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Summe der Theologie
Achter Artikel. Die eben erwähnten Sünden kommen vom Geize.
a) Dies scheint nicht. Denn: I. Die Wollust ist hauptsächlich der Grund, daß die Vernunft der rechten Geradheit ermangelt. Solche Sünden aber stehen entgegen der rechten Mittelstraße, wie die Vernunft sie zeigt. Also kommen solche Sünden zumeist von der Wollust; wie auch Aristoteles (7 Ethic. 6.) sagt: „Die Venus ist verschlagen und ihre Fesseln sind mannigfach… vom Hinterhalte aus, mit listigen Anschlägen geht sie vor bei dem, der in der Begierlichkeit unenthaltsam ist.“ II. Die besagten Sünden haben eine gewisse Ähnlichkeit mit der Klugheit. Der Klugheit aber, da ihr Sitz die Vernunft ist, scheinen mehr ähnlich zu sein die geistigen Sünden, wie der Stolz und die eitle Ruhmbegier. Also entspringen dergleichen Sünden vielmehr dem Stolze wie dem Geize. III. Der Mensch bedient sich der Hinterlist, nicht bloß im Ansichreißen fremden Gutes, sondern auch wenn er anderen nach dem Leben trachtet, wovon das Erste zum Geize, das Zweite zum Zorne gehört. Hinterlist aber gebrauchen ist nichts Anderes wie Schlauheit, List, Betrug. Diese letzteren Sünden entspringen also ebensogut dem Zorne wie dem Geize. Auf der anderen Seite nennt Gregor (31. moral. 17.) den Trug ein Kind des Geizes.
b) Ich antworte; im Gebrauchen und Anwenden der Vernunft hat die Schlauheit und die Klugheit des Fleisches zusammen mit der List und dem Truge eine gewisse Ähnlichkeit mit der Klugheit. Vorzugsweise aber erscheint unter allen moralischen Tugenden in der Gerechtigkeit der rechte Gebrauch und die rechte Anwendung der Vernunft. Der ungebührliche Gebrauch der Vernunft also erscheint im höchsten Grade in den der Gerechtigkeit entgegengesetzten Sünden; und da dieser am meisten der Geiz entgegengesetzt ist, so entspringen diese Sünden zumal aus dem Geize.
c) I. Die Wollust zerstört auf Grund des sie begleitenden Ergötzens durchaus den Gebrauch der Vernunft, daß diese gar nicht thätig sei. In den vorbesagten Sünden aber ist wohl ein thatsächliches Anwenden der Vernunft, jedoch ein ungeregeltes. Nicht also unmittelbar aus der Wollust entstammen jene Sünden. Aristoteles aber spricht von einer „verschlagenen Venus“ gleichnisweise; insoweit die Wollust plötzlich in den Menschensich einschmeichelt, wie dies auch bei der List der Fall ist. Es geschieht dies aber nicht vermittelst der Schlauheit, sondern vermittelst der Gewalt des Ergötzens der Begierlichkeit, weshalb Aristoteles hinzufügt: „Die Venus stiehlt die Vernunft auch dessen, der sehr weise ist.“ II. Mit Hinterlist handeln erinnert an Kleinmut. Der hochherzige nämlich will in Allem offenbar sein, nach 4 Ethic. 3. Weil nun der Stolz eine gewisse Ähnlichkeit mit der Hochherzigkeit hat oder eine solche wenigstens zur Schau trägt; deshalb kommen diejenigen Sünden nicht unmittelbar vom Stolze, die sich der List und des Truges bedienen. Vielmehr ist ihre Quelle der Geiz, der nur den eigenen Nutzen sucht und sich aus dem Vorrange und der Anerkennung nichts macht. III. Der Zorn handelt plötzlich und ohne zu beraten; jene Sünden aber bedienen sich des Beratens, wenn auch ungeregelterweise. Daß man Hinterlist gebraucht, um jemanden ums Leben zu bringen, kommt mehr aus Haß wie aus Zorn. Denn der zornige will offen vor aller Welt schaden^, wie Aristoteles sagt. (2 Rhet. 4.)
