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Summe der Theologie
Zweiter Artikel. Der Haß gegen Gott ist die größte Sünde.
a) Dies scheint nicht. Denn: I. Die schwersten Sünden sind jene gegen den heiligen Geist, zu denen der Haß Gottes nicht gehört. II. Die Sünde ist Entfernung von Gott. Mehr entfernt aber von Gott ist der Ungläubige, der nicht einmal Gott kennt. III. Auf Grund seiner Wirkungen allein wird Gott gehaßt, nämlich als Urheber der Strafe, die an sich dem Willen widerstreitet. Die Strafe aber hassen ist nicht die größte Sünde. Auf der anderen Seite „steht dem Besten das Schlechteste gegenüber.“ (8 Ethic. 10.) Der Haß Gottes aber steht gegenüber der Liebe Gottes, worin das höchste Gut des Menschen besteht.
b) Ich antworte, der Mangel in der Sünde bestehe in der Abwendung von Gott. Diese aber wäre keine Schuld, wenn sie nicht freiwillig wäre. Also besteht der Charakter der Schuld in der freiwilligen Abwendung von Gott. Letztere nun bildet den wesentlichen Inhalt des Hasses gegen Gott; während sie andere Sünden nur, ohne an sich gewollt zu sein, begleitet. Denn wie der Wille dem anhängt, was er liebt; so flieht er das, was er haßt. Wenn also jemand Gott haßt, so wendet sich der Wille an und für sich von Gott ab. In anderen Sünden aber, wie bei der Unkeuschheit, wendet er sich nicht an und für sich von Gott ab, sondern weil er solches ungeregeltes Ergötzen liebt, womit die Liebe zu Gott nicht besteht; also auf Grund von etwas Anderem. Immer aber ist, was an und für sich besteht, hauptsächlicher, wie was nur auf Grund von etwas Anderem besteht. Also ist der Haß gegen Gott die hauptsächlichste unter dßn Sünden.
c) I. Gregor (25. moral. 2.) sagt: „Etwas Anderes ist es, Gutes nicht thun, und etwas Anderes den Geber des Guten zu hassen; Jenes heißt aus Übereilung sündigen, Dieses aus Überlegung.“ Danach ist also der Haß Gottes eine Sünde aus Überlegung; und somit ist der Haß Gottes eine Sünde gegen den heiligen Geist und zwar die größte, soweit gewisse besondere Gattungen dieser Sünde angenommen werden. Er wird nicht als einzelne Gattung angeführt, weil er in jeder Gattung dieser Sünde sich findet. II. Der Unglaube hat nur als ein freiwilliger den Charakter der Schuld; und ist desto schwerere Schuld, je mehr er freiwillig ist. Daß er aber freiwillig ist, das kommt daher weil jemand die Wahrheit haßt, die vorgestellt wird. Also rührt der Charakter der Schuld im Unglauben vom Hasse gegen Gott her, dessen Wahrheit der Glaube zum Gegenstände hat. Da nun die Ursache voransteht der Wirkung, so ist der Haß Gottes eine größere Sünde wie der Unglaube. III. Manche hassen die Strafe, ertragen aber selbe mit Geduld um der göttlichen Gerechtigkeit willen. Deshalb sagt Augustin (10. Conf. 28.), Gott befehle, die Strafen zu ertragen; nicht, sie zu lieben. Hassen Gott aber, weil Er straft, das besagt ebensoviel wie Gottes Gerechtigkeit hassen; und das ist die größte der Sünden. Danach sagt Gregor (I. c.): „Wie manchmal eine schwerere Sünde es ist, etwas zu lieben als es thatsächlich zu begehen, so ist es eine schwerere Sünde, Gottes Gerechtigkeit zu hassen als nichts Schlechtes in der That selber begangen zu haben.“
Edition
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Summa theologiae
Articulus 2
IIª-IIae q. 34 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod odium Dei non sit maximum peccatorum. Gravissimum enim peccatum est peccatum in spiritum sanctum, quod est irremissibile, ut dicitur Matth. XII. Sed odium Dei non computatur inter species peccati in spiritum sanctum; ut ex supradictis patet. Ergo odium Dei non est gravissimum peccatorum.
