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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Siebenter Artikel. Für die Vermehrung der heiligen Liebe giebt es keinen endgültigen Abschlußpunkt in diesem Leben.

a) Das Gegenteil wird nachgewiesen: I. Jede Bewegung ist auf einen bestimmten Abschlußpunkt gerichtet. Die Vermehrung der heiligen Liebe aber ist eine Bewegung. Also strebt sie nach einem bestimmten Abschlüsse. II. Keine bestimmende Form überschreitet die Fassungskraft ihres Trägers oder Subjekts. Träger der heiligen Liebe aber ist die vernünftige Kreatur, welche an sich begrenzt ist. III. Alles Begrenzte, beständig vergrößert, kann erreichen den Umfang von etwas anderem Begrenzten, mag dies auch bei weitem größer sein; es müßte denn dies, was durch das Vergrößern hinzutritt, immer minder und minder werden. So z.B. wird man wenn zu der einen Linie hinzutritt das, was abgezogen worden von der anderen, die ins Endlose immer mehr geteilt wird, niemals zu jenem bestimmten Umfange gelangen, der zusammengesetzt wäre aus beiden Linien: aus der, welche hinzutritt und aus jener, zu welcher sie hinzutritt. Letzteres aber ist bei der heiligen Liebe nicht der Fall. Denn es ist durchaus nicht erforderlich, daß das Zweite, was zur gegebenen Liebe hinzutritt, minder sei wie das, was vorher als Erstes hinzugetreten war; sondern es kann gleich sein oder größer. Da nun also die Liebe im Himmel etwas Begrenztes ist, so folgt, daß die Liebe auf Erden, wenn sie ohne Ende vermehrt werden kann, jener schließlich gleich sein wird; was unzulässig ist. Auf der anderen Seite sagt der Apostel (Phil. 3.): „Nicht als ob ich bereits empfangen hätte oder bereits vollkommen wäre; ich strebe aber danach, wenn ich irgendwie es erfassen kann,“ wozu die Glosse (Aug. ps. 69) sagt: „Keiner von den Gläubigen, und mag er noch so viel fortgeschritten sein, möge sagen: Es genügt mir. Wer dies sagt, hört auf zu pilgern, ehe er das Ziel erreicht hat.“

b) Ich antworte, der Vermehrung einer Form könne man einen Abschluß geben: 1. auf Grund des Wesenscharakters der Form selber, welche ein bestimmtes Maß in sich schließt; wie dies z. B. bei der Blässe der Fall ist; wenn deren Grenzen durch beständiges Anderswerden überschritten sind, so wird daraus das Weiße oder Schwarze; — 2. auf Grund der einwirkenden Kraft, deren Umfang sich nicht über ein bestimmtes Maß erstreckt; — 3. auf Grund der Fassungskraft des aufnehmenden Trägers oder des Subjekts, welche begrenzt ist. Nun hat die heilige Liebe ihrem Wesenscharakter nach kein bestimmtes Maß für ihr Größerwerdcn; denn sie ist die Mitteilung von seiten der unbegrenzten Liebe; — sie hat zudem einen wirkenden Grund, der unendlich ist: den heiligen Geist; — und ihr Träger oder Subjekt wächst beständig an Fassungskraft, je mehr die Liebe wächst. Also giebt es keinen Abschluß für das Anwachsen der heiligen Liebe.

c) I. Das Anwachsen der heiligen Liebe hat einen Abschluß; aber nicht in diesem Leben. II. Die Fassungskraft der vernünftigen Kreatur wächst beim Anwachsen der heiligen Liebe, nach 2. Kor. 6.: „Unser Herz ist erweitert worden.“ III. Jener Einwurf berücksichtigt den Umfang zweier Dinge von ein und derselben Gattung; wird z. B. so viel auch immer die Linie größer, sie erreicht nie den Umfang der Oberfläche. Die Liebe auf Erden aber ist nicht derselben Wesensgattung wie die Liebe im Himmel; denn die eine folgt der Kenntnis des Glaubens, die andere der des Schauens.

