Traduction
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Zur Rechtfertigung des Sünders gehört die freie Willensbewegung.
a) Dagegen spricht: I. Durch die Taufe werden die Kinder gerechtfertigt ohne freie Willensbewegung; und manchmal ist dies auch bei den Erwachsenen der Fall. Denn Augustinus schreibt (4. Conf. 4.): „AIs einer seiner Freunde am Fieber krank daniederlag, war er lange Zeit ohne Bewußtsein in Todesschweiß; er wurde, da man an seinem Aufkommen verzweifelte, getauft und ward so, ohne daß er davon wußte, wiedergeboren;“ erhielt also die rechtfertigende Gnade. Gottes Macht aber ist an die Sakramente nicht gebunden. Also kann Er, auch ohne Sakramente, jemanden rechtfertigen ohne dessen freie Willensbewegung. II. Salomo erhielt die Gabe der Weisheit im Schlafe, nach 3. Kön. 3. und 2. Paral. 1. Also kann der Mensch ebenso, ohne freie Willensbewegung, die Gabe der Rechtfertigung erhalten. III. Kraft der nämlichen Ursache wird die Gnade im Sein bewahrt, durch welche sie gegeben wird. Denn Augustin sagt (8. sup. Gen. ad litt. 10.): „Der Mensch muß sich so zu Gott bekehren, daß er immer vor Gott gerecht sei.“ Ohne freie Willensbewegung aber wird die Gnade erhalten im Menschen. Also wird sie auch ohne eine solche gegeben. Auf der anderen Seite heißt es Joh. 6.: „Jeder, welcher gehört hat und gelernt hat vom Vater, kommt zu mir.“ Lernen aber ist nicht ohne freie Willensbewegung. Also niemand kommt zur Gnade der Rechtfertigung ohne freie Willensbewegung.
b) Ich antworte, die Rechtfertigung des Sünders komme vom Anstoße Gottes, der zur Gerechtigkeit hinbewegt. Gott aber setzt einen jeden in Thätigkeit nach der Weise der Natur desselben. Also rechtfertigt Er den Menschen nach der Weise der menschlichen Natur, zu der es gehört, freien Willen zu haben. In jenem also, der den Gebrauch seines freien Willens hat, geschieht der Anstoß zur Gerechtigkeit von seiten Gottes nicht ohne freie menschliche Willensbewegung; vielmehr wird die Gabe der rechtfertigenden Gnade so eingegossen, daß Gott damit zugleich auch den freien Willen bewegt, damit der Mensch das Geschenk der Gnade annehme.
c) I. Kinder sind einer freien Willensbewegung nicht fähig; sie werden also allein dadurch zur Gerechtigkeit hinbewegt, daß ihre Seele vollendet wird. Dies geschieht aber nicht ohne Sakrament. Denn wie die Erbsünde, von der sie gerechtfertigt werden, nicht kraft ihres eigenen Willens in sie trat, sondern kraft fleischlicher Zeugung; so wird auch die Gnade Christi in sie abgeleitet durch geistige Wiedererzeugung. Dasselbe gilt von Wahnsinnigen und Rasenden, die den Gebrauch des freien Willens niemals gehabt haben. Wer aber den Gebrauch des freien Willens besaß und nachher selben verloren hat, der gelangt nicht durch die äußerlich angewendete Taufe zur Gnade der Rechtfertigung, er müßte denn vorher die Taufe oder entsprechend ein anderes Sakrament in der Begierde gehabt haben; was den Gebrauch des freien Willens einschließt. Und so ward jener wiedergeboren, von dem Augustin spricht; denn er hat vorher nach der Taufe sich gesehnt. II. Nicht im Schlafe hat Salomo die Gabe der Weisheit verdient oder empfangen; sondern es wurde ihm im Schlafe verkündet, daß wegen seiner vorhergehenden Sehnsucht ihm von Gott die Weisheit eingegossen würde; deshalb wird in seiner Person Sap. 7. gesagt: „Ich sehnte mich danach; und es ist mir das Verständnis gegeben worden.“ Oder es war der betreffende Schlaf eine prophetische Exstase. So wird Num. 12. gesagt: „Ist unter euch ein Prophet; im (geistigen) Gesichte werde ich ihm erscheinen oder vermittelst eines Traumbildes will ich zu ihm sprechen;“ in welchem Falle der betreffende den Gebrauch des freien Willens hat. Dabei waltet nicht der nämliche Grund ob bei der Gabe der Weisheit und bei der Rechtfertigung. Denn letztere richtet den Menschen auf das Gute, den Gegenstand des Willens; und sonach wird der Mensch zu selbem hin bewegt durch die freie Willensbewegung. Die Weisheit aber vollendet die Vernunft. Also ohne freie Willensbewegung kann die Vernunft durch die Gabe der Weisheit erleuchtet werden. So wird Manches dem Menschen im Schlafe geoffenbart, nach Job 33.: „Wenn der Schlaf die Menschen befällt und sie eingeschlummert sind auf ihrer Lagerstätte; dann öffnet Er die Ohren der Menschen und unterrichtend bildet Er sie durch heilsame Lehre.“ III. Beim Eingießen der Gnade der Rechtfertigung vollzieht sich eine gewisse Änderung der menschlichen Seele; und deshalb wird die der menschlichen Seele eigene Bewegung erfordert, damit die Seele gemäß ihrer Seinsweise in Thätigkeit sei. Dagegen ist das Bewahren der Gnade ohne Änderung und somit wird nur die Fortsetzung des göttlichen Einflusses erfordert.
