. sup. Gen. ad litt. 6 et 13.), nämlich das Verbot der Frucht. Also mußten auch im Alten Gesetze Vorschriften deshalb sein, damit der Gehorsam erprobt würde; und die sonst keinen Grund hätten. III. Die Werke des Menschen heißen „moralische“, insoweit sie von der Vernunft ausgehen. Hatten also die Ceremonialvorschriften irgend einen Grund, so unterschieden sie sich nicht von den moralischen; denn von der Vernunft kommen ist dasselbe wie einen Grund haben. Auf der anderen Seite steht Ps. 18.: „Das Gebot des Herrn lichtvoll, erleuchtend die Augen.“ Die Ceremonialvorschriften aber sind Vorschriften Gottes. Also sind sie lichtvoll, d. h. sie haben einen vernünftigen Grund.
b) Ich antworte; da es Sache des Weisen ist, zu ordnen, das eine auf das andere zu beziehen (1 Metaph. 2.), so muß Alles, was von der göttlichen Weisheit ausgeht, in größter Ordnung von da herkommen. Dazu aber ist 1. erfordert, daß es zum gebührenden Zwecke hinbezogen sei, der im Bereiche des Thätigseins erstes Princip ist; denn was zufällig geschieht, außerhalb dessen nämlich, was man berücksichtigt, oder was nicht mit Ernst geschieht, sondern im Scherz, das nennen wir ordnungslos. Es ist 2. erfordert, daß das Zweckdienliche im gebührenden Verhältnisse stehe zum Zwecke oder demselben proportioniert sei; und daraus folgt, daß der maßgebende Grund für das Zweckdienliche dem Zwecke entnommen ist; wie der Grund dafür, daß die Säge so gestaltet ist und nicht anders, dem Sägen als ihrem Zwecke entnommen ist. Nun sind alle Vorschriften des Alten Gesetzes der göttlichen Weisheit entflossen, wie Deut. 4. es heißt: „Das ist euere Weisheit.“ Also sind sie alle hingeordnet zu einem Zwecke, von dem aus für sie vernünftige Gründe angegeben werden können.
c) I. Die „Gebräuche“ im Alten Gesetze können als ohne Grund bezeichnet werden, weil sie in ihrem materiellen Inhalte keinen Grund ihrem Wesen nach einschließen; z. B. daß das Kleid aus Wolle und Leinen gemacht werden sollte. Sie konnten jedoch einen Grund haben kraft der Beziehung zu etwas Anderem, weil dadurch nämlich etwas figürlich vorgebildet oder etwas ausgeschlossen wurde. Die Dekrete des Neuen Bundes aber, die zumal im Glauben an Gott und in der heiligen Liebe bestehen, sind bereits infolge der inneren Natur der betreffenden Thätigkeit vernunftgemäß. II. Das Verbot der Frucht im Paradiese ward allerdings nicht des halb gegeben, weil diese Frucht ihrer Natur nach schlecht gewesen wäre. Es hatte jedoch einen Grund kraft der Beziehung zu etwas Anderem, insoweit dadurch etwas vorgebildet wurde. Und so war es mit den Ceremonialvorschriften im Alten Gesetze. III. Die moralischen Gebote schließen in ihrer inneren Natur ihren Grund mit ein, unabhängig von anderen.
Edition
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Summa theologiae
Articulus 1
Iª-IIae q. 102 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod caeremonialia praecepta non habeant causam. Quia super illud Ephes. II, legem mandatorum decretis evacuans, dicit Glossa, idest, evacuans legem veterem quantum ad carnales observantias, decretis, idest praeceptis evangelicis, quae ex ratione sunt. Sed si observantiae veteris legis ex ratione erant, frustra evacuarentur per rationabilia decreta novae legis. Non ergo caeremoniales observantiae veteris legis habebant aliquam rationem.
Iª-IIae q. 102 a. 1 arg. 2
Praeterea, vetus lex successit legi naturae. Sed in lege naturae fuit aliquod praeceptum quod nullam rationem habebat nisi ut hominis obedientia probaretur; sicut Augustinus dicit, VIII super Gen. ad Litt., de prohibitione ligni vitae. Ergo etiam in veteri lege aliqua praecepta danda erant in quibus hominis obedientia probaretur, quae de se nullam rationem haberent.
Iª-IIae q. 102 a. 1 arg. 3
Praeterea, opera hominis dicuntur moralia secundum quod sunt a ratione. Si igitur caeremonialium praeceptorum sit aliqua ratio, non different a moralibus praeceptis. Videtur ergo quod caeremonialia praecepta non habeant aliquam causam, ratio enim praecepti ex aliqua causa sumitur.
Iª-IIae q. 102 a. 1 s. c.
Sed contra est quod dicitur in Psalmo XVIII, praeceptum domini lucidum, illuminans oculos. Sed caeremonialia sunt praecepta Dei. Ergo sunt lucida. Quod non esset nisi haberent rationabilem causam. Ergo praecepta caeremonialia habent rationabilem causam.
Iª-IIae q. 102 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod, cum sapientis sit ordinare, secundum philosophum, in I Metaphys., ea quae ex divina sapientia procedunt, oportet esse ordinata, ut apostolus dicit, ad Rom. XIII. Ad hoc autem quod aliqua sint ordinata, duo requiruntur. Primo quidem, quod aliqua ordinentur ad debitum finem, qui est principium totius ordinis in rebus agendis, ea enim quae casu eveniunt praeter intentionem finis, vel quae non serio fiunt sed ludo, dicimus esse inordinata. Secundo oportet quod id quod est ad finem, sit proportionatum fini. Et ex hoc sequitur quod ratio eorum quae sunt ad finem, sumitur ex fine, sicut ratio dispositionis serrae sumitur ex sectione, quae est finis eius, ut dicitur in II Physic. Manifestum est autem quod praecepta caeremonialia, sicut et omnia alia praecepta legis, sunt ex divina sapientia instituta, unde dicitur Deut. IV, haec est sapientia vestra et intellectus coram populis. Unde necesse est dicere quod praecepta caeremonialia sint ordinata ad aliquem finem, ex quo eorum rationabiles causae assignari possunt.
Iª-IIae q. 102 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod observantiae veteris legis possunt dici sine ratione quantum ad hoc, quod ipsa facta in sui natura rationem non habebant, puta quod vestis non conficeretur ex lana et lino. Poterant tamen habere rationem ex ordine ad aliud, inquantum scilicet vel aliquid per hoc figurabatur, vel aliquid excludebatur. Sed decreta novae legis, quae praecipue consistunt in fide et dilectione Dei, ex ipsa natura actus rationabilia sunt.
Iª-IIae q. 102 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod prohibitio ligni scientiae boni et mali non fuit propter hoc quod illud lignum esset naturaliter malum, sed tamen ipsa prohibitio habuit aliquam rationem ex ordine ad aliud, inquantum scilicet per hoc aliquid figurabatur. Et sic etiam caeremonialia praecepta veteris legis habent rationem in ordine ad aliud.
Iª-IIae q. 102 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod praecepta moralia secundum suam naturam habent rationabiles causas, sicut, non occides, non furtum facies. Sed praecepta caeremonialia habent rationabiles causas ex ordine ad aliud, ut dictum est.