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Summa theologiae

Articulus 7

IIª-IIae q. 24 a. 7 arg. 1

Ad septimum sic proceditur. Videtur quod caritas non augeatur in infinitum. Omnis enim motus est ad aliquem finem et terminum, ut dicitur in II Metaphys. Sed augmentum caritatis est quidam motus. Ergo tendit ad aliquem finem et terminum. Non ergo caritas in infinitum augetur.

IIª-IIae q. 24 a. 7 arg. 2

Praeterea, nulla forma excedit capacitatem sui subiecti. Sed capacitas creaturae rationalis, quae est subiectum caritatis, est finita. Ergo caritas in infinitum augeri non potest.

IIª-IIae q. 24 a. 7 arg. 3

Praeterea, omne finitum per continuum augmentum potest pertingere ad quantitatem alterius finiti quantumcumque maioris, nisi forte id quod accrescit per augmentum semper sit minus et minus; sicut philosophus dicit, in III Physic., quod si uni lineae addatur quod subtrahitur ab alia linea quae in infinitum dividitur, in infinitum additione facta, nunquam pertingetur ad quandam determinatam quantitatem quae est composita ex duabus lineis, scilicet divisa et ea cui additur quod ex alia subtrahitur. Quod in proposito non contingit, non enim necesse est ut secundum caritatis augmentum sit minus quam prius; sed magis probabile est quod sit aequale aut maius. Cum ergo caritas patriae sit quiddam finitum, si caritas viae in infinitum augeri potest, sequitur quod caritas viae possit adaequare caritatem patriae, quod est inconveniens. Non ergo caritas viae in infinitum potest augeri.

IIª-IIae q. 24 a. 7 s. c.

Sed contra est quod apostolus dicit, ad Philipp. III. Non quod iam acceperim, aut iam perfectus sim, sequor autem si quo modo comprehendam. Ubi dicit Glossa, nemo fidelium, etsi multum profecerit, dicat, sufficit mihi. Qui enim hoc dicit, exit de via ante finem. Ergo semper in via caritas potest magis ac magis augeri.

IIª-IIae q. 24 a. 7 co.

Respondeo dicendum quod terminus augmento alicuius formae potest praefigi tripliciter. Uno modo, ex ratione ipsius formae, quae habet terminatam mensuram, ad quam cum perventum fuerit, non potest ultra procedi in forma, sed si ultra processum fuerit, pervenietur ad aliam formam, sicut patet in pallore, cuius terminos per continuam alterationem aliquis transit, vel ad albedinem vel ad nigredinem perveniens. Alio modo, ex parte agentis, cuius virtus non se extendit ad ulterius augendum formam in subiecto. Tertio, ex parte subiecti, quod non est capax amplioris perfectionis. Nullo autem istorum modorum imponitur terminus augmento caritatis in statu viae. Ipsa enim caritas secundum rationem propriae speciei terminum augmenti non habet, est enim participatio quaedam infinitae caritatis, quae est spiritus sanctus. Similiter etiam causa augens caritatem est infinitae virtutis, scilicet Deus. Similiter etiam ex parte subiecti terminus huic augmento praefigi non potest, quia semper, caritate excrescente, superexcrescit habilitas ad ulterius augmentum. Unde relinquitur quod caritatis augmento nullus terminus praefigi possit in hac vita.

IIª-IIae q. 24 a. 7 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod augmentum caritatis est ad aliquem finem, sed ille finis non est in hac vita, sed in futura.

IIª-IIae q. 24 a. 7 ad 2

Ad secundum dicendum quod capacitas creaturae spiritualis per caritatem augetur, quia per ipsam cor dilatatur, secundum illud II ad Cor. VI, cor nostrum dilatatum est. Et ideo adhuc ulterius manet habilitas ad maius augmentum.

IIª-IIae q. 24 a. 7 ad 3

Ad tertium dicendum quod ratio illa procedit in his quae habent quantitatem eiusdem rationis, non autem in his quae habent diversam rationem quantitatis; sicut linea, quantumcumque crescat, non attingit quantitatem superficiei. Non est autem eadem ratio quantitatis caritatis viae, quae sequitur cognitionem fidei, et caritatis patriae, quae sequitur visionem apertam. Unde ratio non sequitur.

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