Edition
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Summa theologiae
Articulus 3
Iª-IIae q. 113 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod ad iustificationem impii non requiratur motus liberi arbitrii. Videmus enim quod per sacramentum Baptismi iustificantur pueri absque motu liberi arbitrii, et etiam interdum adulti, dicit enim Augustinus, in IV Confess., quod cum quidam suus amicus laboraret febribus, iacuit diu sine sensu in sudore letali; et dum desperaretur, baptizatus est nesciens, et recreatus est; quod fit per gratiam iustificantem. Sed Deus potentiam suam non alligavit sacramentis. Ergo etiam potest iustificare hominem sine sacramentis absque omni motu liberi arbitrii.
Iª-IIae q. 113 a. 3 arg. 2
Praeterea, in dormiendo homo non habet usum rationis, sine quo non potest esse motus liberi arbitrii. Sed Salomon in dormiendo consecutus est a Deo donum sapientiae; ut habetur III Reg. III, et II Paral. I. Ergo etiam, pari ratione, donum gratiae iustificantis quandoque datur homini a Deo absque motu liberi arbitrii.
Iª-IIae q. 113 a. 3 arg. 3
Praeterea, per eandem causam gratia producitur in esse et conservatur, dicit enim Augustinus, VIII super Gen. ad Litt., quod ita se debet homo ad Deum convertere, ut ab illo semper fiat iustus. Sed absque motu liberi arbitrii gratia in homine conservatur. Ergo absque motu liberi arbitrii potest a principio infundi.
Iª-IIae q. 113 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur Ioan. VI, omnis qui audit a patre et didicit, venit ad me. Sed discere non est sine motu liberi arbitrii, addiscens enim consentit docenti. Ergo nullus venit ad Deum per gratiam iustificantem absque motu liberi arbitrii.
Iª-IIae q. 113 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod iustificatio impii fit Deo movente hominem ad iustitiam, ipse enim est qui iustificat impium, ut dicitur Rom. IV. Deus autem movet omnia secundum modum uniuscuiusque, sicut in naturalibus videmus quod aliter moventur ab ipso gravia et aliter levia, propter diversam naturam utriusque. Unde et homines ad iustitiam movet secundum conditionem naturae humanae. Homo autem secundum propriam naturam habet quod sit liberi arbitrii. Et ideo in eo qui habet usum liberi arbitrii, non fit motio a Deo ad iustitiam absque motu liberi arbitrii; sed ita infundit donum gratiae iustificantis, quod etiam simul cum hoc movet liberum arbitrium ad donum gratiae acceptandum, in his qui sunt huius motionis capaces.
Iª-IIae q. 113 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod pueri non sunt capaces motus liberi arbitrii, et ideo moventur a Deo ad iustitiam per solam informationem animae ipsorum. Non autem hoc fit sine sacramento, quia sicut peccatum originale, a quo iustificantur, non propria voluntate ad eos pervenit, sed per carnalem originem; ita etiam per spiritualem regenerationem a Christo in eos gratia derivatur. Et eadem ratio est de furiosis et amentibus qui nunquam usum liberi arbitrii habuerunt. Sed si quis aliquando habuerit usum liberi arbitrii, et postmodum eo careat vel per infirmitatem vel per somnum; non consequitur gratiam iustificantem per Baptismum exterius adhibitum, aut per aliquod aliud sacramentum, nisi prius habuerit sacramentum in proposito; quod sine usu liberi arbitrii non contingit. Et hoc modo ille de quo loquitur Augustinus, recreatus fuit, quia et prius et postea Baptismum acceptavit.
Iª-IIae q. 113 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod etiam Salomon dormiendo non meruit sapientiam, nec accepit. Sed in somno declaratum est ei quod, propter praecedens desiderium, ei a Deo sapientia infunderetur, unde ex eius persona dicitur, Sap. VII, optavi, et datus est mihi sensus. Vel potest dici quod ille somnus non fuit naturalis, sed somnus prophetiae; secundum quod dicitur Num. XII, si quis fuerit inter vos propheta domini, per somnium aut in visione loquar ad eum. In quo casu aliquis usum liberi arbitrii habet. Et tamen sciendum est quod non est eadem ratio de dono sapientiae et de dono gratiae iustificantis. Nam donum gratiae iustificantis praecipue ordinat hominem ad bonum, quod est obiectum voluntatis, et ideo ad ipsum movetur homo per motum voluntatis, qui est motus liberi arbitrii. Sed sapientia perficit intellectum, qui praecedit voluntatem, unde absque completo motu liberi arbitrii, potest intellectus dono sapientiae illuminari. Sicut etiam videmus quod in dormiendo aliqua hominibus revelantur, sicut dicitur Iob XXXIII, quando irruit sopor super homines et dormiunt in lectulo, tunc aperit aures virorum, et erudiens eos instruit disciplina.
Iª-IIae q. 113 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod in infusione gratiae iustificantis est quaedam transmutatio animae, et ideo requiritur motus proprius animae humanae, ut anima moveatur secundum modum suum. Sed conservatio gratiae est absque transmutatione, unde non requiritur aliquis motus ex parte animae, sed sola continuatio influxus divini.