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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Gott schließt alles irgendwie Beseligende in Sich ein.
a) Das scheint nun nicht so ohne weiteres der Fall zu sein. Denn: I.Es bestehen manche falsche Güter. In Gott aber kann nichts Falsches sein. II.Einige setzen die Seligkeit in körperliche Güter, wie Lust, Reichtum etc. In Gott aber kann nichts Körperliches sein. Also seine Seligkeit schließt nicht alles irgendwie Beseligende in sich ein. Auf der anderen Seite ist jede Seligkeit immer eine gewisse Vollendung oder Vollkommenheit. Die göttliche Vollkommenheit aber schließt in sich ein alle Vollkommenheit.
b) Ich antworte, daß was auch immer an Ersehntem oder Wünschenswertem in jeglichem Wohle oder Gute, mag dasselbe wahr oder falsch sein, sich vorfindet, das existiert in weit höherem Grade von vornherein und ohne weiteres in der göttlichen Seligkeit. Was nämlich die Glückseligkeit der Beschauung anbelangt, so besitzt die Seligkeit Gottes eine ununterbrochene und ganz zuverlässige Beschauung ihrer selbst und alles Anderen. Was das thätige Leben betrifft, so besitzt sie die Regierung des Weltall. Von der irdischen Glückseligkeit (Boëtius 3. de consol. 10.) aber hat sie Ergötzen, Reichtum, Macht, Würde, guten Namen, über alles Ergötzen nämlich geht bei ihr die Freude über sich selbst und über alles andere Sein. Über allen Reichtum geht ihr Genügen vollauf an sich selbst, was der irdische Reichtum nur verspricht. Über alle Gewalt geht ihre Allmacht. Über alle Würde ihre alles einschließende Herrschaft; und über allen guten Ruf hat sie die Bewunderung des ganzen Universums. I. Eine Seligkeit ist falsch, insoweit sie des wahrhaft Beseligenden ermangelt; und so ist sie nicht in Gott. Aber was sie auch immer an Ähnlichkeit mit dem wahlhaft Beseligenden hat, das existiert in der Seligkeit Gottes; mag es auch nur ein Schatten von Glück sein. II. Was an Gutem im Körperlichen ist, das findet sich geistigerweise in Gott.
Edition
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Summa theologiae
Articulus 4
Iª q. 26 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod beatitudo divina non complectatur omnes beatitudines. Sunt enim quaedam beatitudines falsae. Sed in Deo nihil potest esse falsum. Ergo divina beatitudo non complectitur omnem beatitudinem.
Iª q. 26 a. 4 arg. 2
Praeterea, quaedam beatitudo, secundum quosdam, consistit in rebus corporalibus, sicut in voluptatibus, divitiis, et huiusmodi, quae quidem Deo convenire non possunt, cum sit incorporeus. Ergo beatitudo eius non complectitur omnem beatitudinem.
Iª q. 26 a. 4 s. c.
Sed contra est quod beatitudo est perfectio quaedam. Divina autem perfectio complectitur omnem perfectionem, ut supra ostensum est. Ergo divina beatitudo complectitur omnem beatitudinem.
Iª q. 26 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod quidquid est desiderabile in quacumque beatitudine, vel vera vel falsa, totum eminentius in divina beatitudine praeexistit. De contemplativa enim felicitate, habet continuam et certissimam contemplationem sui et omnium aliorum, de activa vero, gubernationem totius universi. De terrena vero felicitate, quae consistit in voluptate, divitiis, potestate, dignitate et fama, secundum Boetium, in III de Consol., habet gaudium de se et de omnibus aliis, pro delectatione, pro divitiis, habet omnimodam sufficientiam, quam divitiae promittunt, pro potestate, omnipotentiam, pro dignitate, omnium regimen, pro fama vero, admirationem totius creaturae.
Iª q. 26 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod beatitudo aliqua secundum hoc est falsa, secundum quod deficit a ratione verae beatitudinis, et sic non est in Deo. Sed quidquid habet de similitudine, quantumcumque tenui, beatitudinis, totum praeexistit in divina beatitudine.
Iª q. 26 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod bona quae sunt in corporalibus corporaliter, in Deo sunt spiritualiter, secundum modum suum. Et haec dicta sufficiant de his quae pertinent ad divinae essentiae unitatem.