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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Achter Artikel. Die besondere Gerechtigkeit hat einen besonderen Gegenstand, dem sie zugewendet ist.

a) Dies wird bestritten: I. Zu Genes. 2. (Fluvius quartus) schreibt Augustin (2. de Gen. contra Mani. 10.): „Euphrates heißt der Fruchtbringer; und dabei wird nicht gesagt, nach welcher Richtung hin er fließt, denn die Gerechtigkeit erstreckt sich nach allen Seiten der Seele hin.“ Also hat die Gerechtigkeit keinen besonderen Gegenstand; denn jeder besondere Gegenstand würde nur auf ein besonderes Vermögen gehen. Also hat die Gerechtigkeit als besondere Tugend keinen eigenen Gegenstand. II. Augustin schreibt (83 Qq. 61.): „Vier Tugenden sind es, vermittelst deren in diesem Leben man geistigerweise lebt: nämlich die Mäßigkeit, Klugheit, Stärke und Gerechtigkeit; und letztere breitet sich über alle anderen aus.“ III. Die Gerechtigkeit leitet den Menschen genügend in dem, was sich auf den anderen bezieht. Durch Alles aber in diesem Leben kann der Mensch zum anderen hinbezogen werden. Also ist der Gegenstand der Gerechtigkeit etwas Allgemeines und nicht etwas Besonderes. Auf der anderen Seite (5 Ethic. 2.) weist Aristoteles der besonderen Gerechtigkeit als besonderen Gegenstand das zu, was zum gesellschaftlichen Leben gehört.

b) Ich antworte, Alles, was durch die Vernunft geregelt werden kann, sei Gegenstand der moralischen Tugend. Es können aber durch die Vernunft geregelt werden die inneren Leidenschaften der Seele, die Thätigkeiten nach außen hin und die äußeren Dinge, welche der Mensch gebraucht. Gemäß den Thätigkeiten nach außen hin und den äußeren Dingen, in denen die Menschen wechselseitig Gemeinschaft haben, wird nun berücksichtigt die Beziehung des einen Menschen zum anderen; gemäß den inneren Leidenschaften vollzieht sich die Regelung des Menschen in sich selbst. Da also die Gerechtigkeit die maßgebende Richtschnur einschließt für die Beziehung des einen Menschen zum anderen, so beschäftigt sie sich nicht mit dem Gesamtgegenstande der moralischen Tugenden, sondern einzig mit den Thätigkeiten nach außen hin und den außenliegenden Dingen; und zwar unter dem besonderen Gesichtspunkte, insoweit danach der eine Mensch in gebührendem Verhältnisse steht zum anderen.

c) I. Die Gerechtigkeit hat zu ihrem Sitze allerdings nur ein Vermögen,den Willen. Dieser aber setzt in Bewegung alle übrigen Seelenvermögen und vermittelst dessen erstreckt die Gerechtigkeit sich auf alle Seelenvermögen. II. Die Kardinaltugenden werden 1. aufgefaßt als besondere, voneinander verschiedene Tugenden, deren jede ihren besonderen Gegenstand hat; und 2. als gewisse allgemeine Seinsbedingungen der Tugend überhaupt. Im letzteren Sinne sagt Augustin (I. c.): „Die Klugheit ist die Kenntnis dessen, was begehrt oder geflohen werden soll; die Mäßigkeit ist die Zügelung der Begierde mit Bezug auf das, was zeitlich ergötzt; die Stärke ist die Festigkeit des Geistes dem gegenüber, was zeitlich lästig fällt; die Gerechtigkeit breitet sich über die übrigen aus als Liebe Gottes und des Nächsten;“ nämlich als Wurzel der ganzen Beziehung des einen zum anderen, III. Nicht die Leidenschaften an sich; nur ihre Wirkungen sind auf den anderen beziehbar, die Thätigkeiten nämlich nach außen hin. Der Gegenstand also der Gerechtigkeit ist kein allgemeiner.

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Summa theologiae

Articulus 8

IIª-IIae q. 58 a. 8 arg. 1

Ad octavum sic proceditur. Videtur quod iustitia particularis non habeat materiam specialem. Quia super illud Gen. II, fluvius quartus ipse est Euphrates, dicit Glossa, Euphrates frugifer interpretatur. Nec dicitur contra quod vadat, quia iustitia ad omnes animae partes pertinet. Hoc autem non esset si haberet materiam specialem, quia quaelibet materia specialis ad aliquam specialem potentiam pertinet. Ergo iustitia particularis non habet materiam specialem.

IIª-IIae q. 58 a. 8 arg. 2

Praeterea, Augustinus, in libro octogintatrium quaest., dicit quod quatuor sunt animae virtutes, quibus in hac vita spiritualiter vivitur, scilicet prudentia, temperantia, fortitudo, iustitia, et dicit quod quarta est iustitia, quae per omnes diffunditur. Ergo iustitia particularis, quae est una de quatuor virtutibus cardinalibus, non habet specialem materiam.

IIª-IIae q. 58 a. 8 arg. 3

Praeterea, iustitia dirigit hominem sufficienter in his quae sunt ad alterum. Sed per omnia quae sunt huius vitae homo potest ordinari ad alterum. Ergo materia iustitiae est generalis, non specialis.

IIª-IIae q. 58 a. 8 s. c.

Sed contra est quod philosophus, in V Ethic., ponit iustitiam particularem circa ea specialiter quae pertinent ad communicationem vitae.

IIª-IIae q. 58 a. 8 co.

Respondeo dicendum quod omnia quaecumque rectificari possunt per rationem sunt materia virtutis moralis, quae definitur per rationem rectam, ut patet per philosophum, in II Ethic. Possunt autem per rationem rectificari et interiores animae passiones, et exteriores actiones, et res exteriores quae in usum hominis veniunt, sed tamen per exteriores actiones et per exteriores res, quibus sibi invicem homines communicare possunt, attenditur ordinatio unius hominis ad alium; secundum autem interiores passiones consideratur rectificatio hominis in seipso. Et ideo, cum iustitia ordinetur ad alterum, non est circa totam materiam virtutis moralis, sed solum circa exteriores actiones et res secundum quandam rationem obiecti specialem, prout scilicet secundum eas unus homo alteri coordinatur.

IIª-IIae q. 58 a. 8 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod iustitia pertinet quidem essentialiter ad unam partem animae, in qua est sicut in subiecto, scilicet ad voluntatem, quae quidem movet per suum imperium omnes alias animae partes. Et sic iustitia non directe, sed quasi per quandam redundantiam ad omnes animae partes pertinet.

IIª-IIae q. 58 a. 8 ad 2

Ad secundum dicendum quod, sicut supra dictum est, virtutes cardinales dupliciter accipiuntur. Uno modo, secundum quod sunt speciales virtutes habentes determinatas materias. Alio modo, secundum quod significant quosdam generales modos virtutis. Et hoc modo loquitur ibi Augustinus. Dicit enim quod prudentia est cognitio rerum appetendarum et fugiendarum; temperantia est refrenatio cupiditatis ab his quae temporaliter delectant; fortitudo est firmitas animi adversus ea quae temporaliter molesta sunt; iustitia est, quae per ceteras diffunditur, dilectio Dei et proximi, quae scilicet est communis radix totius ordinis ad alterum.

IIª-IIae q. 58 a. 8 ad 3

Ad tertium dicendum quod passiones interiores, quae sunt pars materiae moralis, secundum se non ordinantur ad alterum, quod pertinet ad specialem rationem iustitiae, sed earum effectus sunt ad alterum ordinabiles, scilicet operationes exteriores. Unde non sequitur quod materia iustitiae sit generalis.

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