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Summe der Theologie
Erster Artikel. Der Abfall vom Glauben gehört zum Unglauben.
a) Dies wird geleugnet. Denn: I. Der Abfall von Gott ist der Ursprung aller Sünde, nach Ekkli. 1O.: „Der Beginn des Stolzes im Menschen ist das Abfallen von Gott“ und nachher: „Der Beginn aller Sünde ist der Stolz.“ Also gehört der Abfall nicht speciell zum Unglauben. II. Der Unglaube hat seinen Sitz in der Vernunft. Das Abfallen von Gott aber hat mehr im äußeren Willen seinen Sitz. Denn so heißt es Prov. 6.: „Der abgefallene Mensch: ein unnützer Mann, voranschreitend mit verkehrter Rede, zuwinkend mit den Augen, er scharrt mit dem Fuße, spricht mit dem Finger, denkt im Herzen an Schlechtes und zu jeder Zeit säet er Streit und Zank.“ So würde auch jemand als ein abgefallener betrachtet werden, der sich beschneiden ließ oder das Grab Mohammeds anbetete. III. Nach dem vorher Gesagten ist die Apostasie keine bestimmte Gattung des Unglaubens wie die Häresie; also gehört sie gar nicht zum Unglauben. Auf der anderen Seite heißt es Ioh. 6, 17.: „Viele von seinen Schülern gingen von Ihm ab,“ was eben ist: Abfallen. Vorher aber hatte der Herr gesagt: „Es sind manche unter euch, die nicht glauben.“ Abfallen also gehört zum Unglauben.
b) Ich antworte, Abfallen von Gott schließe ein das Zurückgehen, das Sichentfernen von Gott. Nun wird der Mensch zuerst mit Gott verbunden vermittelst des Glaubens; dann vermittelst der Unterwerfung des Willens, daß er Gottes Geboten gehorche; ferner durch manches Andere, was über das Geforderte hinausgeht, wie durch die Ordensprofeß, den geistlichen Stand u. s. w. Wird nun das Erste entfernt, so fällt auch das Übrige; aber nicht umgekehrt. Es kann nämlich der Mensch vom Orden abfallen oder vom geistlichen Stande oder auch durch Widerstreben gegen den göttlichen Willen; und kann trotzdem mit Gott verbunden bleiben durch den Glauben. Fällt er aber vom Glauben ab, so entfernt er sich durchaus von Gott; und deshalb wird dieses Abfallen bezeichnet als perfidia, Treulosigkeit, und gehört somit danach die Apostasie schlechthin zum Unglauben.
c) I. Der Einwurf spricht von der zweiten Art Abfall, wo der Wille in Frage kommt. II. Der Glaube ist nicht allein im Herzen, sondern spricht sich auch in Wort und That aus. Denn das Bekennen ist ein Akt des Glaubens. Und so gehören auch manche Worte und Thaten zum Unglauben als Zeichen desselben, wie man auch das Zeichen der Gesundheit als „gesund“ bezeichnet. Weil nun im Menschen, nachdem der Glaube geschwunden, nichts übrig, bleibt, was zum Heile nützlich wäre, wird ein solcher ein „unnützer Mann“ genannt. Sodann aber ist der Glaube das Leben der Seele, denn „der Gerechte lebt aus dem Glauben.“ Wie aber, wenn der Tod des Leibes eingetreten, alle Glieder von ihrer gebührenden Lage sich entfernen, so erscheint auch, wenn das Leben der Gerechtigkeit, der Glaube also, geschwunden ist, die Regellosigkeit in allen Gliedern: zuerst im Munde, der am meisten das Herz offenbart; dann in den Augen; ferner in den Gliedern, welche Werkzeuge der Bewegung sind; endlich im Willen, der auf Schlechtes sinnt. Aus dem allem folgt dann, daß Streit und Zank gesäet wird, um andere vom Glauben abzubringen. III. Daß eine Eigenschaft oder ein Zustand der Ausgangs- oder der Schlußpunkt einer Bewegung sei, begründet in derselben keinen Wesensunterschied. Vielmehr werden umgekehrt die Bewegungen in verschiedene Gattungen geteilt je nach ihrem Abschlußpunkte. Für den Abfall aber ist der Unglaube als Zustand nur der Abschlußpunkt. Also wird dadurch im Unglauben selber keine neue Gattung begründet, sondern der Abfall bildet da einen gewissen erschwerenden Umstand; nach 2. Petr. 2.: „Besser wäre es ihnen gewesen, nicht zu erkennen die Wahrheit, als von der erkannten sich wieder zu entfernen.
