Traduction
Masquer
Summe der Theologie
Zweiter Artikel. Die Vorschriften des Alten Gesetzes bezüglich der Ceremonien haben auch einen Wortgrund, nicht bloß einen figürlichen.
a) Sie schließen ihrem Wortsinne nach einen Grund aus. Denn: I. Unter den hauptsächlichen Ceremonialvorschriften war die Beschneidung und das Osterlamm. Von der ersten aber ist gesagt (Gen. 7.): „Ihr sollt beschneiden das Fleisch euerer Vorhaut; auf daß dies sei das Zeichen des Bundes zwischen mir und euch;“ und vom Osterlamme (Exod. 13.): „Wie ein Zeichen wird es sein in deiner Hand und wie ein Denkmal vor deinen Augen.“ Also war da nicht der Wortsinn maßgebend. II. Die Wirkung steht im Verhältnisse zu ihrer Ursache. Alle Ceremonialvorschriften aber sind figürliche. Also haben sie auch nur einen figürlichen Grund. III. Was an und für sich, seiner Natur nach, gleichgültig dafür ist, ob es so oder so sich gestalte, das hat offenbar von sich aus keinen bestimmenden Grund; also keinen Grund, der aus dem Worte selber sich ergebe. So aber sind viele Ceremonialvorschriften; wie z. B. die Zahl der Opfertiere und ähnliche Umstände. Also ist da kein Wortgrund. Auf der anderen Seite waren die Ceremonialvorschriften im selben Sinne figürlich wie die geschichtlichen Thatsachen des Alten Bundes, nach 1. Kor. 10.: „Alles war bei ihnen als figürlich zu betrachten.“ In diesen geschichtlichen Thatsachen aber findet sich außer dem mystischen oder figürlichen Sinne auch ein Wortsinn. Also ist dies auch bei den Ceremonialvorschriften der Fall.
b) Ich antworte, der Grund des Zweckdienlichen wird vom Zwecke hergenommen. Der Zweck aber der Ceremonialvorschriften ist: 1. der Kult Gottes für jene Zeit; und 2. Christum vorzubilden. So berücksichtigten auch die Worte der Propheten so die Gegenwart, daß sie zugleich die Figur enthielten für das Zukünftige, nach Hieronymus (sup. Osee c. 1. abiit et accipit). Erstens also müssen die Gründe für die Ceremonialvorschriften entnommen werden den Bedürfnissen des göttlichen Kult, wie er damals zu beobachten war. Und diese Gründe bilden den Wortgrund, sei es daß diese Vorschriften dazu dienten, den Götzendienst zu vermeiden oder die göttlichen Wohlthaten in Erinnerung zu bringen oder die Allmacht und Majestät Gottes vorzustellen oder um die Verfassung der Seele zu bezeichnen, die damals für den göttlichen Kult erforderlich war. Ferner sind die Gründe herzunehmen aus der Beziehung der Ceremonialgebote auf Christum; und so haben sie figürliche Gründe, sei es daß sie auf Christum selbst und die Kirche sich beziehen — das sind die allegorischen; sei es daß sie Beziehung haben auf die Sitten des christlichen Volkes — das sind die moralischen; sei es daß sie auf die ewige Herrlichkeit zeigen, zu der wir durch Christum gelangen — das sind die anagogischen Gründe.
c) I. Der Sinn einer an sich metaphorischen Redeweise in der Schrift ist der wörtliche; denn deshalb sind die Worte da, damit sie dieses bezeichnen; sowie in der Redeweise: „Der Fels aber war Christus“, der Fels nach dem Wortsinne Christus ist und nicht ein natürlicher Felsen, der nur figürlich auf Christum zeigte. So nun sind auch die Bezeichnungen jener Ceremonialgesetze, die zur Erinnerung an die Wohlthaten Gottes eingerichtet worden oder zu etwas Ähnlichem, der Ursache wie sie in den Worten liegt entsprechend. Daß also das Osterfest gefeiert wird als Zeichen der Befreiung aus Ägypten; und daß die Beschneidung ein Zeichen des Bundes ist zwischen Gott und Abraham; das gehört zum Wortgrunde. II. Auch behufs der Verehrung Gottes zur damaligen Zeit sind die Ceremonialvorschriften gegeben; nicht nur, um Christum vorzubilden. III. Wie die menschlichen Gesetze (Kap. 96, Art. 3) nur im allgemeinen einen Grund haben, nicht aber für alle Einzelbestimmungen, die der Willkür ihrer Urheber entstammen; so haben auch viele Einzelbestimmungen in den Ceremonien des Alten Gesetzes nur einen figürlichen Grund; allgemein genommen aber haben sie einen Wortgrund.
