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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Sechster Artikel. Der Nachlaß der Sünden zählt unter jenen Dingen, welche erfordert werden zur Rechtfertigung des Sünders.

a) Dagegen wird geltend gemacht: I. Die Substanz eines Dinges zählt nicht unter dem, was zu dem Dinge erfordert wird; wie z. B. der Mensch nicht mitgezählt wird mit Leib und Seele. Die Rechtfertigung des Sünders aber ist geradezu der Substanz nach eben der Nachlaß der Sünden. II. Das Nämliche ist der Nachlaß der Sünde und das Eingießen der Gnade. Also dürfen nicht beide Dinge nebeneinandergestellt werden in der Aufzählung dessen, was zur Rechtfertigung gehört; wie man nicht nebeneinanderstellt das Leuchten und das Aufhören der Finsternis. III. Der Nachlaß der Sünden folgt der freien Willensbewegung zu Gott hin und gegen die Sünde, wie die Wirkung der Ursache folgt; denn kraft des Glaubens und der Reue werden die Sünden nachgelassen. Die Wirkung aber muß nicht aufgezählt werden neben ihrer Ursache; denn das heißt, sie auf die gleiche Stufe mit dieser stellen. Also. Auf der anderen Seite darf in der Aufzählung der Elemente, welche zu einem Dinge erfordert werden, nicht der Zweck beiseite gelassen werden; also das Hauptsächlichste für jegliches Ding. Der Nachlaß der Sünden aber ist der Zweck in der Rechtfertigung des Sünders, nach Isai 27.: „Das ist alle Frucht, daß seine Sünde hinweggenommen werde.“

b) Ich antworte, zur Rechtfertigung des Sünders gehören: 1. das Eingießen der Gnade; 2. die freie Willensbewegung zu Gott hin; 3. die freie Willensbewegung gegen die Sünde; 4. der Nachlaß der Sünde. Der Grund davon ist folgender. In jeder Bewegung findet sich: 1. der Anstoß, der vom Bewegenden ausgeht; 2. die Bewegung des Beweglichen; 3. das Gelangen zum Zwecke. Von seiten Gottes also, der den Anstoß giebt, ist das Eingießen der Gnade; von seiten des freien Willens die Bewegung zu Gott hin und von der Sünde hinweg; das Ende ist der Nachlaß der Sünden.

c) I. Die Rechtfertigung wird als der Nachlaß der Sünden bezeichnet, insoweit jede Bewegung ihren Wesenscharakter vom Zielpunkte her empfängt. II. Gemäß der Substanz des Aktes selber ist das Eingießen der Gnade und der Nachlaß der Sünden ein und dasselbe; denn im nämlichen Akte giebt Gott die Gnade und läßt die Sünde nach. Von seiten der Gegenstände aber sind sie verschieden. Denn der Nachlaß richtet sich auf die Sünde, die er fortnimmt; und das Eingießen auf die Gnade, die verliehen wird. So sind im Bereiche der Natur Entstehen und Vergehen voneinander verschieden, obgleich das Entstehen des einen das Vergehen des anderen ist. III. Es ist dies keine Aufzählung von Gattungen, die in einer „Art“ etwa enthalten sind, sondern von Elementen, die etwas vervollständigen; und da kann ein Früher und Später wohl miteintreten, je nachdem die Principien oder Teile eines Dinges früher oder später untereinander sind.

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Summa theologiae

Articulus 6

Iª-IIae q. 113 a. 6 arg. 1

Ad sextum sic proceditur. Videtur quod remissio peccatorum non debeat numerari inter ea quae requiruntur ad iustificationem impii. Substantia enim rei non connumeratur his quae ad rem requiruntur, sicut homo non debet connumerari animae et corpori. Sed ipsa iustificatio impii est remissio peccatorum, ut dictum est. Ergo remissio peccatorum non debet computari inter ea quae ad iustificationem impii requiruntur.

Iª-IIae q. 113 a. 6 arg. 2

Praeterea, idem est gratiae infusio et culpae remissio, sicut idem est illuminatio et tenebrarum expulsio. Sed idem non debet connumerari sibi ipsi, unum enim multitudini opponitur. Ergo non debet culpae remissio connumerari infusioni gratiae.

Iª-IIae q. 113 a. 6 arg. 3

Praeterea, remissio peccatorum consequitur ad motum liberi arbitrii in Deum et in peccatum, sicut effectus ad causam, per fidem enim et contritionem remittuntur peccata. Sed effectus non debet connumerari suae causae, quia ea quae connumerantur quasi ad invicem condivisa, sunt simul natura. Ergo remissio culpae non debet connumerari aliis quae requiruntur ad iustificationem impii.

Iª-IIae q. 113 a. 6 s. c.

Sed contra est quod in enumeratione eorum quae requiruntur ad rem, non debet praetermitti finis, qui est potissimum in unoquoque. Sed remissio peccatorum est finis in iustificatione impii, dicitur enim Isaiae XXVII, iste est omnis fructus, ut auferatur peccatum eius. Ergo remissio peccatorum debet connumerari inter ea quae requiruntur ad iustificationem impii.

Iª-IIae q. 113 a. 6 co.

Respondeo dicendum quod quatuor enumerantur quae requiruntur ad iustificationem impii, scilicet gratiae infusio; motus liberi arbitrii in Deum per fidem; et motus liberi arbitrii in peccatum; et remissio culpae. Cuius ratio est quia, sicut dictum est, iustificatio est quidam motus quo anima movetur a Deo a statu culpae in statum iustitiae. In quolibet autem motu quo aliquid ab altero movetur, tria requiruntur, primo quidem, motio ipsius moventis; secundo, motus mobilis; et tertio, consummatio motus, sive perventio ad finem. Ex parte igitur motionis divinae, accipitur gratiae infusio; ex parte vero liberi arbitrii moti, accipiuntur duo motus ipsius, secundum recessum a termino a quo, et accessum ad terminum ad quem; consummatio autem, sive perventio ad terminum huius motus, importatur per remissionem culpae, in hoc enim iustificatio consummatur.

Iª-IIae q. 113 a. 6 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod iustificatio impii dicitur esse ipsa remissio peccatorum, secundum quod omnis motus accipit speciem a termino. Et tamen ad terminum consequendum multa alia requiruntur, ut ex supradictis patet.

Iª-IIae q. 113 a. 6 ad 2

Ad secundum dicendum quod gratiae infusio et remissio culpae dupliciter considerari possunt. Uno modo, secundum ipsam substantiam actus. Et sic idem sunt, eodem enim actu Deus et largitur gratiam et remittit culpam. Alio modo possunt considerari ex parte obiectorum. Et sic differunt, secundum differentiam culpae quae tollitur, et gratiae quae infunditur. Sicut etiam in rebus naturalibus generatio et corruptio differunt, quamvis generatio unius sit corruptio alterius.

Iª-IIae q. 113 a. 6 ad 3

Ad tertium dicendum quod ista non est connumeratio secundum divisionem generis in species, in qua oportet quod connumerata sint simul, sed secundum differentiam eorum quae requiruntur ad completionem alicuius. In qua quidem enumeratione aliquid potest esse prius, et aliquid posterius, quia principiorum et partium rei compositae potest esse aliquid alio prius.

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