Edition
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Summa theologiae
Articulus 1
IIª-IIae q. 12 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod apostasia non pertineat ad infidelitatem. Illud enim quod est omnis peccati principium non videtur ad infidelitatem pertinere, quia multa peccata sine infidelitate existunt. Sed apostasia videtur esse omnis peccati principium, dicitur enim Eccli. X, initium superbiae hominis apostatare a Deo; et postea subditur, initium omnis peccati superbia. Ergo apostasia non pertinet ad infidelitatem.
IIª-IIae q. 12 a. 1 arg. 2
Praeterea, infidelitas in intellectu consistit. Sed apostasia magis videtur consistere in exteriori opere vel sermone, aut etiam in interiori voluntate, dicitur enim Prov. VI, homo apostata vir inutilis, gradiens ore perverso, annuit oculis, terit pede, digito loquitur, pravo corde machinatur malum, et in omni tempore iurgia seminat. Si quis etiam se circumcideret, vel sepulcrum Mahumeti adoraret, apostata reputaretur. Ergo apostasia non pertinet directe ad infidelitatem.
IIª-IIae q. 12 a. 1 arg. 3
Praeterea, haeresis, quia ad infidelitatem pertinet, est quaedam determinata species infidelitatis. Si ergo apostasia ad infidelitatem pertineret, sequeretur quod esset quaedam determinata species infidelitatis. Quod non videtur, secundum praedicta. Non ergo apostasia ad infidelitatem pertinet.
IIª-IIae q. 12 a. 1 s. c.
Sed contra est quod dicitur Ioan. VI, multi ex discipulis eius abierunt retro, quod est apostatare, de quibus supra dixerat dominus, sunt quidam ex vobis qui non credunt. Ergo apostasia pertinet ad infidelitatem.
IIª-IIae q. 12 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod apostasia importat retrocessionem quandam a Deo. Quae quidem diversimode fit, secundum diversos modos quibus homo Deo coniungitur. Primo namque coniungitur homo Deo per fidem; secundo, per debitam et subiectam voluntatem ad obediendum praeceptis eius; tertio, per aliqua specialia ad supererogationem pertinentia, sicut per religionem et clericaturam vel sacrum ordinem. Remoto autem posteriori remanet prius, sed non convertitur. Contingit ergo aliquem apostatare a Deo retrocedendo a religione quam professus est, vel ab ordine quem suscepit, et haec dicitur apostasia religionis seu ordinis. Contingit etiam aliquem apostatare a Deo per mentem repugnantem divinis mandatis. Quibus duabus apostasiis existentibus, adhuc potest remanere homo Deo coniunctus per fidem. Sed si a fide discedat, tunc omnino a Deo retrocedere videtur. Et ideo simpliciter et absolute est apostasia per quam aliquis discedit a fide, quae vocatur apostasia perfidiae. Et per hunc modum apostasia simpliciter dicta ad infidelitatem pertinet.
IIª-IIae q. 12 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod obiectio illa procedit de secunda apostasia, quae importat voluntatem a mandatis Dei resilientem, quae invenitur in omni peccato mortali.
IIª-IIae q. 12 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod ad fidem pertinet non solum credulitas cordis, sed etiam protestatio interioris fidei per exteriora verba et facta, nam confessio est actus fidei. Et per hunc etiam modum quaedam exteriora verba vel opera ad infidelitatem pertinent, inquantum sunt infidelitatis signa, per modum quo signum sanitatis sanum dicitur. Auctoritas autem inducta, etsi possit intelligi de omni apostasia, verissime tamen convenit in apostasia a fide. Quia enim fides est primum fundamentum sperandarum rerum, et sine fide impossibile est placere Deo; sublata fide, nihil remanet in homine quod possit esse utile ad salutem aeternam; et propter hoc primo dicitur, homo apostata vir inutilis. Fides etiam est vita animae, secundum illud Rom. I, iustus ex fide vivit. Sicut ergo, sublata vita corporali, omnia membra et partes hominis a debita dispositione recedunt; ita, sublata vita iustitiae, quae est per fidem, apparet inordinatio in omnibus membris. Et primo quidem in ore, per quod maxime manifestatur cor; secundo, in oculis; tertio, in instrumentis motus; quarto, in voluntate, quae ad malum tendit. Et ex his sequitur quod iurgia seminet, alios intendens separare a fide, sicut et ipse recessit.
IIª-IIae q. 12 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod species alicuius qualitatis vel formae non diversificatur per hoc quod est terminus motus a quo vel ad quem, sed potius e converso secundum terminos motuum species attenduntur. Apostasia autem respicit infidelitatem ut terminum ad quem est motus recedentis a fide. Unde apostasia non importat determinatam speciem infidelitatis, sed quandam circumstantiam aggravantem, secundum illud II Pet. II, melius erat eis veritatem non cognoscere quam post agnitam retroire.