Edition
Masquer
Summa theologiae
Articulus 2
Iª-IIae q. 102 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod praecepta caeremonialia non habeant causam litteralem, sed figuralem tantum. Inter praecepta enim caeremonialia praecipua erant circumcisio, et immolatio agni paschalis. Sed utrumque istorum non habebat nisi causam figuralem, quia utrumque istorum datum est in signum. Dicitur enim Gen. XVII, circumcidetis carnem praeputii vestri, ut sit in signum foederis inter me et vos. Et de celebratione phase dicitur Exod. XIII, erit quasi signum in manu tua, et quasi monumentum ante oculos tuos. Ergo multo magis alia caeremonialia non habent nisi causam figuralem.
Iª-IIae q. 102 a. 2 arg. 2
Praeterea, effectus proportionatur suae causae. Sed omnia caeremonialia sunt figuralia, ut supra dictum est. Ergo non habent nisi causam figuralem.
Iª-IIae q. 102 a. 2 arg. 3
Praeterea, illud quod de se est indifferens utrum sic vel non sic fiat, non videtur habere aliquam litteralem causam. Sed quaedam sunt in praeceptis caeremonialibus quae non videntur differre utrum sic vel sic fiant, sicut est de numero animalium offerendorum, et aliis huiusmodi particularibus circumstantiis. Ergo praecepta veteris legis non habent rationem litteralem.
Iª-IIae q. 102 a. 2 s. c.
Sed contra, sicut praecepta caeremonialia figurabant Christum, ita etiam historiae veteris testamenti, dicitur enim I ad Cor. X, quod omnia in figuram contingebant illis. Sed in historiis veteris testamenti, praeter intellectum mysticum seu figuralem, est etiam intellectus litteralis. Ergo etiam praecepta caeremonialia, praeter causas figurales, habebant etiam causas litterales.
Iª-IIae q. 102 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, ratio eorum quae sunt ad finem, oportet quod a fine sumatur. Finis autem praeceptorum caeremonialium est duplex, ordinabatur enim ad cultum Dei pro tempore illo, et ad figurandum Christum; sicut etiam verba prophetarum sic respiciebant praesens tempus, quod etiam in figuram futuri dicebantur, ut Hieronymus dicit, super Osee. Sic igitur rationes praeceptorum caeremonialium veteris legis dupliciter accipi possunt. Uno modo, ex ratione cultus divini qui erat pro tempore illo observandus. Et rationes istae sunt litterales, sive pertineant ad vitandum idololatriae cultum; sive ad rememoranda aliqua Dei beneficia; sive ad insinuandam excellentiam divinam; vel etiam ad designandam dispositionem mentis quae tunc requirebatur in colentibus Deum. Alio modo possunt eorum rationes assignari secundum quod ordinantur ad figurandum Christum. Et sic habent rationes figurales et mysticas, sive accipiantur ex ipso Christo et Ecclesia, quod pertinet ad allegoriam; sive ad mores populi Christiani, quod pertinet ad moralitatem; sive ad statum futurae gloriae, prout in eam introducimur per Christum, quod pertinet ad anagogiam.
Iª-IIae q. 102 a. 2 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod, sicut intellectus metaphoricae locutionis in Scripturis est litteralis, quia verba ad hoc proferuntur ut hoc significent; ita etiam significationes caeremoniarum legis quae sunt commemorativae beneficiorum Dei propter quae instituta sunt, vel aliorum huiusmodi quae ad illum statum pertinebant, non transcendunt ordinem litteralium causarum. Unde quod assignetur causa celebrationis phase quia est signum liberationis ex Aegypto, et quod circumcisio est signum pacti quod Deus habuit cum Abraham, pertinet ad causam litteralem.
Iª-IIae q. 102 a. 2 ad 2
Ad secundum dicendum quod ratio illa procederet, si caeremonialia praecepta essent data solum ad figurandum futurum, non autem ad praesentialiter Deum colendum.
Iª-IIae q. 102 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod, sicut in legibus humanis dictum est quod in universali habent rationem, non autem quantum ad particulares conditiones, sed haec sunt ex arbitrio instituentium; ita etiam multae particulares determinationes in caeremoniis veteris legis non habent aliquam causam litteralem, sed solam figuralem; in communi vero habent etiam causam litteralem.