Edition
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Summa theologiae
Articulus 8
IIª-IIae q. 55 a. 8 arg. 1
Ad octavum sic proceditur. Videtur quod huiusmodi vitia non oriantur ex avaritia. Quia sicut dictum est, per luxuriam maxime ratio patitur defectum in sua rectitudine. Sed huiusmodi vitia opponuntur rationi rectae, scilicet prudentiae. Ergo huiusmodi vitia maxime ex luxuria oriuntur, praesertim cum philosophus dicat, in VII Ethic., quod Venus est dolosa, et eius corrigia est varia, et quod ex insidiis agit incontinens concupiscentiae.
IIª-IIae q. 55 a. 8 arg. 2
Praeterea, praedicta vitia habent quandam similitudinem prudentiae, ut dictum est. Sed ad prudentiam, cum sit in ratione, maiorem propinquitatem habere videntur vitia magis spiritualia, sicut superbia et inanis gloria. Ergo huiusmodi vitia magis videntur ex superbia oriri quam ex avaritia.
IIª-IIae q. 55 a. 8 arg. 3
Praeterea, homo insidiis utitur non solum in diripiendis bonis alienis, sed etiam in machinando aliorum caedes, quorum primum pertinet ad avaritiam, secundum ad iram. Sed insidiis uti pertinet ad astutiam, dolum et fraudem. Ergo praedicta vitia non solum oriuntur ex avaritia, sed etiam ex ira.
IIª-IIae q. 55 a. 8 s. c.
Sed contra est quod Gregorius, XXXI Moral., ponit fraudem filiam avaritiae.
IIª-IIae q. 55 a. 8 co.
Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, prudentia carnis et astutia, cum dolo et fraude, quandam similitudinem habent cum prudentia in aliquali usu rationis. Praecipue autem inter alias virtutes morales usus rationis rectae apparet in iustitia, quae est in appetitu rationali. Et ideo usus rationis indebitus etiam maxime apparet in vitiis oppositis iustitiae. Opponitur autem sibi maxime avaritia. Et ideo praedicta vitia maxime ex avaritia oriuntur.
IIª-IIae q. 55 a. 8 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod luxuria, propter vehementiam delectationis et concupiscentiae, totaliter opprimit rationem, ne prodeat in actum. In praedictis autem vitiis aliquis usus rationis est, licet inordinatus. Unde praedicta vitia non oriuntur directe ex luxuria. Quod autem philosophus Venerem dolosam appellat, hoc dicitur secundum quandam similitudinem, inquantum scilicet subito hominem surripit, sicut et in dolis agitur; non tamen per astutias, sed magis per violentiam concupiscentiae et delectationis. Unde et subdit quod Venus furatur intellectum multum sapientis.
IIª-IIae q. 55 a. 8 ad 2
Ad secundum dicendum quod ex insidiis agere ad quandam pusillanimitatem pertinere videtur, magnanimus enim in omnibus vult manifestus esse, ut philosophus dicit, in IV Ethic. Et ideo quia superbia quandam similitudinem magnanimitatis habet vel fingit, inde est quod non directe ex superbia huiusmodi vitia oriuntur, quae utuntur fraude et dolis. Magis autem hoc pertinet ad avaritiam, quae utilitatem quaerit, parvipendens excellentiam.
IIª-IIae q. 55 a. 8 ad 3
Ad tertium dicendum quod ira habet subitum motum, unde praecipitanter agit et absque consilio; quo utuntur praedicta vitia, licet inordinate. Quod autem aliqui insidiis utantur ad caedes aliorum, non provenit ex ira, sed magis ex odio, quia iracundus appetit esse manifestus in nocendo, ut dicit philosophus, in II Rhet.