IIª-IIae q. 34 a. 2 arg. 2
Praeterea, peccatum consistit in elongatione a Deo. Sed magis videtur esse elongatus a Deo infidelis, qui nec Dei cognitionem habet, quam fidelis, qui saltem, quamvis Deum odio habet, eum tamen cognoscit. Ergo videtur quod gravius sit peccatum infidelitatis quam peccatum odii in Deum.
IIª-IIae q. 34 a. 2 arg. 3
Praeterea, Deus habetur odio solum ratione suorum effectuum qui repugnant voluntati, inter quos praecipuum est poena. Sed odire poenam non est maximum peccatorum. Ergo odium Dei non est maximum peccatorum.
IIª-IIae q. 34 a. 2 s. c.
Sed contra est quod optimo opponitur pessimum; ut patet per philosophum, in VIII Ethic. Sed odium Dei opponitur dilectioni Dei, in qua consistit optimum hominis. Ergo odium Dei est pessimum peccatum hominis.
IIª-IIae q. 34 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod defectus peccati consistit in aversione a Deo, ut supra dictum est. Huiusmodi autem aversio rationem culpae non haberet nisi voluntaria esset. Unde ratio culpae consistit in voluntaria aversione a Deo. Haec autem voluntaria aversio a Deo per se quidem importatur in odio Dei, in aliis autem peccatis quasi participative et secundum aliud. Sicut enim voluntas per se inhaeret ei quod amat, ita secundum se refugit id quod odit, unde quando aliquis odit Deum, voluntas eius secundum se ab eo avertitur. Sed in aliis peccatis, puta cum aliquis fornicatur, non avertitur a Deo secundum se, sed secundum aliud, inquantum scilicet appetit inordinatam delectationem, quae habet annexam aversionem a Deo. Semper autem id quod est per se est potius eo quod est secundum aliud. Unde odium Dei inter alia peccata est gravius.
IIª-IIae q. 34 a. 2 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod, sicut Gregorius dicit, XXV Moral., aliud est bona non facere, aliud est bonorum odisse datorem, sicut aliud est ex praecipitatione, aliud ex deliberatione peccare ex quo datur intelligi quod odire Deum, omnium bonorum datorem, sit ex deliberatione peccare, quod est peccatum in spiritum sanctum. Unde manifestum est quod odium Dei maxime est peccatum in spiritum sanctum, secundum quod peccatum in spiritum sanctum nominat aliquod genus speciale peccati. Ideo tamen non computatur inter species peccati in spiritum sanctum, quia generaliter invenitur in omni specie peccati in spiritum sanctum.
IIª-IIae q. 34 a. 2 ad 2
Ad secundum dicendum quod ipsa infidelitas non habet rationem culpae nisi inquantum est voluntaria. Et ideo tanto est gravior quanto est magis voluntaria. Quod autem sit voluntaria provenit ex hoc quod aliquis odio habet veritatem quae proponitur. Unde patet quod ratio peccati in infidelitate sit ex odio Dei, circa cuius veritatem est fides. Et ideo, sicut causa est potior effectu, ita odium Dei est maius peccatum quam infidelitas.
IIª-IIae q. 34 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod non quicumque odit poenas odit Deum, poenarum auctorem, nam multi odiunt poenas qui tamen patienter eas ferunt ex reverentia divinae iustitiae. Unde et Augustinus dicit, X Confess., quod mala poenalia Deus tolerare iubet, non amari. Sed prorumpere in odium Dei punientis, hoc est habere odio ipsam Dei iustitiam, quod est gravissimum peccatum. Unde Gregorius dicit, XXV Moral., sicut nonnunquam gravius est peccatum diligere quam perpetrare, ita nequius est odisse iustitiam quam non fecisse.