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Summe der Theologie
Zweiter Artikel. Das Wohlthun erstreckt sich auf alle.
a) Dies wird bestritten. Denn: I. „Allen können wir nicht nützlich sein“ sagt Augustin I. de doctr. christ. 28. II. „Gieb dem Guten und nimm nicht auf den Sünder“ heißt es Ekkle. 12. Viele Menschen aber sind Sünder. III. „Die Liebe thut nichts Schlimmes“ 1. Kor. 13. Manchen aber, z. B. den Staatsfeinden, wohlthun hieße Schlimmes thun. Auf der anderen Seite sagt Paulus (Galat. ult.): „Solang wir Zeit haben, thun wir allen Gutes.“
b) Ich antworte, das Wohlthun folge der Liebe, soweit diese für die niedrigeren sorgt. Nun sind die Seinsstufen unter den Menschen nicht unveränderlich wie bei den Engeln. Wer also höher steht nach einer Seite hin, kann nach einer anderen Seite hin tiefer stehen wie ein anderer. Also kann die Wohlthätigkeit, ebenso wie die Liebe, sich auf alle erstrecken; freilich unter Berücksichtigung von Art und Zeit. Denn alle Tugendakte sind begrenzt durch die Umstände.
c) I. Allerdings können wir der Thatsächlichkeit nach nicht allen Gutes thun. Aber es giebt keinen Menschen, der nicht in die Lage kommen kann, daß er auf die Wohlthätigkeit angewiesen sei. Immer also muß unser Herz bereit sein, allen, wer auch immer es sei, wohlzuthun. Manche Wohlthaten können wir aber auch, mindestens im allgemeinen, allen erweisen, wie wenn wir beten für die Gläubigen und Ungläubigen. II. Soweit die Erhaltung der Natur im Sünder in Betracht kommt, muß man ihm beistehen; nicht aber darf man seiner Schuld Nahrung zuführen, dies wäre Übles thun. III. Ebenso muß man Staatsfeinden und Exkommunizierten Beistand versagen, insoweit sie dadurch in der Schuld bestärkt werden. In rein körperlichen Bedürfnissen aber, z. B. wenn sie Hunger und Durst leiden, muß man ihnen helfen.
Edition
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Summa theologiae
Articulus 2
IIª-IIae q. 31 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod non sit omnibus benefaciendum. Dicit enim Augustinus, in I de Doct. Christ., quod omnibus prodesse non possumus. Sed virtus non inclinat ad impossibile. Ergo non oportet omnibus benefacere.
IIª-IIae q. 31 a. 2 arg. 2
Praeterea, Eccli. XII dicitur, da iusto, et non recipias peccatorem. Sed multi homines sunt peccatores. Non ergo omnibus est benefaciendum.
IIª-IIae q. 31 a. 2 arg. 3
Praeterea, caritas non agit perperam, ut dicitur I ad Cor. XIII. Sed benefacere quibusdam est agere perperam, puta si aliquis benefaciat inimicis reipublicae; vel si benefaciat excommunicato, quia per hoc ei communicat. Ergo, cum benefacere sit actus caritatis, non est omnibus benefaciendum.
IIª-IIae q. 31 a. 2 s. c.
Sed contra est quod apostolus dicit, ad Gal. ult., dum tempus habemus, operemur bonum ad omnes.
IIª-IIae q. 31 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, beneficentia consequitur amorem ex ea parte qua movet superiora ad provisionem inferiorum. Gradus autem in hominibus non sunt immutabiles, sicut in Angelis, quia homines possunt pati multiplices defectus; unde qui est superior secundum aliquid, vel est vel potest esse inferior secundum aliud. Et ideo, cum dilectio caritatis se extendat ad omnes, etiam beneficentia se debet extendere ad omnes, pro loco tamen et tempore, omnes enim actus virtutum sunt secundum debitas circumstantias limitandi.
IIª-IIae q. 31 a. 2 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod, simpliciter loquendo, non possumus omnibus benefacere in speciali, nullus tamen est de quo non possit occurrere casus in quo oporteat ei benefacere etiam in speciali. Et ideo caritas requirit ut homo, etsi non actu alicui benefaciat, habeat tamen hoc in sui animi praeparatione, ut benefaciat cuicumque si tempus adesset. Aliquod tamen beneficium est quod possumus omnibus impendere, si non in speciali saltem in generali, sicut cum oramus pro omnibus fidelibus et infidelibus.
IIª-IIae q. 31 a. 2 ad 2
Ad secundum dicendum quod in peccatore duo sunt, scilicet culpa et natura. Est ergo subveniendum peccatori quantum ad sustentationem naturae, non est autem ei subveniendum ad fomentum culpae; hoc enim non esset benefacere, sed potius malefacere.
IIª-IIae q. 31 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod excommunicatis et reipublicae hostibus sunt beneficia subtrahenda inquantum per hoc arcentur a culpa. Si tamen immineret necessitas, ne natura deficeret, esset eis subveniendum, debito tamen modo, puta ne fame aut siti morerentur, aut aliquod huiusmodi dispendium, nisi secundum ordinem iustitiae, paterentur.